اخبار محرمانه
طرح تنبیه عربستان به سنای آمریکا رفت
جمعه 19 بهمن 1397 - 16:28:57
اخبار محرمانه - نمایندگان مجلس سنای آمریکا پنجشنبه شب طرحی را معرفی کرده‌اند که خواستار تنبیه عربستان سعودی به دلیل جنایت‌هایش در جنگ یمن و همچنین ترور «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی است.
به گزارش مشرق ، نمایندگان هر دو حزب آمریکا در مجلس سنا پنجشنبه (بامداد جمعه به وقت تهران) طرحی را معرفی کرده‌اند که خواستار تنبیه عربستان سعودی به دلیل جنایت‌هایش در جنگ یمن و همچنین ترور «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی است.
به نوشته بلومبرگ، گروهی از سناتورهای آمریکا که ارائه‌کنندگان طرح مذکور هستند می‌گویند دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا اقدامات لازم را برای پاسخگو کردن رژیم سعودی انجام نداده است.
طرح سناتورها به دنبال ممنوع کردن فروش برخی سلاح‌ها به عربستان سعودی و متوقف کردن سوخت‌رسانی آمریکا به جنگنده‌های ائتلاف متجاوز به یمن است. دولت آمریکا از چندی پیش ادعا کرده سوخت‌رسانی به جنگنده‌های ائتلاف سعودی را متوقف کرده است.
بیشتر بخوانید:
اردوغان: در سطوح پایین با دولت سوریه در تماس هستیم
طبل توخالی اصلاحات در حکومت 5 ساله «سلمان»
گزارش جدید سازمان ملل درباره قتل وحشیانه خاشقجی
این طرح در حالی ارائه شده که نمایندگان کنگره آمریکا پیش از این ترامپ را ملزم کرده بودند حداکثر تا 8 فوریه (18 بهمن‌ماه) درباره نقش‌آفرینی احتمالی «محمد بن سلمان»، ولیعتهد سعودی در ترور خاشقجی اعلام نظر کند.
خاشقجی آخرین بار روز 10 مهرماه (2 اکتبر) در حال ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد و بعد از آن رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ناپدید شده است. چند روز بعد، مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است.
آنکارا اعلام کرد همزمان با ورود خاشقجی به ساختمان کنسولگری 15 مقام امنیتی عربستان سعودی نیز با دو پرواز وارد استانبول شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.
مقام‌های سعودی، در نخستین واکنش بدون ارائه هیچ مستنداتی این روایت را رد و ادعا کردند خاشقجی، ساختمان را زنده و سالم ترک کرده است.
بعد از بالا گرفتن فشارها، عربستان سعودی سرانجام روز 28 مهر مجبور شد به کشته شدن خاشقجی داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعتراف کند.
عربستان سعودی از آن به بعد روایت‌های متنوعی و متناقضی درباره نحوه قتل خاشقجی ارائه کرده است. دادستان کل سعودی در نخستین روایت مدعی شده بود خاشقجی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری «فوت» کرده است.
روایت عربستان سعودی که با هدف تبرئه عوامل رده بالای حکومتی از مشارکت در قتل روزنامه‌نگار منتقد طراحی شده بود با تردید عمومی در دنیا مواجه شد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/63241/طرح-تنبیه-عربستان-به-سنای-آمریکا-رفت
بستن   چاپ