اخبار محرمانه
تهدید کاخ سفید به وتو قطعنامه پایان حمایت از جنگ یمن
پنجشنبه 23 اسفند 1397 - 15:42:51
اخبار محرمانه - فارس / «اداره مدیریت و بودجه» کاخ سفید بیانیه‌ای در رد قطعنامه قطع حمایت آمریکا از ائتلاف یمن منتشر کرده و در آن از احتمال وتوی این قطعنامه خبر داده است.
در ادامه حمایت‌ دولت «دونالد ترامپ» از عربستان سعودی، کاخ سفید تهدید کرد، (هر) قطعنامه‌‌ای (احتمالی کنگره را) مبنی بر قطع حمایت از ائتلاف سعودی در جنگ یمن وتو می‌کند.
بامداد امروز پنجشنبه مجلس سنای آمریکا که اکثریت آن در در اختیار هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواه ترامپ است، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که خواستار قطع حمایت نظامی این کشور از ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن است. این قطعنامه با 54 رأی موافق در برابر 46 رأی مخالف، به تصویب رسید.
قطعنامه مذکور بایستی در مجلس نمایندگان آمریکا هم که اکثریت کرسی‌های آن در اختیار دموکرات‌هاست، به رأی گذاشته شود. این قطعنامه به احتمال قریب به یقین در مجلس نمایندگان نیز به تصویب خواهد رسید.
تصویب این قطعنامه در سنا و مجلس نمایندگان (کنگره) به معنی آن خواهد بود که «دونالد ترامپ» برای ادامه حمایت‌ از ائتلاف عربستان سعودی بایستی مصوبه کنگره را وتو کند.
در آستانه این رأی‌گیری در سنای آمریکا «اداره مدیریت و بودجه» کاخ سفید رسما در بیانیه‌ای نشان داد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور این قطعنامه را وتو خواهد کرد.
این اداره، قطعنامه مدنظر قانونگذاران کنگره آمریکا را «معیوب و دارای نقص» خوانده و ادعا کرده که این قطعنامه ایفای نقش رئیس‌جمهور در مقام فرماندهی کل قوا را تضعیف می‌کند.
در بیانیه این نهاد مهم در کاخ سفید، همچنین ادعا شده که قطعنامه مدنظر کنگره آمریکا، به روابط دوجانبه واشنگتن با عربستان سعودی آسیب می‌زند و روی توانایی آمریکا برای جلوگیری از گسترش سازمان‌های تندرو اثر منفی می‌گذارد.
در جمله پایانی بیانیه «اداره مدیریت و بودجه» کاخ سفید آمده است که اگر این قطعنامه به دفتر ترامپ بیاید، «مشاوران رئیس‌جمهور به او توصیه خواهند کرد که آن را وتو کند».
پایگاه «هیل» درباره احتمال وتوی این قطعنامه توسط ترامپ گزارش داده که «بسیار بعید است که سنای آمریکا آرای لازم برای مقابله با وتو را داشته باشد».
طبق قوانین آمریکا، رئیس‌جمهور این کشور توان وتوی قوانین و مصوبات کنگره این کشور را دارد اما اگر کنگره (مجالس سنا و نمایندگان) مصوبات خود را با دو سوم آرا تصویب کند، رئیس‌جمهور توان وتو کردن آن مصوبات را ندارد.
خبرگزاری فرانسه، تصویب این قطعنامه در مجلس سنا را که جمهوری‌خواهان در آن اکثریت هستند، «سیلی جدید» به صورت ترامپ توصیف کرده است.
جنگ عربستان سعودی علیه یمن که با پشتیبانی آمریکا، انگلیس و فرانسه و مشارکت امارات عربی متحده از سال 1394 آغاز شده، دو هفته دیگر پنج ساله می‌شود.
جنگ سعودی-آمریکایی علیه یمن تاکنون علاوه بر دهها هزار کشته، میلیو‌ها یمنی را آواره و در معرض قحطی و بیماری‌های واگیردار قرار داده و دهها هزار بیمار را به کام مرگ کشانده است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/75955/تهدید-کاخ-سفید-به-وتو-قطعنامه-پایان-حمایت-از-جنگ-یمن
بستن   چاپ