اخبار محرمانه
آخرین واکنش‌های بین‌المللی درباره حمله تروریستی در نیوزیلند
شنبه 25 اسفند 1397 - 03:42:29
اخبار محرمانه - خبرآنلاین / مقام ها و کشورهای مختلف حادثه تروریستی امرور که در دو مسجد نیوزیلند اتفاق افتاد را محکوم کردند.
روز جمعه گروهی تقریبا 300 نفره از مسلمانان ساکن شهر نیوزیلند برای شرکت در نماز جمعه در مسجد حضور یافتند. اما در ادامه اتفاقی هولناک و وحشیانه این مراسم را به به عزا تبدیل کرد. قاتل استرالیایی 28 ساله بر روی کلاه خود دوربینی نصب کرده بود تا بتواند از جنایت خود فیلمبرداری کند. او که اقدام تروریستی خود را به طور زنده از طریق فیسبوک پخش کرده است، در این صفحه پیش‌تر از قصد خود برای ترور امروز خبر داده بود که سرانجام با شلیک گلوله 49 نفر را به کام مرگ کشاند. این اتفاق به سرعت تیتر تمام رسانه های جهان شد و مقامات و کشورهای مختلف به آن واکنش نشان دادند که در ادامه آخرین بازتاب های این حادثه تروریستی را می خوانید :
واکنش ایران به حمله به دو مسجد در کرایست‌چرچ
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم در پیامی توییتری این حمله را محکوم کرد. ظریف در این پیام خطاب به "دموکراسی‌های غربی" نوشته است که تزویر و ریاکاری غرب در دفاع از "سیاه نمایی" علیه مسلمانان به بهانه "آزادی بیان" باید پایان یابد. (اینجا)
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم حمله به دو مسجد در کرایست‌چرچ نیوزیلند را محکوم کرد. (اینجا)
واکنش آمریکا به حملات تروریستی نیوزیلند
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هم حمله تروریستی نیوزیلند را محکوم کرده و آن را "کشتار وحشتناک" خوانده است. سارا سندرز، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید افزوده است: «ما علیه این اقدام خصمانه برآمده از نفرت در کنار مردم نیوزیلند و دولت نیوزلند ایستاده‌ایم.» (اینجا)
واکنش آلمان به حملات تروریستی نیوزیلند
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم با انتشار پیامی در توییتر با ابراز همدردی با مردم نیوزیلند تاکید کرد که شهروندان این کشور "در حالی که به گونه‌ای صلح‌آمیز در حال عبادت بوده‌اند، به آنها حمله شده و با تنفر نژادپرستانه به قتل رسیده‌اند"، مرکل می‌افزاید: «ما شانه به شانه‌ی هم در برابر ترور ایستاده‌ایم.»
هایکو ماس، وزیر امورخارجه آلمان هم با محکوم کردن این حمله در پیامی توییتری آن را «حمله‌ای به همه ما» خوانده است.
واکنش ترکیه و روسیه
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه هم این حمله را به شدت محکوم کرده و آن را "حمله‌ی تروریستی" خوانده است که علیه مردمی که در حال عبادت بوده‌اند، صورت گرفته است. اردوغان در این پیام گفته است: «من به کسانی که دست به این حمله زدند، لعنت می‌فرستم.» (اینجا)
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هم این حمله تروریستی را محکوم کرده است. در پیامی که از سوی کرملین در این باره منتشر شده این حمله را "یک سنگدلی تکان‌دهنده علیه شهروندان صلح‌جویی که برای عبادت جمع شده بودند"، توصیف کرده است.
واکنش حرب الله لبنان
حزب الله لبنان امروز (جمعه) با صدور بیانیه ای کشتار جمعی از مسلمانان نیوزیلند در جریان برگزاری نماز جمعه را به شدت محکوم کرد.
پیش از این نیز وزارت خارجه لبنان با صدور بیانیه ای ضمن محکومیت حملات در دو مسجد نیوزیلند، این حملات را جنایت وحشیانه در مسجدی خواند که نمازگزاران آن را مکان امن برای نماز خواندن و تسامح می دانستند.
در همین راستا خبرگزاری ایرنا واکنش برخی از کشورهای منطقه را منتشر کرده که در ادامه آن را می خوانید :
بحرین
وزارت خارجه بحرین نیز با محکوم کردن حملات تروریستی در نیوزیلند، آن را اقدامی بزدلانه و منافی با ارزش های انسانی، دینی و اخلاقی خواند.
بحرین بر ایستادگی در کنار نیوزیلند برای مبارزه با تروریسم و حفظ امنیت و جان شهروندان این کشور تاکید کرد.
الازهر مصر
احمد الطیب رئیس دانشگاه الازهر مصر نیز با صدور بیانیه ای حمله تروریستی در شهر کرایست چرچ را محکوم کرد و هشدار داد که این حمله یکی از نتایج وخیم گسترش پدیده اسلام هراسی و گفتمان نفرت پراکنی در بسیاری از کشورهای اروپایی است.
الطیب همچنین تاکید کرد که این حمله جنایتکارانه که هتک حرمت به خانه های خدا و ریختن خون بی گناهان به شمار می رود، باید صدای خطر عدم تساهل با جریان ها و گروه های نژادپرستانه ای را که مرتکب چنین اقدامات وحشیانه می شود، به صدا درآورد.
در این بیانیه آمده است: برای جلوگیری از این چنین حملای باید تلاش ها برای حمایت از ارزش های همزیستی و تسامح میان افراد یک جامعه با هر مذهب و فرهنگی که هستند، افزایش یابد.
امارات
وزارت خارجه امارات نیز با صدور بیانه ای ضمن همدردی با دولت نیوزیلند، این حمله ترورریستی را محکوم کرد.
امارات تاکید کرد که از تلاش های نیوزیلند برای حفظ سلامت و جان شهروندان این کشور و تلاش برای مبارزه با تروریسم حمایت می کند.
عراق
احمد الصحاف سخنگوی وزارت امور خارجه عراق نیز در بیانیه ای ضمن محکوم کردن حمله تروریستی به نمازگزاران دو مسجد در نیوزیلند تاکید کرد که این حمله نشان داد هیچ کشوری در جهان از خطرات تروریسم در امان نیست و جهان راهی جز اتحاد برای از بین بردن این پدیده ندارد.
وزارت امور خارجه عراق به شدیدترین وجه حادثه تروریستی علیه نمازگزارن دو مسجد شهر کرایست چرچ نیوزیلند را محکوم و با مردم نیوزیلند اعلام همبستگی می کند.
عربستان
سفارت عربستان در نیوزیلند نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که یکی از اتباع این کشور در میان افراد زخمی شده در حادثه تروریستی در شهر کرایست چرچ است.
سفارت عربستان همچنین به اتباع خود در این شهر هشدار داد که جوانب احتیاط را رعایت کرده و با پیگیری اوضاع از رسانه های داخلی در شرایط کنونی در خانه بمانند.
پاکستان
وزیر امور خارجه پاکستان حمله مسلحانه تروریست ها به نمازگزاران جمعه در دو مسجد در نیوزیلند را به شدت محکوم کرد.
"شاه محمود قریشی" نسبت به حادثه غم انگیز حمله به جامعه مسلمانان در شهر کرایست چرچ نیوزلیند ابراز تاسف کرد.
قریشی مراتب همدری مردم و دولت پاکستان با خانواده قربانیان حمله تروریستی در نیوزیلند را ابلاغ کرد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/76505/آخرین-واکنش‌های-بین‌المللی-درباره-حمله-تروریستی-در-نیوزیلند
بستن   چاپ