اخبار محرمانه
وقتی آمریکا با "اس400" مشکل پیدا می کند
جمعه 24 اسفند 1397 - 11:11:55
اخبار محرمانه - ایسنا / مقام‌های ارشد آمریکایی گفته‌اند، خرید سیستم‌های دفاعی موشکی اس -400 روسیه توسط ترکیه نمایانگر یک مشکل امنیت ملی برای ناتو است که احتمالاً باعث می‌شود جنگنده‌های اف -35 در کنار این سیستم‌ ساخت روسیه قرار نگیرند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام‌های آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند به خرید این سیستم‌های دفاعی توسط ترکیه نباید به صورت مساله خروج این کشور از ناتو نگریست بلکه این امر را باید به منزله یک مساله امنیت ملی تلقی کرد.
یکی از این مقام‌ها گفت: ما به تلاش خود برای تضمین این مساله ادامه می‌دهیم که حضور ترکیه در ائتلاف ناتو و روابط دوجانبه می‌تواند بدون کمی و کاستی ادامه یابد. خطر برای اف 35ها هم برای متحدان ناتو و هم برای آمریکا این است که دو سیستم نمی‌توانند با هم در یک محل مستقر باشند.
ترکیه به عنوان عضو ناتو مکرراً گفته که با وجود هشدارهایی از سوی آمریکا که این سیستم‌ها نمی‌توانند در سیستم دفاعی هوایی ناتو ادغام شوند، متعهد به خرید این سیستم‌های روسی است.
وزارت خارجه آمریکا اخیراً گفته بود که واشنگتن به ترکیه گفته که اگر این سیستم‌های روسی را بخرد، آمریکا حضور ترکیه را در برنامه اف 35 لاکهید مارتین بررسی می‌کند.
واشنگتن به دنبال متقاعد کردن ترکیه برای خرید سیستم‌های دفاع موشکی پاتریوت ساخت ایالات متحده است اما رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفته که آنکارا همچنان به خرید این سیستم‌های روسی متعهد است.
مقام‌های ارشد آمریکایی گفته‌اند که پیشنهاد آمریکا برای فروش این سیستم‌های پاتریوت به ترکیه ادامه دارد و دو طرف همچنان در حال گفتگو در این باره هستند.
در همین حال، اردوغان روز پنجشنبه گفت که امکان لغو توافق خرید این سیستم‌های موشکی از سوی روسیه وجود ندارد.
وی درجریان مصاحبه‌ای با شبکه خبری هابرترک در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که ترکیه این سیستم‌های دفاع موشکی را بخرد اما آنها را فعال نکند، گفت: این امکان پذیر نیست.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/76206/وقتی-آمریکا-با-"اس400"-مشکل-پیدا-می-کند
بستن   چاپ