اخبار محرمانه
آیا پول خوشبختی می آورد؟
شنبه 25 اسفند 1397 - 10:39:25
اخبار محرمانه - خراسان / انسان ها موجودات عجیبی هستند. بعضی وقت ها خودمان، خودمان را گول می زنیم. مثلا به خودمان می گوییم اگرخانه بخریم، دیگر از دنیا چیزی نمی خواهیم. اما زمانی که خانه دار می شویم، مشکلات مان به مراتب بیشتر می شود. یا با خودمان می گوییم، اگر پولدار شویم زندگی خوبی خواهیم داشت. اما هیچ وقت این گونه نمی شود. بنابراین، به نوعی خودمان را گول می زنیم. مدرسه بازرگانی هاروارد مطالعه ای در این باره انجام داده است. آن ها از مردم پرسیدند که اگر چقدر پول داشته باشند، احساس خوشبختی می کنند. نتایج حیرت آور بود. اکثریت اعلام کردند: سه برابر مبلغ کنونی.
یعنی صرف‌نظر از درآمدی که هم اکنون داشتند، اعلام می کردند که سه برابر بیشتر. مثلا اگر ماهی سه میلیون تومان درآمد دارید، درآمد 9 میلیونی شما را خوشحال می کند. و اگر 9 میلیون درآمد دارید، 27 میلیون تومان شما را خرسند خواهد کرد. و این مسیری است که پایان ندارد.
پس هر زمان که شادی خود را به ثروت وابسته کردید، مطمئن باشید که در حال فریب خود هستید. شادی و خوشحالی پدیده ای غیر پولی است. این پدیده ای است که کانمن برنده جایزه نوبل اقتصاد، از آن با نام « پدیده تردمیل » یاد می کند. ما همواره به دنبال شادی هستیم و هیچ وقت به آن نمی رسیم. دلیل آن هم واضح است. چون در بیرون خود به دنبال شادی هستیم.
نویسنده : حبیب نیکجو دکترای اقتصاد

http://www.SecretNews.ir/fa/News/76588/آیا-پول-خوشبختی-می-آورد؟
بستن   چاپ