اخبار محرمانه
کلاهبرداری‌های مالی با شگرد برنده شدن در قرعه کشی
يکشنبه 9 دي 1397 - 17:05:46
اخبار محرمانه - به گزارش گرداب ، سرهنگ امین یادگار نژاد رئیس پلیس فتا استان کرمان گفت: اخیراً افراد سود جو و کلاهبرداران تحت عناوین مختلف با ارسال پیامک و یا تماس تلفنی با مضمون برنده شدن در قرعه‌کشی یا اهداء جوایز خوش حسابی طرح‌های مخابراتی و... با کشاندن شهروندان به پای دستگاه خود‌ پرداز با ترفند‌های خاص اقدام به خالی کردن حساب آنان می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه کلاهبرداری تلفنی با ورود تلفن همراه، گسترش عابربانک‌ها و سیستم‌های بانکداری الکترونیکی رنگ بوی جدی‌تری به خود گرفته است ، افزود : در بیشتر موارد این کلاهبرداران با جعل عنوانی فریبنده، از طریق تلفن همراه و پیامک با شهروندان ارتباط برقرار می‌کنند.
رئیس پلیس فتا استان کرمان ادامه داد: این شیادان به بهانه‌های مختلفی تماس می‌گیرند و با سوءاستفاده از عنوانی چون حضور مقامات دولتی و رسمی در این برنامه‌ها با ترفند‌هایی همچون، شما برنده خوش‌شانس کمک هزینه سفر به کربلای معلی و دیگر اماکن مقدس شده‌اید، به مبلغ 50/000/000 هزار ریال و... که با شگردهای روحی و روانی خاص و جلب اعتماد، فرد مورد نظر را روانه عابربانک‌ها می‌کنند و پس از اجرای عملیات بانکی پیچیده از پشت تلفن حساب بانکی شهروندان را خالی می‌کنند.
وی تصریح کرد: در طول ماه جاری، بالغ بر 40 درصد از کلاهبرداری‌های مالی انجام شده به مبلغ 1/000/000/000 هزار ریال با شگرد برنده شدن در قرعه کشی و روانه کردن شهروندان به پای دستگاه خودپرداز بوده است.
این مقام ارشد انتظامی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از هم وطنانمان در دام این کلاهبردارن قرار گرفتند، توصیه هایی را به شرح ذیل به شهروندان ارایه داد :
- هیچ شرکتی، کارخانه، بانک، شخص و نهادی بدون دلیل خاصی به شما جایزه و هدیه‌ای نخواهد داد، چرا باید بدون خرید و... برنده جایزه‌اش شده باشید.
- کلاهبرداران سعی می‌کنند که شهروندان را به عجله بیندازند تا فرصت و قدرت تصمیم‌ گیری و تجزیه و تحلیل را از شهروندان سلب کنند ؛با حوصله کامل با فرد تماس گیرنده صحبت کنید.
-هویت تماس گیرنده را دقیق بپرسید چرا که معمولاً از میان خانم‌ها انتخاب می‌شوند خیلی سریع و نامفهوم خود را معرفی می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که شما پی به هویت سازمان یا نهاد مد نظرشان نبرید .
- این تماس گیرندگان از نام‌های کلی و نامفهوم مانند خدمات مرکزی، امداد خودرو مرکزی، نمایندگی همراه اول، مرکز بهداشت عمومی یا نظایر اینها استفاده می‌کنند.
-اطلاعات هویتی و حساب‌های خود را به تماس گیرنده ندهید همچنین در صورت برنده شدن جوایز مختلف نیازی نیست شهروندان برای گرفتن جایزه خود به عابر بانک مراجعه کنند یا اطلاعات حساب بانکی خود را پیامک کنند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

http://www.SecretNews.ir/fa/News/52312/کلاهبرداری‌های-مالی-با-شگرد-برنده-شدن-در-قرعه-کشی
بستن   چاپ