اخبار محرمانه
احتمال فروپاشی توافق استکهلم؛ سازمان ملل متحد به دنبال ارائه طرح جدید
يکشنبه 18 فروردين 1398 - 14:59:23
اخبار محرمانه - تسنیم / مقامات سازمان ملل از اصلاح طرح قبلی خود برای توافق در شهر الحدیده یمن خبر دادند.
به نقل از پایگاه خبری عربی 21، با وجود گذشت چهار ماه از مذاکرات استکهلم و توافقی که در دسامبر سال 2018به میزبانی سازمان ملل متحد در خصوص شهر الحدیده واقع در غرب یمن به دست آمد، اما به نظر می‌رسد این توافق در آستانه فروپاشی قرار دارد.
یک منبع مسئول یمنی در این خصوص می‌گوید که مایکل لولیسگارد ناظر ارشد بین‌المللی در شهر ساحلی الحدیده در ادامه تلاش‌های خود برای نجات توافق این شهر، طرح اصلاح شده ای را به نمایندگان دولت و جریان انصارالله ارائه کرده است.
این مسئول که خواستار عدم افشای نام خود شد، تاکید کرد که طرح مزبور شامل اصلاحاتی اجرایی در مرحله اول توافق مورد نظر است که در فوریه سال 2019 در دو قدم به دست آمد و قرار شد جریان انصارالله از بندر الصلیف و رأس عیسی و همچنین بندر اصلی الحدیده عقب نشینی کند و در ازای این اتفاق موشک باران رژیم آل سعود در این مناطق متوقف شده و نیروهای مزدور نیز از سیلوهای مشرف به دریای سرخ و شهر الصالح و بیمارستان 22 می عقب‌شینی کنند.
بر اساس طرح جدید، اصلاحاتی نیز در خصوص نیروهای امنیتی که مسئولیت حفاظت از بندرگاه ها در مرحله بعد از خروج نیروهای انصارالله را بر عهده خواهند داشت مطرح شده است. اما این طرح خواستار تعویق این اقدام به بعد از اجرای مرحله اول شده است. بر اساس این طرح نیروهای امنیتی از هیچ یک از طرف‌های درگیر در یمن تا آغاز مرحله دوم نباید در این منطقه حضور داشته باشند. این موضوع بدان معنا است که مدیریت امنیتی بنادر در این مرحله باید به یک طرف سوم سپرده شود.
این مسئول یمنی ارائه چنین طرحی از سوی یکی از مسئولان سازمان ملل متحد را عجیب دانست و تاکید کرد که جریان انصارالله تاکنون با اجرای این طرح موافقت نکرده است. وی گفت که تیم دولتی در کمیته هماهنگی خواستار زمان بیشتری شده تا برخی جزئیات این طرح را با جریان انصارالله بررسی کند.
22 آذرماه سال گذشته آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل توافق میان گروه‌های یمنی در سوئد در خصوص بندر الحدیده و همچنین کاهش درگیری‌ها در شهر تعز را اعلام کرد.
عربستان و امارات از اردیبهشت‌ماه سال گذشته پس از بارها عملیات ناکام، عملیات بزرگی را برای اشغال استان الحدیده در غرب یمن آغاز کردند، اما مراحل عملیات که از پشتیبانی آمریکا و فرانسه برخوردار بود، هر بار شکست خورد. سرانجام طبق توافق سوئد قرار شد این شهر مشمول آتش‌بس قرار بگیرد و هر دو طرف طبق توافق از مواضع خود عقب‌نشینی کنند و کمک‌های انسانی به داخل شهر منتقل شود که این اقدام نیز با کارشکنی متجاوزان به بن بست خورد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/83663/احتمال-فروپاشی-توافق-استکهلم؛-سازمان-ملل-متحد-به-دنبال-ارائه-طرح-جدید
بستن   چاپ