اخبار محرمانه
سفر قریب الوقوع نخست‌وزیر عراق به عربستان
چهارشنبه 22 اسفند 1397 - 19:33:06
اخبار محرمانه - فارس / سفیر عراق در عربستان سعودی اعلام کرد که قرار است نخست وزیر عراق به زودی عازم ریاض شود.
«قحطان طه خلف الجنابی» سفیر عراق در عربستان سعودی از سفر قریب‌الوقوع «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق به ریاض خبر داد.
طه خلف در گفت‌وگو با روزنامه سعودی «الریاض» تأکید که عبدالمهدی بزودی به عربستان سفر خواهد کرد، ولی زمان معینی برای این سفر مشخص نکرد.
وی با اشاره به اینکه روابط عراق و عربستان، محدود به همسایگی و منافع مشترک نیست، اعلام کرد که باید این روابط محکم و راهبردی باشد و به همین دلیل در راستای «تقویت روابط در همه زمینه‌های سیاسی، تجاری، فرهنگی و ورزشی تلاش می‌کنیم».
سفیر بغداد در ریاض با تأکید بر اینکه عراق سیاست «احترام به حاکمیت سایر کشورها و عدم مداخله در امور داخلی آنان را در پیش گرفته است»، تصریح کرد که بغداد نیز از سایر کشورها می‌خواهد که به حاکمیت این کشور احترام بگذارند و در امور داخلی آن مداخله نکنند.
طه خلف با اشاره به تلاش دولت عراق به ویژه شخص عبدالمهدی برای مبارزه با فساد، درباره سیاستهای منطقه‌ای بغداد گفت: «عراق سیاست میانه‌روی و عدم ورود در هیچ محوری –چه منطقه‌ای یا بین‌المللی- را در پیش گرفته است. ما در سیاست خارجی خود میانه‌رو هستیم... با همه کشورهای جهان روابط خوب و برجسته‌ای داریم».
وی با بیان ایکه گذرگاه «عرعر» بین عربستان و عراق امسال افتتاح خواهد شد، خاطر نشان کرد که این گذرگاه برای عبور کامیونها و گسترش تبادل تجاری طراحی شده است و عربستان را به عراق و سایر کشورها وصل می‌کند.
سفیر عراق در عربستان، «شورای هماهنگی» را یکی از ارکان مهم در توسعه روابط بین دو کشور دانست و اعلام کرد که نشستهای این شورا سوم و چهارم آوریل آتی در بغداد برگزار خواهد شد.
طه خلف در پایان گفت که «ماجد القصبی» وزیر بازرگانی سعودی ریاست هیئت این کشور را بر عهده خواهد داشت و «ثامر الغضبان» وزیر نفت عراق نیز ریاست طرف عراقی را عهده‌دار خواهد بود و وزیر سعودی نیز اواسط ماه جاری عازم بغداد خواهد شد تا برنامه‌های این شورا را بررسی کند.
«سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی چهارم بهمن ماه گذشته رسما از نخست وزیر عراق خواست که به ریاض سفر کند.
دفتر نخست وزیر عراق اعلام در آن زمان اعلام کرد که طی سلسه نشست‌ها و دیدارهای جداگانه‌ای که با شماری از سفرای حاضر در بغداد داشته است، دعوت سلمان بن عبدالعزیز برای سفر به عربستان سعودی را از «عبد العزیز بن خالد الشمری» سفیر این کشور در عراق دریافت کرده است.
دفتر عبدالمهدی اعلام کرد، وی قول مساعد داده که در فرصت مناسب به عربستان سعودی سفر و با شاه این کشور دیدار کند.
«محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی نیز چهارم بهمن گذشته با عبدالمهدی تماس تلفنی برقرار کرد.
ولی‌عهد سعودی در این تماس تلفنی بر حمایت ریاض از عراق و امنیت و شکوفایی همیشگی این کشور تأکید کرده بود.
نخست وزیر عراق نیز ضمن تشکر از بن سلمان، گفته بود که عراق از توسعه روابط با ریاض استقبال می‌کند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/75660/سفر-قریب-الوقوع-نخست‌وزیر-عراق-به-عربستان
بستن   چاپ