اخبار محرمانه
فلاحت‌پیشه: دیدار روحانی با آیت‌الله سیستانی تحول بخش است
چهارشنبه 22 اسفند 1397 - 00:03:02
اخبار محرمانه - خانه ملت / رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: دیدار آیت الله سیستانی با آقای روحانی اثر عمده و تحول بخشی در مناسبات دو کشور می‌تواند ایجاد کند.
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در خصوص سفر رئیس جمهور به عراق اظهار داشت: انتظار داشتیم که رئیس جمهور زودتر از این به عراق سفر کند به همین جهت از این سفر استقبال می‌کنیم، از آنجایی که مهمترین راه شناخت سطح مناسبات سفر به کشورها آمارهای اقتصادی است.
رئیس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: براساس آمارهای موجود به خصوص در بُعد اقتصادی مناسبات مناسبات ایران با کشورهای خارجی به اندازه مناسبات با عراق در طول یک سال افزایش پیدا نکرده است که با خروج داعش زمینه برای گسترش مناسبات فراهم تر شده است.
انتظار از روحانی برای ساماندهی مبادلات مرزی بین ایران و عراق
وی افزود: برخی مسائل بین ایران و عراق وجود داشت که طرفین توانستند این موضوع را تحدید کنند که مانعی در مناسبات راهبردی آن‌ها باقی نماند، همکاری دو کشور در قبال داعش نشان داد که هیچ دو کشوری در منطقه به اندازه ایران و عراق مولفه‌هایشان به یکدیگر نزدیک نیستند، لذا انتظار می‌رود که در سفر رئیس جمهور به عراق این مولفه‌ها تقویت شود.
فلاحت پیشه ادامه داد: انتظار می‌رود در سفر رئیس جمهور به عراق منجر به ساماندهی مبادلات مرزی بین دو کشور گردد، اکنون مبادلات مرزی ایران و عراق از یک سری توافقات ترجیحی دور است که باید توافقات ترجیحی بین دو کشور ایجاد شود.
نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مشترک بین ایران و عراق هستیم
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مشترک بین ایران و عراق هستیم و باید اختلافات در مرزها برطرف و یا به حداقل برسد. محدود کردن اختلافات باید به گونه‌ای باشد که زیرساخت‌های دو طرف به یکدیگر وصل شود، نمونه آن انتقال راه آهن ایران به بغداد در شلمچه و خسروی است.
نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید یک سری مرزهای بین دو کشور همچون مرز خسروی ساماندهی پیدا کند، بیان کرد: اخیرا دو کشور در خصوص بازگشایی مرز خسروی حکم داده‌اند، اما ساز و کارها و اجرائی شدن آن در زمان اربعین مهمترین انتظارات است.
دیدار آیت‌الله سیستانی با روحانی تحول بخش است
وی در خصوص دیدار آیت‌الله سیستانی با روحانی، افزود: این دیدار یک دیدار منحصر به فردی است، آیت الله سیستانی نقش اساسی در تحولات سیاسی عراق دارد، هرچند که خود ایشان از سیاست پرهیز می‌کنند، دیدار آیت الله سیستانی با آقای روحانی اثر عمده و تحول بخشی در مناسبات می‌تواند ایجاد کند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/75247/فلاحت‌پیشه--دیدار-روحانی-با-آیت‌الله-سیستانی-تحول-بخش-است
بستن   چاپ