اخبار محرمانه
گزارش «الجزیره» از مانور نظامی ایران
يکشنبه 5 اسفند 1397 - 09:16:04
اخبار محرمانه - انتخاب / الجزیره نوشت: ایران مانورهای نظامی دریایی را آغاز کرده است که از شرق تنگه هرمز تا دریای عمان در غرب اقیانوس هند امتداد دارد. و این مانورها شامل تمرینهایی در خطوط هجومی و دفاعی بود که در آن کشتی های جنگی و زیردریایی هایی حضور داشتند و در ضمن ان، برای اولین بار، موشکهای کروز از زیر دریایی های ایرانی شلیک شدند.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: این رزمایشها که سه روز به طول انجامید، تحلیلگران را بر آن داشت تا در سوالاتی را در این خصوص مطرح کنند: پیامهایی که ایران با استفاده از سلاح های مورد استفاده خود در این رزمایش قصد رساندن آنها را داشت، کدامند؟ دشمنان ایران به این رزمایشها چطور نگاه می کنند؟ انعکاسهای احتمالی آن بر تنش روز افزون بین تهران، واشنگتن و هم پیمانان آنها در منطقه چگونه است؟
یک پژوهشگر مرکز مطالعات راهبردی خاورمیانه در این باره می گوید: از زمانی که ترامپ عهده دار منصب ریاست جمهوری آمریکا شد، شرایط منطقه تغییر کرده؛ مستشار و داماد او، کوشنر، به دنبال تشکیل ائتلافی با ولیعهد سعودی، همتای اماراتی او، و نخست وزیر اسرائیل است. از این رو، نشست های زیادی برگزار می شود که در آن اعراب و اسرائیلی ها برای ائتلاف علیه ایران گفتگو می کنند.
.ی افزود: آنچه برای ایران مهم است، اعلام نتانیاهو در مورد نزدیکی تشکیل ائتلاف در منطقه برای مقابله با ایران و تلاش آمریکا برای توافق هسته ای و به صفر رساندن صادرات نفت ایران از طریق تحریمهاست.
تهران معتقد است که اسرائیل و عربستان، آمریکا را برای ورود به جنگ با ایران تحریک می کنند؛ از این رو، شرایط موجود، به مانورهای ایران، بویژه پس از حمله تروریستی زاهدان، معنا و حساسیت ویژه ای می بخشد؛ و پیام ایران آن است که در صورت وقوع حمله نظامی به این کشور، تهران با هم پیمانان خود در منطقه متحد شده و پاسخ آن را می دهد.
سه هدف
در این بین، ریچارد وایتز مدیر مرکز تحلیلهای سیاسی نظامی در اندیشکده هدسون، معتقد است که مانورهای ایران، اهداف و اسبابی دارد که یکی از آنها، تلاش برای بازدارندگی در برابر هر گونه عملیات نظامی آمریکایی علیه ایران است.
او تاکید می کند که ترامپ قصد انجام چنین عملیاتی را ندارد؛ چرا که بر این عقیده است که سیاستهای قدیم آمریکا در مورد اعزام نیرو برای تغییر نظامها، بی فایده است؛ به همین دلیل، قصد دارد با تکیه بر شیوه های دیپلماتیک و تحریمها، راه فعالی برای تغییر سیاست ایران بیابد.
اما هدف دوم-به گفته وایتز- آن است که تهران برای دولتهای دیگر در خلیج فارس و خارج از آن ثابت کند که می تواند مانع از صادر کردن نفت از سوی آنها شود. بنابر ادعای وایتز، ایران در این باره محاسبات دقیقی ندراد؛ چرا که در این صورت، به ترامپ بهانه ای می دهد تا بتواند حمله نظامی خود به این کشور را توجیه کند.
اما هدف سوم آن است که ایران قصد دارد با رزمایشهای خود، قدرتش را به همه ثابت کند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/68133/گزارش-«الجزیره»-از-مانور-نظامی-ایران
بستن   چاپ