اخبار محرمانه
جهانی شدن رقیب چینی سامانه جی.پی.اس
يکشنبه 9 دي 1397 - 17:05:56
اخبار محرمانه - به گزارش گرداب ، رقیب چینی سامانه موقعیت یاب جهانی آمریکا (جی.پی.اس) با گسترش مناطق تحت پوشش خود فراتر از آسیا و اقیانوسیه در حال جهانی شدن است.
سامانه موقعیت یاب جهانی چین که بایدو (Beidou) نام دارد در حال حاضر تنها در بخش هایی از اروپا و آفریقا و در امتداد طرح اقتصادی و تجاری موسوم به «یک جاده، یک کمربند» چین قابل دسترس است.
شرکت ارائه دهنده خدمات این سامانه که در حال حاضر قادر به ارائه خدماتی با خطای کمتر از ده متر است، قصد دارد در سال های آتی به منظور تکمیل آن دوازده ماهواره دیگر نیز در مدار زمین قرار دهد. چین به منظور کاهش وابستگی به سامانه موقعیت یاب آمریکا از دهه 1990 شروع به کار روی این طرح کرد که در زمینه های متنوعی از نقشه برداری تا خودرو و تلفن های هوشمند کاربری دارد.
برخی جنبه های این سامانه از جمله برخورداری از تجهیزات ارتباطاتی داخلی شامل امکان ارسال و دریافت پیام کوتاه جزو ویژگی های منحصر به فرد آن محسوب می شود. بایدو تنها یکی از گام هایی است که چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان به منظور افزایش شهرت و اعتبار خود در حوزه هوا فضا برمی دارد.
پرتاب کاوشگر به دورتر ماه یکی دیگر از طرح های فضایی چین است که تا کنون هیچ کشوری به انجام آن مبادرت نکرده است. طرح توسعه هواپیمای مسافربری که امید می رود در آینده به رقیبی برای محصولات بوئینگ و ایرباس تبدیل شود از دیگر بلندپروازی های چین به شمار می رود.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

http://www.SecretNews.ir/fa/News/52316/جهانی-شدن-رقیب-چینی-سامانه-جیپیاس
بستن   چاپ