اخبار محرمانه
قائم مقام وزارت خارجه آمریکا در دولت 'باراک اوباما' : ترامپ با خروج از توافق موشکی به پوتین هدیه داد
دوشنبه 15 بهمن 1397 - 20:17:58
اخبار محرمانه - به گزارش مثلث آنلاین به نقل از ایرنا، 'آنتونی بلینکن' در ویژه برنامه 'جی.پی.اس' سی ان ان، در پاسخ به این سووال که نتیجه خروج آمریکا از پیمان 'منع موشک‌های هسته‌ای میان‌ برد' آیا یک 'جنگ سرد' جدید است، ضمن عجیب توصیف کردن این اقدام گفت: این درست که باید با روسیه درباره نقض پیمان برخورد کرد اما خروج از آن در پاسخ به این کشور، اقدامی کاملا اشتباه بود.
وی افزود: زمانی که فردی توافق را نقض کرد شما آن توافق را ازمیان نمی برید این اقدام آمریکا مبنی بر خروج از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد در واقع هدیه ای به پوتین بود.
بلینکن ادامه داد: شما هرگونه محدودیت قانونی را با این اقدام از طرف روسی برداشتید و این آمریکا است که دراین زمینه مقصر است و باید سرزنش شود زیرا باعث نفاق بین دیگر متحدان آمریکا و شروع جدید مسابقه تسلیحاتی خواهد بود.
این مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا گفت: از زمان 'جان اف. کندی' تا زمان باراک اوباما با روس ها برای کنترل تسلیحات هسته ای مذاکره کرده ایم و توانسته بودیم با تکیه بر توافق های منعقد شده از مجموع 65 هزار کلاهک هسته ای در دهه 80 میلادی آن را به هشت هزار کلاهک هسته ای برسانیم و جهان را با این کار امن تر سازیم و اکنون خروج از این پیمان اقدامی در مسیر اشتباه است.
** روابط بین مسکو و واشنگتن بد است
رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا نیز در این باره به سی ان ان گفت: کنار گذاردن این توافق نشان دهنده آن است که تا چه اندازه روابط بین مسکو و واشنگتن بد است.
'ریچارد هاس' افزود: البته باید به یاد داشت که با سر بر آوردن چین دیگر توافق های دوجانبه بین آمریکا و روسیه کافی نیست.
وی ادامه داد: پیمان منع موشک های هسته ای میان برد مربوط به دوران جنگ سرد بود و با توجه به مشکلاتی که به اندازه کافی در جهان وجود دارد، این آخرین چیزی بود که به آن روی آوردیم.
به گزارش ایرنا، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در دسامبر 1987 بین 'رونالد ریگان' رئیس جمهوری وقت آمریکا و 'میخائیل گورباچف' دبیرکل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی در واشنگتن به امضا رسید و در اول ژوئن 1988 میلادی جنبه اجرایی پیدا کرد.
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز جمعه برابر با 12 بهمن ماه در پی اعلام تعلیق پیمان موشک های هسته ای میان برد با روسیه، در بیانیه ای گفته بود: روسیه به مدت طولانی پیمان موشک های هسته ای میان برد را بدون هیچ مجازات و مخفیانه نقض کرده است و در حال توسعه و ساخت سیستم موشکی ممنوعه است که به صورت مستقیم امنیت نیروها و متحدان ما را در خارج از مرزها تهدید می کند.
وی ادامه داده بود: از روز شنبه (برابر با 13 بهمن ماه) آمریکا تعهدات خود را تحت پیمان 'آی ان اف' تعلیق و فرایند خروج از این توافق را آغاز می کند که در مدت 6 ماه کامل خواهد شد مگر آنکه روسیه به اجرای مفاد آن و انهدام تمام موشک های ناقض این توافق، پرتاب کننده ها و تجهیزات مرتبط با آن اقدام کند.
به گفته ترامپ، متحدان ناتو از ما به طور کامل حمایت می کنند زیرا آنها تهدید ناشی از نقض تعهدات روسیه و خطرات متوجه کنترل تسلیحات را می فهمند.
در همین حال و به دنبال نامه رسمی وزارت امورخارجه آمریکا به روسیه که در آن تعلیق اجرای پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد اعلام شد، 'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری روسیه در 14 بهمن ماه جلسه ای با وزیران خارجه و دفاع برگزار و در آن تعلیق اجرای این پیمان ازسوی مسکو را اعلام کرد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/62730/قائم-مقام-وزارت-خارجه-آمریکا-در-دولت-'باراک-اوباما'----ترامپ-با-خروج-از-توافق-موشکی-به-پوتین-هدیه-داد
بستن   چاپ