اخبار محرمانه
شرق: اروپا قصد ندارد تحریم‌ها را با SPV دور بزند(خبر ویژه)
شنبه 29 دي 1397 - 00:08:05
اخبار محرمانه - در حالی که برخی محافل بزک کننده برجام، این بار بر بزک کرده وعده پر از خالی اروپا اصرار دارند، روزنامه شرق تصریح کرد: SPV مد نظر اروپا محدود به دارو و غذاست.


در حالی که برخی محافل بزک کننده برجام، این بار بر بزک کرده وعده پر از خالی اروپا اصرار دارند، روزنامه شرق تصریح کرد: SPV مد نظر اروپا محدود به دارو و غذاست.
این روزنامه نوشت: کانال SPV تنها محدود به غذا و دارو است و اروپا قصد ندارد کمکی به رفع تحریم تجاری ایران کند. این خلاصه‌ای از آن چیزی است که سرپرست سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با سفیر سوئیس در تهران به آن اشاره کرد و از بدقولی اروپایی‌ها در اجرائی کردن همین کانال محدود خبر داد. سفیر سوئیس گفت: آنچه رسانه‌ها به نقل از وزیر اقتصاد سوئیس بیان کرده‌اند، دقیق نبوده است؛ اما سوئیس در ایجاد ساز و کار انسان‌دوستانه برای تجارت دارو و غذا و لوازم پزشکی به ایران مصمم است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و سفیر سوئیس در تهران دیدار کردند. سرپرست سازمان توسعه تجارت در این دیدار از تفاوت‌های کانال مالی SPV با آنچه پیش از این وعده داده شده بود، خبر داد و ضمن ابراز تأسف از اینکه کانال مالی مد نظر اروپا صرفاً محدود به غذا و دارو است، گفت: «انتظار می‌رفت اروپا تجارت اقلام تحریمی را در دستور کار قرار دهد و به کالاهایی مانند غذا و دارو بسنده نکند». مودودی همچنین اضافه کرد: این کانال مالی محدود نیز برخلاف صحبت‌های وزیر اقتصاد سوئیس هنوز غیرفعال است و ما منتظر شنیدن نتیجه مذاکره مقامات سوئیس با آمریکا درباره این کانال مالی هستیم.»
شرق می‌افزاید: سخنان سرپرست سازمان توسعه تجارت در حالی به خبرگزاری‌ها می‌رسد که پیش از این تصور می‌شد کانال مالی اروپا قرار است نقش ناجی را بازی کند و امکان تجارت همه کالاهای غیرتحریمی از سوی اتحادیه اروپا را فراهم کند.
سفیر سوئیس در این دیدار و در پاسخ به سخنان مودودی گفت: «این کشور هیچ تضمینی برای راه‌اندازی سازوکار مالی ویژه اروپا نداده است». لاتینر همچنین اضافه کرد، «سخنان وزیر اقتصاد سوئیس با آنچه در رسانه‌ها منعکس شده، کمی متفاوت است و سوئیس هیچ تضمینی برای راه‌اندازی یک ساز و کار مالی ویژه اروپا نداده؛ اما در راه‌اندازی کانال مالی با ساز و کار انسان‌دوستانه برای کالاهای پزشکی، دارو و غذا کاملاً مصمم است.»
فریبا مستوفی، ‌رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق تهران نیز دو روز قبل در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفته بود: «هیچ کشوری در اتحادیه اروپا میزبانی SPV را نپذیرفته و هیچ کشوری هم نمی‌داند که با چه مکانیسمی باید آن را اجرائی کند. همه کشورهای بزرگ اروپایی می‌دانند که نمی‌توانند با ایران کار کنند و بنابراین SPV یعنی هیچ».

http://www.SecretNews.ir/fa/News/57830/شرق--اروپا-قصد-ندارد-تحریم‌ها-را-با-SPV-دور-بزند(خبر-ویژه)
بستن   چاپ