اخبار محرمانه
توافق با عراق برای اتصال ریلی بصره به خرمشهر
پنجشنبه 23 اسفند 1397 - 02:24:27
اخبار محرمانه - وزیر راه و شهرسازی از توافق با دولت عراق برای اتصال بندر خرمشهر به بصره از طریق ریلی و همچنین لایروبی اروند رود خبر داد.
به گزارش مشرق ، محمد اسلامی در حاشیه مراسم همایش سالانه مدیران سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور و هیئت همراه به عراق و دیدار و مذاکرات دو جانبه گفت: یکی از مسائلی که در چند سال گذشته بین دو کشور توافق شده و در حال پیگیری بود و در مذاکرات اخیر نتیجه رو به جلو و مثبتی داشت که منجر به امضا و مبادله تفاهم‌نامه شد، سرمایه گذاری برای اتصال بندر خرمشهر به بصره از طریق ریل بود.
وی افزود: هم پل روی اروند رود و هم 32 کیلومتر خط آهن که از کنار اروند رود آغاز می‌شود و تا بصره امتداد می‌یابد، با سرمایه گذاری دو کشور ایجاد می‌شود. همچنین قرار شد بحث تملک اراضی بین اروند رود تا بصره هم، توسط دولت عراق به سرعت انجام شود.
اسلامی افزود: علاوه بر این توافق شد جزئیات سرمایه گذاری ظرف سه ماه آینده با طرف عراقی تفاهم شود تا کار ساخت این خط آهن با سرعت اجرایی شود.
بیشتر بخوانید:
روحانی در دیدار آیت الله محمد سعید حکیم چه گفت؟
گزارش ظریف از سفر روحانی به عراق
عکس/ تقریر روحانی در دفتر یادبود بیت امام(ره) در نجف
واکنش پامپئو به رابطه خوب ایران و عراق
وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره توافق دو کشور برای لایروبی اروند رود هم گفت: درباره این موضوع از پیش هم توافق کلی وجود داشت که بتوان با لایروبی این آبراهه، از ظرفیت بندری خرمشهر استفاده بیشتری کرد ضمن اینکه برای رسیدن کشتی‌های با ظرفیت ده هزار تن، باید این رودخانه تا عمق 6 و نیم متر لایروبی شود و اگر لایروبی بیشتری انجام شود، کشتی‌های با تناژ 20 هزار تن هم قادرند به بندر خرمشهر اعزام شوند که برای آغاز این کار، قرار شد کمیته‌های فنی دو کشور برای لایروبی اروند رود گفتگو و توافق کنند.
اسلامی در مورد افزایش قیمت 20 درصدی بلیت اتوبوس در ایام نوروز گفت: این موضوع از سالهای قبل وجود داشته و جزو گرانفروشی و اجحاف به حقوق مسافران تلقی نمی‌شود چرا که این امر برای جبران بخشی از زیان رانندگان اتوبوس‌های بین شهری که همیشه در این ایام مجبور به تردد یک سر خالی هستند اجرا می‌شود.
وی افزود: این امر با هماهنگی اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی رانندگان با دولت انجام می‌شود و امسال هم برای جبران این تردد یک سر خالی در ایام نوروز بلیت اتوبوس 20 درصد افزایش می‌یابد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین هرگونه افزایش قیمت بلیت هواپیما و قطار را رد کرد و گفت: بلیت قطارها و هواپیماها از پیش عرضه شده و هیچ افزایش قیمتی در این ایام در نرخ بلیت هواپیما و قطار وجود ندارد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/75743/توافق-با-عراق-برای-اتصال-ریلی-بصره-به-خرمشهر
بستن   چاپ