اخبار محرمانه
روایتی از مهمانی دیشب رئیس اینستکس در تهران
سه شنبه 21 اسفند 1397 - 23:52:31
اخبار محرمانه - یکی از بازرگانان حاضر در مهمانی دیشب سفیر آلمان در تهران که به مناسبت ورود فیشر رئیس اینستکس برگزار شده بود، گفت: فیشر و سفرا معتقد بودند که این اقدام می‌تواند منافع برجام را حفظ کند و باید این مسیر گام به گام پیش برود.
به گزارش مشرق، فیشر مدیرعامل اینستکس -کانال مالی ایران و اروپا به ایران آمده تا درباره راه‌اندازی این کانال مالی با مسئولان کشور مذاکره کند.
مجید قدیری گفت: شب گذشته به خاطر حضور آقای فیشر به دعوت سفرای فرانسه، انگلیس و آلمان ضیافت شامی در منزل سفیر آلمان برگزار شد که سفرای مطرح کشورهای اروپایی و همچنین چین و هند نیز حضور داشتند.
بیشتر بخوانید:
ظریف: اینستکس همه مشکلات ایران را حل نمی‌کند
اصلاً برجام برای چه بود؟!
وی اضافه کرد: آقای عراقچی معاون وزیر امور خارجه و چهار الی پنج نفر از بازرگانان بخش خصوصی هم در این ضیافت شام حاضر بودند. در این جلسه درباره شروع کار اینستکس صحبت شد. سفیر آلمان و عراقچی و فیشر هم در این جلسه صحبت کردند.
قدیری گفت: کانال مالی زمانی به معنای واقعی و کاربردی راه‌اندازی می‌شود که پول به آن وارد شود و عملاً این اتفاق نمی‌افتد؛ در واقع ما باید نفت به اتحادیه اروپا بفروشیم و به جای پول از آنها کالاهای اساسی، نهاده های دامی تولید خوراک دام، دارو و مواد غذایی که شامل تحریم های آمریکا نمی شود دریافت کنیم که همین محدودیت باعث می شود که اروپایی‌ها به سمت کالاهای سرمایه ای و تجهیزات نفتی و امثال آن حرکت نکنند.
رئیس انجمن خوراک دام، طیور و آبزیان اعلام کرد: اینستکس شرکتی است که فعلاً مشخص نیست همتای آن در ایران کیست؟ ضمن اینکه بررسی های ما نشان میدهد که شرکت‌ها و بانک‌های مطرح اروپایی تمایلی برای همکاری با این کانال مالی ندارند.
رئیس انجمن خوراک دام و طیور گفت: زمان اجرای این کانال خیلی طولانی شده است، مثلاً پس از 10 ماه از طرح این مسئله، آقای فیشر مدیرعامل اینستکتس تازه به ایران آمده است، ضمن اینکه در داخل کشور هم ما بوروکراسی پیچیده‌ای داریم، یعنی برای همکاری اینستکس باید تکلیفمان را در خصوص FATF و کنوانسیون پالرمو مشخص کنیم زیرا گفته می‌شود در سرعت بخشیدن به این کانال مالی میتواند کمک کند.
وی همچنین تأکید کرد که باید سیاستمداران اقتصادی ما فکری برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات و تولید خوراک دام و طیور داشته باشند.
به گفته قدیری، انتقال پولی که توسط بانکهای چینی و ترکیه ای برای ایران انجام می‌شود هزینه دارد و آنها 10 درصد کارمزد می‌گیرند که این قیمت تمام‌شده محصولات وارداتی را برای ما افزایش داده و در نتیجه قیمت تمام شده محصولات پروتئینی را برای مصرف کننده افزایش می‌دهد.
وی تأکید کرد: کانال مالی هنوز به معنای واقعی راه نیفتاده است، و یکی از دلایل آن میتواند این باشد که همتای آن در داخل کشور ایجاد نشده و مسئولان ما باید پاسخ بدهند که چرا به تعویق افتاده و چنین نشده است.
رئیس انجمن صنایع خوراک دام ایران در پاسخ به اینکه نظر حاضرین در این ضیافت شام در مورد اینستکس چه بود، گفت: آقای فیشر و سفرا معتقد بودند که این اقدام می‌تواند منافع برجام را حفظ کند و باید این مسیر گام به گام پیش برود تا به طور کامل اجرایی شود و برنامه آنها این بود که کشورهای دیگری نیز به اینستکس اضافه کنیم.
وی در ادامه گفت: عراقچی معاون وزیر امور خارجه هم به خاطر کند بودن اجرای اینستکس رضایتی نداشت.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/75186/روایتی-از-مهمانی-دیشب-رئیس-اینستکس-در-تهران
بستن   چاپ