اخبار محرمانه
تکنوکرات‌ها و دشمنی با مدیریت جهادی!
یکشنبه 5 اسفند 1397 - 2:42:17 PM
اخبار محرمانه - جریان‌های غرب‌گرا که اتفاقا حامیان سیاسی مدیران تکنوکرات غربی نیز به حساب می‌‌آیند، تلاش دارند تا با حمایت از این سبک مدیریتی، از گسترش گفتمان انقلابی‌گری جلوگیری کرده و لبه تیغ حملات رسانه‌ای خود را به سوی این گفتمان نشانه رفته و ذهنیت افکارعمومی را نسبت به مدیریت جهادی مخدوش نمایند.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / حسین معینی
این روزها با توجه به وضعیت نابسامان بازارهای اقتصادی مختلف از جمله بازار خودرو، این سوال بارها در افکارعمومی مطرح گردیده است که چطور جمهوری اسلامی توانسته در عرصه‌های مختلفی چون صنایع نظامی اعم از موشکی و ...، فناوری هسته‌ای، فناوری سلول‌های بنیادین، پزشکی و ... به رشد و توسعه قابل ملاحظه‌ای دست یابد، اما چنین پیشرفتی را در برخی صنایع دیگر از جمله صنعت تولید خودرو شاهد نیستیم!؟
چه تفاوتی در این میان وجود دارد که در یکی روز به روز آثار و برکات موفقیت آن قابل مشاهده است و در عرصه ای دیگر گویا در مسیر انحطاط و زوال و فساد حرکت می‌کنیم؟! این ماجرا از آنجا که با زندگی روزمره ملت آمیخته شده، مساله ای نیست که بتوان از کنار آن به سادگی رد شد و برای آن توضیحاتی ارائه نکرد.
آنچه در مقایسه این دو عرصه قابل ملاحظه است، وجود دو رویکرد و دو نگاه به مدیریت و خدمت رسانی به ملت است که آثار آن را در وضعیت دو صنعت مختلف می‌توان مشاهده نمود. در یکسو با الگوی مدیریت جهادی و روحیه انقلابیگری با محوریت جوانان مومن انقلابی مواجهیم که اساس کار خود را در باور به خود و توانایی داخلی و ضرورت استقلال و خودکفایی و بکارگیری همه توان برای خدمت به مردم قرار داده است. در دیگر سو اما الگویی از مدیریت قرار دارد که اساس کار خود را بر کسب منافع مادی و سود بیشتر، عدم خودباوری، نفی ضرورت استقلال و خودکفایی و تبعیت از الگوی توسعه وابسته قرار داده است.
در افکارعمومی این حقیقت حک گردیده است که رمز موفقیت ما در عرصه‌های دفاعی و نظامی و هسته‌ای و پزشکی و ... تمسک به الگوی مدیریت جهادی است. مدیریت جهادی به معنای بی‌انضباطی نیست؛ پُرکاری، با تدبیر حرکت کردن، شب‌وروز نشناختن و دنبال کار را گرفتن، این معنای مدیریت جهادی است. به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی: «ما جز با کار جهادی و کار انقلابی نخواهیم توانست این کشور را به سامان برسانیم. در همه‌ی بخش‌ها، کمربسته بودنِ مثل یک جهادگر لازم است‌؛ این اگر بود، کارها راه می‌افتد؛ این اگر بود، بن‌بست‌ها باز می ‌ شود، شکافته می‌شود؛ [یعنی] کار فراوان، پُرحجم و باکیفیت و مجاهدانه و انقلابی.» (10/2/96)
در تعبیر دیگر تاکید دارند: «ما هرجا یک مدیریت انقلابی فعّالِ پُرتحرّک داشتیم، کار پیش رفته است؛ هرجا مدیریتهای ضعیف، بی‌حال، ناامید، غیرانقلابی، و بی‌تحرّک داشتیم؛ کارها یا متوقّف مانده است، یا انحراف پیدا کرده است.» (1/1/96)
در این بین جریان‌های غرب‌گرا که اتفاقا حامیان سیاسی مدیران تکنوکرات غربی نیز به حساب می‌‌آیند، تلاش دارند تا با حمایت از این سبک مدیریتی، از گسترش گفتمان انقلابی‌گری جلوگیری کرده و لبه تیغ حملات رسانه‌ای خود را به سوی این گفتمان نشانه رفته و ذهنیت افکارعمومی را نسبت به مدیریت جهادی مخدوش نمایند.
آخرین نمونه از این حملات توسط عباس عبدی صورت گرفته است. وی که جزو تئوریسین‌های جریان اصلاح‌طلب به حساب می‌آید، به ظاهر در مقام پاسخ به سوال چرایی عدم موفقیت در صنعت خودرو برآمده است. وی برای در یادداشتی که در روزنامه اعتماد به چاپ رسانده، ضمن محور قرار دادن نظام سیاسی شوروی سابق در دوران حاکمیت تفکر مارکسیستی، به شرح ناتوانی‌های اقتصادی شوروی پرداخته و می‌نویسد: «آیا مجموعه‌ای که موشک ولو در حد اس. اس. 20 می‌سازند، می‌توانند خودروی باکیفیت مثلا در حد تویوتا بسازند؟ در اتحاد جماهیر شوروی هر دو حوزه تحت نظر حکومت و حزب واحدی بود، ولی چرا این اتفاق رخ نداد؟ چرا؟»
وی در مقام پاسخ به این سوال برآمده و می‌نویسد: «به این علت که تولید کالا‌های مصرفی مثل وسایل خانه، خودرو، پوشاک، غذا و... تحت ساختار نظام رقابتی هستند. مشکل تولید فقط به سطح فناوری مربوط نیست. ما می‌توانیم یک وسیله و کالای باکیفیت بالا را تولید کنیم، ولی با قیمت بسیار گران که خریداری نخواهد داشت. در واقع اگر بتوانیم چنین کالایی را وارد کنیم در مقایسه با تولید آن به شدت به‌صرفه است. ولی در جریان تولید موشک با وضعیت دیگری مواجهیم. اول اینکه موشک را بدون قید و شرط نمی‌فروشند یا برخی کشور‌ها به دلایل امنیتی علاقه ندارند که در تامین نیازشان به این کالا‌ها به واردات وابسته باشند، لذا به هر قیمتی شده می‌کوشند که نیاز‌های خود را از حیث این کالا‌ها در داخل کشور تامین کنند. در نتیجه هرگونه سرمایه‌گذاری ولو غیراقتصادی را در این راه به کار می‌اندازند. چنین تولیداتی لزوما اقتصادی نیست و اگر قرار باشد که همه کالا‌ها از جمله کالا‌های مصرفی نیز به این صورت تولید شود، کل اقتصاد کشور دچار بحران خواهد شد. بنابراین فرآیند تولید موشک از طریق غیراقتصادی و به کار گرفتن افراد و کارشناسان برجسته و با حقوق‌های بالا و غیررقابتی و بسیج تمام امکانات کشور برای تولید آن کالا و مستثنی بودن از تمامی مقررات، قابل تعمیم به تولید سایر کالا‌ها نیست.»
در این نوشته آقای عبدی تلاش دارد تا در مغالطه‌ای نوشتاری، اذهان عمومی را اغوا کرده و این باور عمومی که مدیریت جهادی عامل موفقیت و پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف کشور در چهار دهه گذشته بوده است را به چالش بکشاند و تفاوت‌های بنیادین مدیریت جهادی و مدیریت غیرجهادی را منکر شود. چنین القاء کند که ناکارآمدی‌ها در عرصه صنعت خودرو و امثالهم نه بدلیل ناکارآمدی مدیریت تکنوکرات که اقتضاء کار بوده و اگر مدیریت جهادی نیز جایگزین می‌شد ناتوان از حل مشکلات صنعت خودرو بود! در جواب به این نوشت پرمغالطه باید به ملاحظات زیر توجه نمود:
1. مقایسه مع الفارق نظام‌های ناکارآمد مارکسیستی با نظام اسلامی، اولین مغالطه آقای عبدی است. بن‌بست‌های ذاتی مارکسیسم که سرانجام به فروپاشی کشورهای بلوک شرق انجامید، نسبتی با تفکر حکومت اسلامی ندارد. در نظام مارکسیستی آنچه نادیده گرفته می‌شود، باورها، اراده‌ها، آزادی و تعلقات فردی است که باید در در پای منافع جمعی محو گردد، و این در حالی است که در نگاه اسلامی این باورها و اراده‌ها و آزادی و تعلقات به رسمیت شمرده می‌شود و خودآگاهانه در خدمت به منافع جامعه بکار گرفته می‌شود. در نظام اسلامی خدمت به خلق با شور و شوق و حرارت و ایمانی آسمانی عجین شده است و این در حالی است که در تفکر مارکسیستی سخن از خلق، با فقری تئوریک و چالشی نظری روبرو است و ناتوان از همراه سازی روحی و عاطفی هواداران است!
به واقع آنچه در قالب ناکارآمدی در عرصه تولیدات صنعتی در نظام‌های مارکسیستی عیان گردید، حاصل تعارضات ذاتی الگوی مدیریت روسی است، و با الگوی مدیریت جهادی فرسنگ‌ها فاصله دارد.
2. طرح این ادعا که «فرآیند تولید موشک از طریق غیراقتصادی و به کار گرفتن افراد و کارشناسان برجسته و با حقوق‌های بالا و غیررقابتی و بسیج تمام امکانات کشور برای تولید آن کالا و مستثنی بودن از تمامی مقررات، قابل تعمیم به تولید سایر کالا‌ها نیست» ادعای دروغی است که با واقعیت‌های صنایع موشکی کشور تطبیق ندارد، چرا که:
اولا؛ قیمت تولید شده موشک ها و دیگر صنایع نظامی در کشور تطبیق آمار و اخبار رسمی منتشر شده بسیار کم هزینه تر از آن چیزی است که در جهان در این عرصه سرمایه گذاری و خرج می‌شود. بدون شک در صورت رفع همه موانع و تحریم‌ها در عرصه سلاح‌های نظامی، تولید این کالا در داخل کشور با قیمت ارزانتری ممکن خواهد بود. و این در حالی است که تولید داخلی سلاح‌های نظامی برکات اقتصادی و امنیتی فراوانی دارد که حرکت در مسیرخودکفایی را مقرون به صرفه می‌کند! و این همه با مدیریت جهادی و روحیه انقلابی ممکن گردیده است.
ثانیا؛ بودجه جمهوری اسلامی در حوزه صنایع دفاعی و نظامی بودجه آشکاری است که به هیچ وجه قابل مقایسه با دیگر کشورهایی که خود تولید کننده سلاح یا وارد کننده آن هستند نمی‌باشد. لذا این ادعا که دستاوردهای نظامی جمهوری اسلامی با هزینه های گزاف و بیشتر از استاندارهای جهانی بدست آمده دروغی بیش نیست.
ثالثا؛ میزان دستمزدها در مجموعه‌های نظامی نیز مبلغ مشخص و آشکاری که با مراجعه به فیش حقوقی هزاران کارمند و تکنیسین و مهندس خدوم صنایع دفاعی کشور قابل بررسی است. بدون شک در دل مقایسه حقوق این مجموعه با صنایع خودرو سازی کشور همه اذعان خواهند کرد که دستمزدها در صنعت خودرو آنقدر بالاتر است که قابل مقایسه با دستمزدها در صنعت دفاع کشور نمی‌باشد.
3. مدیریت جهادی و سپردن امور به جوانان مومن انقلابی، رویکردی نیست که تنها در حوزه صنایع نظامی جواب داده باشد، بلکه کارنامه مثبت این رویکرد را می‌توان در عرصه‌های مختلف سازندگی کشور نیز مشاهده نمود. مهمترین عرصه این نوع عملکرد در دوران دفاع مقدس است که رزمندگان اسلام با کمترین هزینه در مقابل دشمن بعثی هشت سال ایستادند و آن موفقیت را کسب نمودند. این الگو در عرصه توسعه فن آوری انرژی هسته‌ای نیز موفقیت خود را به رخ جهانیان کشیده است. جهاد دانشگاهی و موفقیت‌های مدیریت جهادی موسسه رویان در تولید سلول‌های بنیادی و ... عرصه دیگری از جلوه‌گری موفقیت ‌ های مدیریت جهادی است. در عرصه‌های مختلف رشد و ارتقاء علمی همچون پزشکی نیز این
در عرصه سازندگی کشور و صنایع زیربنایی چون سدسازی، راه سازی، نفت و پتروشیمی، کشاورزی و ... نیز هرجا این الگوی مدیریتی صاحب اختیار بوده، شاهد موفقیت‌های برجسته‌ای بوده‌ایم. به واقع هرجا الگوی مدیریت جهادی وارد شده، موفقیت و کارآمدی آشکار گردیده است. در طول سال‌های اخیر نیز الگوی مدیریت تکنوکراتیک غرب‌گرا فرصت ارائه کارآمدی خود را داشته است که در عمل کارنامه موفقی از خود به جای نگذاشته است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/68164/تکنوکرات‌ها-و-دشمنی-با-مدیریت-جهادی!
بستن   چاپ