اخبار محرمانه
آغاز مذاکرات «کرتارپور» بین هند و پاکستان
پنجشنبه 23 اسفند 1397 - 15:42:49
اخبار محرمانه - تسنیم / با اعزام هیات پاکستانی به هند از طریق مرز واگا، مذاکرات مسئولین دو کشور در خصوص تسهیل ورود و خروج اتباع سیک مذهب از امروز آغاز می‌شود.
به نقل از داون نیوز، «محمد فیصل» سخنگوی وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد: نمایندگان ما با پیام امنیت و دوستی راهی هند شدند تا با مسئولین این کشور مذاکره کنند.
وی تصریح کرد: هدف ما از انجام این مذاکرات در اصل تسهیل ورود و خروج اتباع سیک مذهب هندی به پاکستان است زیرا آرامگاه بزرگان آنها در خاک کشور ما قرار دارد و هر ساله هزاران زائر سیک مذهب تلاش می‌کنند به پاکستان سفر کنند.
محمد فیصل اضافه کرد: اسلام آباد پیشنهاد لغو ویزا برای اتباع سیک مذهبی هندی را نیز داده است تا حسن نیت خود را اثبات کند.
سخنگوی وزارت خارجه پاکستان افزود: پیش نویس اولیه تفاهم نامه به مسئولین دولت هند داده شده و اینک در مورد بندهای دیگر آن گفتگو صورت خواهد گرفت.
وی اظهار داشت: به زودی هیاتی از هند به پاکستان سفر می کنند تا تصمیم نهایی در مورد این تفاهم نامه مرزی انجام بگیرد.
این مقام ارشد وزارت خارجه پاکستان افزود: آرامگاه باباگرونانک برای سیک مذهب ها اهمیت بسیاری دارد و این وظیفه ما است که علاوه بر مسلمانان خواسته اقلیت های مذهبی نیز را برآورده کنیم.
وی گفت: کم شدن تنش میان پاکستان و هند آرامش و ثبات را به منطقه جنوب آسیا بازخواهد گرداند و سیک مذهب ها می توانند عامل آغاز دوستی میان دو کشور شوند.
گفتنی است از دید سیک مذهبان پاکستان کشوری بسیار مقدس است زیرا آرامگاه بسیاری از بزرگان و حتی بینانگذار این آئین در خاک پاکستان واقع شده است.
پس از افزایش تنش میان هند و پاکستان سیک مذهبان هندی اعلام کرده بودند که حاضر به شرکت در نبرد علیه پاکستان نیستند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/75954/آغاز-مذاکرات-«کرتارپور»-بین-هند-و-پاکستان
بستن   چاپ