اخبار محرمانه
شاهزاده سعودی خواستار تغییر رژیم در عربستان شد
پنجشنبه 23 اسفند 1397 - 22:50:35
اخبار محرمانه - جام نیوز / شاهزاده خالد بن فرحان آل سعود، از شاهزادگان تبعیدی عربستان سعودی اعلام کرد، برای تشکیل جنبشی از مخالفان سیاسی برای تغییر رژیم ریاض و برپایی یک نظام مشروطه پادشاهی پارلمانی در سعودی دست به کار شده است.
روزنامه «ایندیپندنت» گزارش داد؛ یکی از شاهزادگان تبعیدی عربستان سعودی اعلام کرد، برای تشکیل جنبشی از مخالفان سیاسی برای تغییر رژیم ریاض و برپایی یک نظام مشروطه پادشاهی پارلمانی در سعودی دست به کار شده است.این شاهزاده سعودی که در اروپا ساکن است قول داده که از همه مخالفان ریاض حمایت خواهد کرد به ویژه کسانی که پس از قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی احساس خطر و ناامنی می‌کنند.شاهزاده خالد بن فرحان آل سعود، که بیش از یک دهه پیش به دلیل مخالفتش با رژیم سعودی خاک این کشور را ترک کرد در مصاحبه‌ای با روزنامه «ایندیپندنت» گفت، او می‌خواهد یک نظام پادشاهی یا مشروطه سلطنتی پارلمانی تاسیس کند که دولت و اعضای پارلمان و نخست وزیر و کابینه بر اساس انتخابات آزاد تعیین شوند و به نقض حقوق بشر و بی‌عدالتی در سعودی پایان دهد.
این شاهزاده سعودی که در آلمان مستقر است ابراز امیدواری کرده این جنبش که در حال شکل‌گیری است «جنبش آزادیبخش مردم شبه جزیره عربستان» نام بگیرد. او گفت: «به کسانی که از رژیم عربستان سعودی فرار کرده‌اند از طریق وکلای متخصص، مترجمین و رسانه‌ها به آنها کمک خواهد کرد تا پناهندگی‌شان در اروپا فراهم شود.»
به گزارش روزنامه «ایندیپندنت» برنامه تاسیس این جنبش پس از آن صورت می‌گیرد که مقامات امنیتی سعودی در ماه اکتبر گذشته در استانبول یک روزنامه‌نگار منتقد این کشور را به طرزی فجیع به قتل رساندند. برخی از مقامات اطلاعاتی ترکیه و آمریکا و همچنین شماری از قانونگذاران آمریکا معتقدند که این قتل تنها به دستور شاهزاده محمد بن سلمان می‌تواند صورت بگیرد.
شاهزاده خالد بن فرحان آل سعود، در این مصاحبه به «ایندیپندنت» گفت: «ما به یک سیستم جدید در عربستان سعودی نیاز داریم، مانند سایر کشورهای دارای دموکراسی، که مردم ما حق انتخاب دولت را داشته باشند و یک عربستان نوین ایجاد کنند.»
وی افزود: «چشم‌انداز ما در این جنبش جدید ایجاد سیستمی بر مبنای عدالت و پاسخگویی به مسائل حقوق بشر است. در حال حاضر بیشتر تمرکز ما بر گسترش فعالیت در اروپا برای جلب حمایت از این جنبش در عربستان است.»
او همچنین گفت: «در نظامی که ما در نظر داریم خانواده سلطنتی آل سعود، تنها به عنوان رهبرانی نمادین باقی می‌مانند، همانند ملکه بریتانیا، اما قدرت واقعی باید در دست مردم باشد.»
شاهزاده خالد بن فرحان آل سعود که از سال 2007 در تبعید در آلمان زندگی می‌کند، گفت که این جنبش جدید از شهروندان سعودی حمایت قانونی خواهد کرد به همین دلیل آنها دیگر مجبور نخواهند بود که تنها به رسانه‌های اجتماعی متکی باشند.
خالد بن فرحان افزود: «مخالفت برخی از خاندان سلطنتی بخشی از رویارویی جنبش در داخل کشور با محمد بن سلمان است، پدرم و خواهرم در عربستان در حصر خانگی هستند.»
شاهزاده خالد بن فرحان گفت: «من تا به حال تنها عضو خانواده سلطنتی هستم که برای این حرکت گام برداشته، اما امیدوارم که دیگران نیز به این جنبش بپیوندند.»
وی در باره نحوه قتل جمال خاشقجی نیز یادآوری کرد: «جمال خاشقجی یکی از هزاران شهروند سعودی است که بطور غیرقانونی کشته شده‌اند. ما می‌خواهیم در برابر اینگونه بی‌عدالتی مقاومت کنیم تا کشورمان را از فروپاشی نجات دهیم.»
گفتنی است، پس از قتل خاشقجی حکومت بن‌سلمان بسیار متزلزل شده و هر لحظه احتمال کودتای شاهزادگان دیگر ال سعود بر علیه وی و جایگزینی فردی دیگر در رأس حکومت وجود دارد. اما به نظر می رسد این نخستین بار است که یک شاهزاده سعودی سخن از تغییر حکومت سر می‌دهد. اگر این گفتمان فراگیر شود احتمال سقوط آل سعود در آینده نزدیک بعید به نظر نمی رسد چرا که آل سعود در وضعیت فعلی شکننده‌ترین دوران خود را طی می کند و با نارضایتی های داخلی و خارجی بسیاری مواجه هستند. قتل خاشقجی و وضعیت اسفبار مردم یمن به دلیل حملات آل سعود از یک طرف و مشکلات داخلی و فشار اقتصادی ناشی از جنگ یمن از طرف دیگر آل سعود را در شرایط بسیار شکننده‌ای قرار داده است که در چند دهه گذشته بی سابقه است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/76108/شاهزاده-سعودی-خواستار-تغییر-رژیم-در-عربستان-شد
بستن   چاپ