اخبار محرمانه
پرواز کلیه هواپیماهای "بوئینگ 737 مکس" در آمریکا ممنوع شد
پنجشنبه 23 اسفند 1397 - 09:05:00
اخبار محرمانه - تسنیم / رئیس جمهور آمریکا دستور لغو پرواز کلیه هواپیماهای بوئینگ 737 مکس را صادر کرد.
به نقل از بی‌بی‌سی، در پی تازه ترین سانحه برای یک مدل جدید بوئینگ 737 و برخلاف تصمیم قبلی سازمان هوانوردی آمریکا، "دونالد ترامپ" روز چهارشنبه اعلام کرده است که کلیه پروازهای مسافربری با بوئینگ 737 مکس ممنوع می شود.
سازمان هوانوردی فدرال آمریکا تا پیش از این در برابر درخواست ها برای زمین گیر کردن این هواپیما مقاومت می کرد درحالی که بسیاری از کشورها پرواز با آن را بعد از سقوط روز یکشنبه در اتیوپی ممنوع کرده بودند.
رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: "امنیت مردم آمریکا، همه مردم، نگرانی اول ماست."
این تصمیم بعد از آن گرفته شد که خطوط هوایی اتیوپی گفت یکی از دو خلبان پرواز یکشنبه دقایقی پیش از حادثه برج مراقبت را از وجود "مشکلاتی در (سیستم) کنترل پرواز" آگاه کرده بود.
داده های یک رادار برج مراقبت هم نشان داد که "سرعت عمودی هواپیما هنگام بلند شدن ناپایدار بود."
خلبان قصد داشت به فرودگاه بازگردد اما سه دقیقه بعد هواپیما به زمین برخورد کرد.
بوئینگ هم می گوید کلیه ناوگان بوئینگ 737 مکس خود را بعد از آنکه محققان شواهد تازه ای در صحنه سقوط یکشنبه در اتیوپی یافتند زمین گیر کرده است.
این شرکت هواپیماسازی آمریکایی گفت کلیه 371 هواپیمای بوئینگ 737 مکس را به زمین می نشاند.
سازمان هوانوردی آمریکا بعد از اعلام تصمیم ترامپ گفت که شواهد تازه و همچنین داده های تازه ماهواره‌ای مبنای تصمیم تازه برای ممنوعیت موقت پرواز با این هواپیماست.
پرواز خطوط هوایی اتیوپی روز یکشنبه شش دقیقه بعد از بلند شدن از فرودگاه بین المللی آدیس آبابا - به مقصد نایروبی در کنیا - سقوط کرد و کلیه 157 سرنشین آن کشته شدند.
این دومین فاجعه برای هواپیمای مکس 8 ظرف پنج ماه اخیر بود. در ماه اکتبر هم 189 سرنشین خطوط هوایی لایون ایر در اندونزی در سقوط این هواپیما به دریا جان خود را از دست دادند.
سازمان هوانوردی آمریکا در بیانیه ای گفت: "وقفه در پرواز با این هواپیما تا زمان تکمیل تحقیقات بیشتر، از جمله معاینه اطلاعات به دست آمده از دستگاه های ضبط داده های پرواز و صدای خلبان - دو جعبه سیاه - ادامه خواهد یافت."
پیشتر در روز چهارشنبه کانادا هم تصمیم مشابهی گرفته بود. مارک گارنیو وزیر ترابری کانادا گفت این تصمیم بعد از دریافت اطلاعات تازه از سقوط یکشنبه گرفته شد.
او گفت که داده های ماهواره ای حاکی از شباهت در الگوهای پروازی هواپیماهای بوئینگ 737 مکس فعال در کانادا و هواپیمای خطوط هوایی اتیوپی که سقوط کرد است.
همزمان معلوم شده است که دو خلبان شرکت های هوایی آمریکا سال گذشته درباره مشکل کنترل بوئینگ 737 مکس 8 در جریان برخاستن از زمین هشدار داده بودند.
آنها مشکلاتی شبیه به آنچه باعث سقوط هواپیمای خطوط لایون ایر در ماه اکتبر در اندونزی شد را گزارش داده بودند.
دو خلبان آمریکایی به طور جداگانه در ماه نوامبر گزارش داده بود که سیستم "ضد استالینگ" بوئینگ 737 مکس مشکل آفریده است.
این توانایی که در هواپیماهای 737 مکس نصب شده برای مقابله با "استالینگ" (واماندگی) هواپیما استفاده می شود.
این سیستم مانع می شود هواپیما با زاویه خیلی زیاد رو به بالا برود؛ یعنی آنقدر شدید که توانایی ارتفاع گرفتن را از دست بدهد.
با این حال گزارش های ثبت شده در "سیستم گزارشگری ایمنی هوایی آمریکا" - که خلبان ها از آن برای ارائه اطلاعات به طور ناشناس استفاده می کنند - نشان می دهد که این سیستم ظاهرا دماغه هواپیما را برخلاف اراده خلبان پایین می دهد.
در هر دو مورد خلبان ها می گویند مجبور شدند برای جلوگیری از کاهش ارتفاع هواپیما در سیستم های هواپیما مداخله کنند.
در پی سقوط هواپیمای لایون ایر در ماه اکتبر، بوئینگ توضیحاتی ارائه کرد دایر بر این که خلبان ها در صورت قرائت غلط حسگرهای هواپیما در مورد زاویه پرواز آن، چه باید بکنند.
اما یک خلبان دیگر گفت که این دستورالعمل "هیچ کمکی" برای رسیدگی به مشکل حسگرها نکرد.
او افزود: "سردرگم مانده ام که چه چیز دیگری هست که من از آن خبر ندارم؟ دستورالعمل پرواز ناقص است یا بهتر است بگویم به قدری نارساست که باید جرم به حساب آید."

http://www.SecretNews.ir/fa/News/75854/پرواز-کلیه-هواپیماهای-"بوئینگ-737-مکس"-در-آمریکا-ممنوع-شد
بستن   چاپ