اخبار محرمانه
پیام نوروزی جهش بورس
شنبه 17 فروردين 1398 - 13:21:59
اخبار محرمانه - خراسان / بازار سرمایه سال 97 را با تلاطمات بسیار پشت سر گذاشت؛ یک بهار آرام (به استثنای 10 روز پایانی)، تابستانی داغ، پاییزی رخوت انگیز (به استثنای 10 روز آغازین) و در نهایت یک زمستان متعادل که دو ماه متعادل داشت و یک اسفند صعودی. در نتیجه این تحولات، بورس از 96 هزار و 290 واحد در انتهای سال 96، در انتهای سال گذشته به سطح 178659 واحد رسید؛ یعنی در سال گذشته بازدهی 5/85درصدی را ثبت کرد اما فرابورس، از 1096 واحد به 2258 واحد رسید تا بازدهی 106 درصدی را عاید سهامداران کند.
در اولین تحلیل دخل و خرجی بازار سرمایه در سال جدید، بعد از بررسی روندهای کلی بازار، ضمن بررسی روندهای جهانی قیمت‌های کالاهای اساسی و تحلیل علل رشد اخیر بورس، مخصوصا در تعطیلات نوروزی، تلاش می‌کنیم تصویری از مسیرهای ممکن پیش روی بازار سرمایه ارائه کنیم. در نهایت با توجه به قرار گرفتن در فصل بهار و نزدیک شدن به فصل مجامع و شروع تدوین استراتژی‌های معاملاتی و همچنین سبدهای جدید، سهم‌های با نسبت قیمت به درآمد مناسب را معرفی خواهیم کرد؛ سهم‌هایی که به شرط تقسیم سود مناسب، برای شرکت در مجمع مناسبند. حول این موضوع چند نکته آموزش و برخی مثال‌ها را نیز ذکر خواهیم کرد.
حال و هوای بازار کالاهای اساسی؛ همچنان مثبت
از انتهای سال گذشته، روندی صعودی در برخی کالاهای اساسی مثل نفت، مس و سنگ آهن و فولاد ایجاد شد. اگرچه این رشد قیمت‌ها جهشی نبود اما بر بورس تهران اثر قابل توجهی گذاشت. مهم ترین دلیل این موضوع افت قابل توجه قیمت‌ها در بسیاری از نمادهای بزرگ بازار ( که عمدتا کالاهای اساسی تولید می‌کنند یا اصطلاحا کامودیتی بیس هستند). رشد قیمت در بازارهای جهانی، نه تنها یک عامل مثبت قلمداد می‌شد بلکه تلنگری بود که بیش واکنش (منفی) پیشین بازار را نیز خنثی کرد و باعث شد معامله گران، احتیاط بیش از حد خود در خرید سهام را پشت سر بگذارند. همین شرایط در تعطیلات نوروز هم برقرار بود؛ هم قیمت نفت رشد کرد و به محدوده 70 دلار رسید و هم جو مثبت پایان سال قبل برقرار بود.
حمله سهام به رکورد 97 در تعطیلات نوروزی
بورس و فرابورس در تعطیلات نوروزی، پنج روز کاری (یعنی مجموعا یک هفته کامل) داشت؛ پنج روزی که اصلا رنگ و بوی تعطیلی نداشت و بسیار هم پرهیجان بود. به طوری که شاخص بورس از 178 هزار و 659 واحد حدود 6 هزار و 622 واحد رشد کرد و با قرار گرفتن در سطح 185 هزار واحدی به رکورد خود در سال 97 یعنی 195 هزار واحد نزدیک شد. البته در فرابورس شرایط متفاوت بود. فرابورس ایران که در آخرین روزهای سال گذشته به سطح رکورد خود در مهرماه رسیده بود در تعطیلات نوروزی نیز بیش از 150 واحد رشد کرد تا 98 را با قرار گرفتن بر قله تاریخی خود آغاز کند.
رکورد بورس در بهار شکسته می‌شود؟
به این ترتیب برخی انتظار دارند که طی همین فصل بهار، رکورد تاریخی بورس هم شکسته شود و شاخص از 195 هزار واحد عبور کند. البته، چنان چه یک تحلیل و پیش بینی معقول طلب می‌کند، باید این انتظار بر مبنای بررسی عوامل موثر و همچنین مفروضاتی باشد. درباره پیش بینی بورس در بهار امسال هم چند عامل مهم مطرح است:
روند قیمت‌های جهانی، مخصوصا نفت مثبت است. رشد قیمت نفت با واسطه یا بی واسطه باعث ایجاد یک موج افزایشی در همه قیمت‌های پتروشیمی و همچنین فلزات (به خاطر افزایش هزینه انرژی) خواهد شد.
بسیاری از شرکت‌های بزرگ صادراتی، خود را با شرایط تحریم تطبیق داده و در ماه‌های پایانی سال، روند فروش و حتی نرخ فروش خود را بهبود داده اند. این موضوع در گزارش‌های تولید و فروش شرکت‌ها در اسفند 97 مشهود بود.
نرخ ارز در سامانه نیما رشد کرده است و این احتمال نیز وجود دارد که با تغییر سیاست ارزی و راه اندازی بازار متشکل ارزی، قیمت تسعیر ارز صادراتی شرکت‌های بزرگ باز هم رشد کند و به نرخ بازار آزاد نزدیک شود. برخی از شرکت‌های غیرصادراتی نیز، این روزها، مورد توجه بازار قرار گرفته اند که تحلیل علل آن آسان نیست.
در نهایت و از همه مهم تر این که، چشم انداز بازدهی در بازارهای موازی مناسب نیست. به بیانی دیگر سرمایه گذاران انتظار زیادی برای کسب بازدهی مناسب در بازار ارز، مسکن، خودرو و طلا ندارند. بنابراین بورس را بهترین گزینه خواهند یافت.بر این اساس، چنان چه روند قیمت‌های جهانی مثبت بماند، عملکرد شرکت‌های صادراتی در مواجهه با تحریم و داخلی‌ها در فروش مناسب در شرایط رکودی پایدار بماند (بد تر نشود) و به ویژه نرخ ارز نیما رشد کرده و میزان ورود پول از بازارهای موازی به بورس قابل توجه باشد، انتظار شکسته شدن رکورد تاریخی بورس در بهار امسال بعید نیست. حتی نیمی از عوامل فوق هم می‌تواند این اتفاق را رقم بزند.
استراتژی معاملاتی در بهار
معمولا معامله گران طی دوره‌های مختلف، استراتژی معاملاتی خاصی را اتخاذ کرده و همچنین ترکیب سبد دارایی خود را تغییر می‌دهند. برای معامله گران میان مدتی، معمولا در ابتدای فصل بهار، تصمیم گیری برای خرید سهم‌های دارای نسبت قیمت به درآمد مناسب برای شرکت در مجامع موضوعیت دارد. بنابراین سهم‌هایی که پی برای مناسب دارند باید تحلیل و بر اساس فاکتورهای مختلف از جمله میزان تقسیم سود انتخاب شوند. هم اکنون بورس نسبت قیمت به درآمد را بر اساس عملکرد 12 ماه گذشته (تی تی ام) منتشر می‌کند. منظور از عملکرد 12 ماه گذشته، هم اکنون (با توجه به گزارش‌های منتشرشده) سود ساخته شده از ابتدای زمستان 97 تا انتهای پاییز 98 است. بر این اساس هم اکنون شرکت‌هایی مثل پتروشیمی خارک و پارس، تولید و صادرات ریشمک، فولاد ارفع، پتروشیمی شازند، سیمان هرمز و داراب، نفت سپاهان و ... نسبت قیمت به درآمد 5 و کمتر از 5 دارند. اگر می‌خواهید برای مجامع برنامه ریزی کنید، این گونه سهم‌ها را تحلیل کنید و ضمن بررسی عملکرد زمستان 97 و تخمین مناسب از سود واقعی 12 ماهه 97 و همچنین استراتژی تقسیم سود شرکت ها، سبد خود را بچینید. هفته بعد در این باره بیشتر بحث خواهیم کرد.
نویسنده: جواد غیاثی
کارشناس بورس

http://www.SecretNews.ir/fa/News/83095/پیام-نوروزی-جهش-بورس
بستن   چاپ