اخبار محرمانه
نقش بازاریابی در کنترل تحریم ها(بخش اول)
پنجشنبه 2 اسفند 1397 - 22:07:43
اخبار محرمانه - برای موفقیت در یک فعالیت تولیدی، فقط کیفیت مطلوب کالا یا قیمت مناسب آن کافی نیست، بلکه مدیریت درست تولید و بازاریابی نیز اهمیت فراوانی دارد.
پایگاه بصیرت / محمد جلال زالده
بنا بر آمار سال 1395، چیزی در حدود 26 درصد از مردم کل کشور در مناطق روستایی زندگی می‌کرده اند. منبع عمده درآمدی روستاییان کشور مربوط به بخش کشاورزی می‌باشد و این در حالی است که مشکلات متعددی گریبانگیر بخش های تولید و بازاریابی محصولات کشاورزی است.
ناگفته پیداست یکی از اصلی‌ترین تکنیک‌ها و روش‌هایی که به افزایش درآمد مردم روستایی کمک می‌نماید‌، مدیریت و بازاریابی محصولات کشاورزی می‌باشد. مدیریت بازاریابی یکی از شاخه‌های دانش مدیریت است که پس از جنگ جهانی اول در سطح بین‌المللی مطرح شده و پس از جنگ جهانی دوم از رشد سریعی برخوردار گشته است.
مدیریت بازاریابی عبارت است از «تجزیه و تحلیل، طرح‌ریزی،‌ اجرا و کنترل برنامه‌های تعیین شده برای فراهم آوردن مبادلات مطلوب با بازارهای مورد نظر به منظور دستیابی به هدف های سازمان».
‌ وظیفه اصلی مدیر بازاریابی ایجاد تقاضا برای محصولات سازمان می‌باشد. بایستی توجه داشت که برای موفقیت در یک فعالیت تولیدی، فقط کیفیت مطلوب کالا یا قیمت مناسب آن کافی نیست، بلکه مدیریت درست تولید و بازاریابی نیز از اهمیت فراوانی برخوردار می‌باشد. در سایه مدیریت صحیح و کارآمد می‌توان با بهره‌گیری درست از امکانات موجود به تولید در راستای تأمین نیازهای کنونی پرداخت و با بهره‌گیری از مهارت‌ها و پتانسیل‌های موجود در جامعه، قدم در راه ساختن آینده‌ای مطلوب گذاشت.
بازار
وقتی صحبت از بازاریابی و مدیریت بازاریابی می‌شود،‌ ناگزیر بایستی به این سوال پاسخ داده شود که بازار در معنای کلی به چه معنایی است و چه تعریفی از بازار می‌توان ارائه داد؟ بازار از نظر علمی به معنای محل تجمع عده‌ای از مصرف کنندگان است که دارای نیازهای مشترک بوده و‌ از وسیله مبادله یا پول مشترکی در داد و ستدهای خود استفاده می‌کنند. این مصرف کنندگان باید مایل به رفع نیازهای خود باشند. بدین ترتیب اگر عنصر نیاز مشترک و تمایل طرفین برای رفع آن وجود نداشته باشد،‌ عملاً بازاری شکل نخواهد گرفت. در تشکیل هر بازار، چهار عامل زیر نقش دارند:
1- مصرف کننده یا تقاضا کننده؛2- نیاز یا احتیاج؛3- قدرت خرید؛4- عرضه کننده یا تولید کننده
در یک معنای دیگر بازار محل تلاقی عرضه و تقاضا می‌باشد. در تعریفی دیگر، بازار به صورت زیر تعریف می‌گردد:
بازار محلی است که عده‌ای از بازرگانان در آنجا کالاهای پیله‌وران را خریداری یا به امانت دریافت می‌کنند و در مقابل سود معقولی،‌ آنها را به متقاضیان دیگر می‌فروشند .(Kotler,1992) بازار در صورت وجود یک نظام اقتصادی با مولفه ای مثل بازار آزاد، می‌تواند نقش مهم و تعیین کننده‌ای در تعیین قیمت‌ها داشته باشد، منتهی این مولفه باید با تمامی مقدمات خود ایجاد شود.
شکل زیر نشان‌دهنده مراحل تحول و تکامل بازار می‌باشد.
بازاریابی
بدون شک بازاریابی یکی از مهمترین و اساسی‌ترین بخش‌های اقتصاد است که به مانند همه فرآیندهای دیگر دارای نهاده‌ها،‌ کانال‌ها و بروندادهایی می‌باشد که در قالب یک ساختار قدرتمند عمل می‌نماید. بنابراین شناخت هرچه بیشتر این فرآیند و اجزای آن می‌تواند کمک بسیاری به تعریف،‌ اصلاح و یا توانمندسازی مدیریت بازاریابی نماید.
تعریف و مفهوم بازاریابی
لغت بازاریابی در زبان انگلیسی به معنای به بازار رساندن،‌ بازار پیدا کردن یا کلیه عملیاتی است که در فاصله تولید تا مصرف باعث تسریع جریان انتقال کالا یا تسهیل فروش شود. اخیراً در فرهنگ بازرگانی رایج در کشور ما از عبارت «از تولید تا مصرف» یا «از تولید به مصرف» برای لغت بازاریابی استفاده می‌شود. بازاریابی در ادبیات بازرگانی امروز دنیا به معنی کلیه تلاش‌هایی است که یک کارآفرین اقتصادی برای طراحی،‌ تولید،‌ توزیع یا فروش کالا و خدمت به مصرف کننده نهایی و جلب رضایت او متحمل می‌شود و بدین ترتیب می‌توان استنباط کرد که بازاریابی کلیه عملیات یک بنگاه اقتصادی را شامل می‌شود. این مفهوم بر خلاف تصور مردم فقط به معنای کوشش‌های مقطعی و کوتاه مدت برای فروش اجناس و کالاهای فروش نرفته یا بنجل نیست بلکه همان‌گونه که قبلاً ذکر شد مجموعه‌ای از فعالیت‌های تولیدی، توزیعی و تجاری است که کالاها را سریع تر و ساده‌تر به دست مصرف کننده نهایی می‌رساند. باید توجه داشت که مفهوم قدیمی بازاریابی بر روی تولید کالا متمرکز بود و شرکت‌ها تلاش خود را برای تولید محصولات بهتر و بیشتر متمرکز می‌کردند. در این دوران، اغلب هدف شرکت‌ها به سودآوری بیشتر مربوط می‌شد، اما این مفهوم در طول چهار دهه گذشته تغییرات معنایی عمده‌ای پیدا کرده است. معنای جدید بازاریابی از دهه 1960 مورد توجه قرار گرفت و تمرکز در آن از محصول به سوی مشتری انتقال پیدا کرد. علی‌رغم محوریت دوباره سودآوری بیشتر در این پارادایم، تفاوت عمده‌ای که این دیدگاه با پارادایم قدیمی وجود داشت به وسیله نیل به این سودآوری مربوط می‌شد. در گذشته وسیله نیل به سودآوری بیشتر، فروش یا ترغیب مشتریان بالقوه برای خرید کالاها بود ولی این مسئله در پارادایم جدید تفاوت کرد و این بار کلیه عناصر آمیخته بازاریابی،‌ عناصری بودند که وسیله نیل به این هدف را تشکیل می‌دادند.
آمیخته بازاریابی
این واژه به معنای مجموعه زمینه‌ها یا مقوله‌های مهم در بررسی ها،‌ تصمیم‌گیری‌ها و ارزیابی‌های مربوط به بازاریابی یک بنگاه است. آمیخته بازاریابی هر بنگاه اقتصادی شامل مقوله‌های زیر می‌باشد:
کالا یا محصول توزیع قیمت بسته‌بندی روابط عمومی مردم قدرت‌های حاکم بر بازار تبلیغات و پیشبرد فروش
برخی نیز عمده عناصر تشکیل دهنده آمیخته بازاریابی را چهار عنصر محصول، قیمت، تشویق، مکان و کنال توزیع می‌دانند.
بدیهی است که هر فردی که مایل به مطالعه در مورد بازاریابی باشد و حتی مدیران و محققان و کارشناسان بازاریابی،‌ بایستی ابعاد و موارد مختلف آمیخته بازاریابی یک بنگاه را که در بالا ذکر شد بررسی و تحقیق نماید، تا بدین وسیله و با بهره‌گیری از اطلاعات کسب شده از این مطالعات، با مسائل بازاریابی بنگاه مزبور آشنا شده و قادر باشد تا با دیدی سیستمیک و نگاهی جامع به تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای بنگاه مورد نظر اقدام نماید.
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

http://www.SecretNews.ir/fa/News/67081/نقش-بازاریابی-در-کنترل-تحریم-ها(بخش-اول)
بستن   چاپ