اخبار محرمانه
اسناد جدید از روش‌های شکنجه رئیس فعلی «سیا»
شنبه 20 مرداد 1397 - 8:42:33 AM
اخبار محرمانه - اسنادی که به تازگی افشا شده از روش‌های شکنجه زیر نظر رئیس فعلی سیا در یکی از شکنجه‌گاه‌های این سازمان در تایلند پرده برمی‌دارد.
به گزارش مشرق ، اسنادی که به تازگی افشا شده نشان می‌دهند «جینا هاسپل»، رئیس فعلی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) زمانی که در سال 2002 مسئولیت اداره یکی از شکنجه‌گاه‌های این سازمان در تایلند را به عهده داشته به طور مفصل درباره شکنجه مظنونان به « تروریسم » صحبت کرده است.
بیشتر بخوانید:
ابوغریب؛ سند وحشی‌گری آمریکا +عکس
عبدالرحیم النشیری
به نوشته « ایندیپندنت » این اسناد که بخش‌های زیادی از آن برای پنهان کردن نام شکنجه‌گران سیا لاک گرفته شده جزئیات تازه‌ای را درباره روش‌های مورد استفاده بازجویان سیا برای شکنجه مظنونان ادعایی تروریسم و اعتراف‌گیری از آنها افشا می‌کند.
این اسناد، شرح مفصلی از شکنجه‌های به کار رفته علیه «عبدالرحیم النشیری»، از شهروندان بازداشت‌شده عربستان سعودی در یکی از شکنجه‌گاه‌های سیا در تایلند فراهم می‌آورند.
گفته می‌شود که با «النشیری» علاوه بر شکنجه با روش غرق مصنوعی، با روش‌های غیرانسانی دیگری برخورد شده است. ایندیپندنت نوشته بازجویان سیا، در حالی که النشیری با حالت التماس می‌گفته هر کاری که لازم باشد را انجام می‌دهد، لباس او را درآورده و او را برهنه کرده‌اند.
بازجویان به این مظنون ادعایی تروریسم هشدار داده‌اند در صورتی که با آنها همکاری نکند بلاهایی به سرش می‌آید که «هیچ‌گاه فکرش را هم نمی‌کند.»
در یکی از این اسناد آمده است: «بازجویی از سوژه به سرت افزایش یافت و بازجوها از او وقتی که کنار دیوار ایستاده بود و چندین بار رویش روش پِرِسِ دیوار و چندین مورد روش غرق مصنوعی اعمال شد، سئوال پرسیدند.»

روش‌های غرق مصنوعی و پرس دیوار دو مورد از موارد بحث‌انگیز شکنجه هستند که سیا در شکنجه‌گاه‌هایش در زندان گوانتانامو و جاهای دیگر برای اعتراف‌گیری از مظنونان ادعایی تروریسم استفاده کرده است.
در روش غرق مصنوعی روی صورت فرد زندانی‌ای که ثابت نگاه داشته شده است، آب ریخته می‌شود تا در وی احساس مصنوعی غرق‌شدگی ایجاد می‌شود. این روش شکنجه می‌تواند باعث درد شدید، آسیب به ریه‌ها، آسیب مغزی به خاطر کمبود اکسیژن و سایر آسیب‌های جسمی شود.

در روش پرس دیوار، به گردن قربانی قلاب بسته می‌شود و سپس از آن برای زدن یا فشار دادن او به دیوار استفاده می‌شود.
در یکی دیگر از سندها شرح داده شده «النشیری» بعد از اتمام جلسات شکنجه وادار شده به حالت چهار دست و پا وارد جعبه کوچکی شده و در آنجا محصور شود. بازجویان به او گفته‌اند که تصور نمی‌کنند او حقیقت را گفته و او را تهدید کرده‌اند در صورت عدم همکاری با اقدامات سخت‌گیرانه‌تری مواجه خواهد شد.
روزنامه ایندیپندنت نوشته بازجویان ظاهراً در نهایت امر متوجه شده‌اند که «النشیری» اطلاعات خاصی را پنهان نکرده است.
بعد از آنکه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا «جینا هاسپل» 62 ساله را برای ریاست سیا معرفی کرد نقش او در برنامه‌های بحث‌انگیز شکنجه سیا زیر ذره‌بین فعالان حقوق بشری قرار گرفت.

«هاسپل» که اولین زنی است که به صندلی ریاست سیا تکیه می‌زند در سال 2002 مسئول یکی از زندان‌های مخفی سیا در تایلند بوده که ازآن به عنوان آزمایشگاهی برای تحقیق درباره فنون شکنجه استفاده شده است.
مشهور است که مردی به نام «ابو زبیده» که اصالتاً شهروند عربستان است و به دلیل همکاری با القاعده بازداشت شده در این زندان 83 بار با روش غرق مصنوعی و حبس در محوطه‌های چوبی کوچک و روش‌های دیگر مورد شکنجه قرار گرفته است.
گزارش‌ها حاکی است «هاسپل» در سال 2005، زمانی که رئیس دفتر «سرویس مخفی ملی» بوده دستور تخریب ده‌ها نوار ویدئویی از شکنجه‌گاه جنجالی تایلند را صادر کرده است. او در جلسه تأیید صلاحیتش در سنا، تخریب این نوارها را تأیید کرد و مدعی شد که هدفش پنهان نگاه داشتن هویت برخی از مأموران سیا بوده که چهره‌هایشان در آن فیلم‌ها نمایان بوده‌اند.
اسناد جدید از نقش هاسپل در شکنجه «النشیری» را سازمان «آرشیو اسناد ملی آمریکا» که یک نهاد غیردولتی مستقر در دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا است به دست آورده است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/7502/اسناد-جدید-از-روش‌های-شکنجه-رئیس-فعلی-«سیا»
بستن   چاپ