اخبار محرمانه
دریافت 200 گیگابایت اطلاعات از 10 ماهواره
شنبه 22 دي 1397 - 09:02:44
اخبار محرمانه - به گزارش گرداب ، مرتضی براری در مراسم بازدید اصحاب رسانه از دستاوردهای پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به اینکه سهم فضا از اقتصاد دنیا 345 میلیارد دلار برآورد می شود، گفت: اگر سهم ایران یک درصد از اقتصاد دنیا باشد باید سهم اقتصاد فضایی ایران به 3.5 میلیارد دلار برسد اما هم اکنون برخی برآوردها نشان می دهد که سهم اقتصاد فضا در ایران 2هزار و 500 میلیارد تومان است که 2 هزار میلیارد تومان از آن مربوط به اقتصاد تلویزیون های ماهواره ای می شود.
وی با تأکید بر اینکه اطلاعات شفافی از وضعیت اقتصاد فضا در ایران وجود ندارد و ما باید سهممان را در این عرصه پررنگ کنیم، گفت: هم اکنون قراردادی با دانشگاه صنعتی شریف منعقد شده تا سهم ما در اقتصاد فضا شناسایی و احصا شود.
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه هم اکنون 76 درصد از اقتصاد حوزه فضا در اختیار بخش خصوصی است، گفت: همان طور که اپراتورهای مخابراتی 20 هزار میلیارد تومان در حوزه موبایل سرمایه گذاری کرده اند، در بخش فضایی نیز پتانسیل ورود بخش خصوصی و سرمایه گذاری برای آن وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون 61 اپراتور ماهواره مخابراتی در 46 کشور دنیا حضور دارند، گفت: ما تاکنون موفق به داشتن اپراتور ماهواره مخابراتی نبودیم و هم اکنون با صدور پروانه بهره برداری از این اپراتور می توانیم در این حوزه وارد شویم. از سوی دیگر اپراتورهای ماهواره ای سنجشی نیز در دنیا رونق خوبی گرفته اند و ما نیز در آینده نزدیک شاهد تدوین پروانه فعالیت اپراتور ماهواره سنجشی خواهیم بود.
رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه هم اکنون 5 ایستگاه دریافت ماهواره در ماهدشت، بوشهر، سلماس، چناران و قشم وجود دارد، گفت: ما از 10 ماهواره در مدار لئو و ژئو روزانه بالغ بر 200 گیگابایت اطلاعات دریافت می کنیم.
وی تأکید کرد: بخش خصوصی می تواند در ایجاد ایستگاه های دریافت ماهواره ای نیز ورود پیدا کند و سهم خود را در عرصه فضا افزایش دهد.
براری با بیان اینکه تا سال 2025، 6.5 تا 11 تریلیون دلار سهم اقتصاد اینترنت اشیاء خواهد بود و موضوعاتی مانند شبکه های برق و سلامت مهمترین اولویت آن است، گفت: با وجود انقلاب فضایی در منظومه های ماهواره ای می توان از فناوری فضایی همراه با اینترنت اشیاء در پایش شبکه های برق استفاده کرد. در این زمینه شرکت های خارجی هم اکنون سرمایه گذاری بسیاری در این حوزه کرده اند و شرکت های ایرانی نیز می توانند برای پایش شبکه های برق کشور وارد این حوزه شوند.
رئیس سازمان فضایی ایران، پایش روزانه پهنه های آبی کشور و نیز احصاء آب های زیرزمینی را از دیگر پتانسیل های استفاده از فناوری های فضایی عنوان کرد و گفت: امکان پایش میزان تشعشعات خورشید برای آمایش انرژی های تجدیدپذیر را نیز داریم و تصاویر ماهواره ای می توانند به ما بگویند سلول های خورشیدی را در چه مکان هایی قرار دهیم.
منبع: خبرگزاری مهر

http://www.SecretNews.ir/fa/News/55951/دریافت-200-گیگابایت-اطلاعات-از-10-ماهواره
بستن   چاپ