اخبار محرمانه
گزارش خبری کیهان
120 روز از بازداشت غیر‌قانونی دیپلمات ایرانی در اروپا گذشت
دوشنبه 7 آبان 1397 - 1:53:29 AM
اخبار محرمانه - 120روز از بازداشت اسدالله اسدی دیپلمات سفارت ایران توسط پلیس آلمان گذشت اما همچنان این دیپلمات کشورمان با بهانه‌ای واهی در بازداشت به سر می‌برد؛ سؤال این است که چگونه دولتمردان به اروپا برای همراهی با ایران در برجام اعتماد کرده‌اند؟


120روز از بازداشت اسدالله اسدی دیپلمات سفارت ایران توسط پلیس آلمان گذشت اما همچنان این دیپلمات کشورمان با بهانه‌ای واهی در بازداشت به سر می‌برد؛ سؤال این است که چگونه دولتمردان به اروپا برای همراهی با ایران در برجام اعتماد کرده‌اند؟
سرویس سیاسی-
روز 11 تیرماه سال جاری خبر دستگیری دیپلمات ایرانی از رسانه‌های خارجی عنوان شد. این شخص «اسدالله اسدی» دیپلمات سفارت ایران در وین بود که علیرغم مصونیت دیپلماتیک در اقدامی غیرقانونی توسط پلیس آلمان و در جریان حضورش در این کشور بازداشت شد و حدود سه ماه پس از آن (5 مهر97) رسانه‌های غربی از استرداد دیپلمات یاد شده به بلژیک خبر دادند.
دولت آلمان و در ادامه دولت بلژیک در اقدامی غیرقانونی و با دلایل واهی، دیپلمات ایرانی را که از مصونیت دیپلماتیک برخوردار بوده از 11 تیرماه تاکنون بازداشت کرده‌اند و امروز (7 آبان) 120روز از بازداشت این دیپلمات ایرانی می‌گذرد. نکته تأمل برانگیز و البته تأسف‌برانگیز اینجاست که دستگاه دیپلماسی کشورمان در واکنش به این رفتار گستاخانه تا کنون بسیار منفعل و ضعیف عمل کرده است.
نمونه‌هایی از دوستی اروپا؛ اخراج بازداشت و ممنوعیت حضور
نمونه‌ای از اقدامات صورت گرفته در راستای آزادی دیپلمات کشورمان توئیت محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در همان روز دستگیری دیپلمات ایرانی (11تیر) است. وزیرخارجه کشورمان در واکنش به نقض قوانین دیپلماتیک از سوی آلمان به یک پیام توئیتری اکتفا کرد و نوشت: «چه همزمانی جالبی. همزمان با شروع سفر رئیس‌جمهور به اروپا یک عملیات ایرانی، افشا و عوامل آن دستگیر می‌شوند. ایران هرگونه خشونت و ترور را در هر مکانی محکوم می‌کند و با همه مقامات ذی‌ربط برای کشف آنچه تنها یک عملیات پلید برای دادن نشانی غلط است، آماده همکاری است.»
120 روز از تاریخ بازداشت دیپلمات کشورمان می‌گذرد. بازداشتی که به نظر می‌رسد که با هماهنگی میان چند کشور اروپایی و برای جریان‌سازی علیه ایران برنامه‌ریزی شده است. اروپا به صورت عام و فرانسه بطور خاص چندی است که میزبان مزدوران یک گروهک تروریستی است. دستگاه‌های دیپلماسی ما آنقدر منفعل و بی‌تدبیر بودند که سرانجام اروپا با یک نقشه و نسبت دادن اتهام‌های واهی به دیپلمات ایرانی سعی کرد خود را از جایگاه متهم به میزبانی و حمایت از تروریست‌ها به جایگاه مدعی بیاورد.
توهین آشکار اروپا
به دستگاه دیپلماسی کشورمان
120روز از بازداشت دیپلمات کشورمان می‌گذرد و در کمال تعجب شاهد آن هستیم که بندبازی و شعبده بازی اروپاییان چنان دولتمردان را به خود جلب کرده که آنها از ترفندهایی که در کار بسته‌اند غافل‌اند. به همین اروپا برای همراهی با ایران در مقابل بدعهدی‌های آمریکا امید بسته‌اند حال آنکه همین اروپا تا امروز با یکی به نعل و یکی به میخ کارش را پیش برده است. از سمتی اقداماتی نظیر آنچه برای دیپلمات ایران در هلند رخ داد یا همین بازداشت دیپلمات ایرانی در آلمان و بلژیک و چند روز قبل هم نمایشگاه مواد غذایی (SIAL) در فرانسه شرکت‌های موادغذایی ایران را در نمایشگاه نپذیرفت و حتی از ورود بازدیدکنندگان ایرانی جلوگیری کرد. توجیه فرانسه برای این اقدام هم این بود که امسال پیمانکار برگزار‌کننده نمایشگاه آمریکایی است!! که به نظر می‌رسد این موضوع بیش از همه چیز توهینی آشکار به دستگاه دیپلماسی ما و دولت جمهوری اسلامی ایران است که اروپاییان در موقعیتی مدعی همراهی با ایران در برجام علیه آمریکا می‌شوند و در موقعیتی دیگر مدعی می‌شوند حتی در خاک خود و در نمایشگاه خود صاحب اختیار نیستند!
اما در همان روز برگزاری نمایشگاه خبری از ورود هیئت دوستی!! فرانسه به کشورمان و ملاقات آنها با سیدعباس عراقچی منتشر شد. این حد از تسامح و سهل‌انگاری در دولت تدبیر و امید باعث شده تا اروپاییان به خود جرات و اجازه بدهند از 11تیر تا‌کنون یعنی در زمانی قریب به 4ماه دیپلمات ایرانی را بدون سند و مدرک و با دلیل واهی بازداشت
کنند.
تلاش جدی مشاهده نکرده‌ایم
120روز از بازداشت دیپلمات ایرانی در آلمان و بلژیک گذشته است. خوب است تا دستگاه دیپلماسی کشورمان در گزارشی به مردم عنوان کند که تاکنون در جهت صیانت حقوق قطعی دیپلمات‌های کشورمان در کشورهای دیگر چه اقداماتی را انجام داده است.
در این رابطه «حسینعلی حاجی دلیگانی» به خبرنگار کیهان گفت که متاسفانه تلاش جدی برای رهایی این دیپلمات کشورمان را مشاهده نکرده‌ایم.
نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار همچنین تصریح کرد که در این باره تذکر کتبی را خطاب به وزیر خارجه کشورمان تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس کرده است. حاجی دلیگانی گفت: در متن این تذکر آمده است: «چندین ماه از بازداشت آقای اسدی دیپلمات ایرانی در آلمان با انتساب مطالب واهی و دور از واقعیت می‌گذرد و ما شاهد تلاش‌های جدی برای رهایی ایشان نیستیم. لذا ضرورت دارد سریعتر اقدامات دیپلماتیک را برای آزادی وی و در صورت نیاز تاثیرات متقابل و محدودیت‌سازی برای دولت آلمان اتخاذ و اجرایی نمایند.»
مجلس، پیگیر وضعیت دیپلمات کشورمان
محمدجواد جمالی نوبندگانی عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با‌اشاره به وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات دستگیر شده کشورمان در اروپا که در حدود 120 روز از بازداشت وی می‌گذرد، اظهار داشت: کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنان پیگیر حل این مسئله از سوی وزارت امور خارجه است. این موضوع مربوط به امنیت ملی و همچنین حقوق شهروندی دیپلمات‌های کشورمان است و قطعا نسبت به آن بی‌تفاوت نخواهیم بود.
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با ‌اشاره به اینکه این مسئله از طریق گروه‌های دوستی پارلمانی هم پیگیری می‌شود، اظهارداشت: حداقل سالی یک بار ما با پارلمان اروپا در بروکسل گفت‌وگوهای انتقادی داریم که همواره ضرورت حل چنین مسائلی در آنجا مطرح می‌شود.
جمالی خاطرنشان کرد: همچنین اخیرا اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس با 28 سفیر اتحادیه اروپا جلسه داشتند که در آن جلسات هم بر ضرورت رعایت حقوق شهروندی دیپلمات‌های ایرانی تأکید و حل مشکلات آنان به این سفرا گوشزد شد.
جمالی گفت: هفته گذشته وزیر امور خارجه برای پاسخ به سؤالات جمعی از نمایندگان در کمیسیون امنیت ملی مجلس حضور یافت و یکی از موضوعاتی که در آن جلسه مطرح شد، ضرورت حل مشکلات دیپلمات‌های کشورمان در اروپا بود.
وی با‌اشاره به اینکه نمایندگان در این باره از وزارت خارجه مطالبه‌گری کرده‌اند، یادآور شد: آقای ظریف در آن جلسه توضیحاتی ارائه داد مبنی بر اینکه اقدامات مناسبی برای آزادی این دیپلمات انجام شده است و‌اشاره‌ای هم به این اقدامات کرد. ظریف صراحتا اعلام کرد که وزارت امور خارجه، اسدالله اسدی را فراموش نکرده است و از مجاری قانونی و دیپلماتیک این موضوع را پیگیری می‌کند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/37204/120-روز-از-بازداشت-غیر‌قانونی-دیپلمات-ایرانی-در-اروپا-گذشت
بستن   چاپ