اخبار محرمانه
جهانگیری: حجم تجارت ایران و عراق تا 1400 به 20 میلیارد دلار خواهد رسید
يکشنبه 18 فروردين 1398 - 19:53:36
اخبار محرمانه - باشگاه خبرنگاران / معاون اول رئیس جمهور گفت: راهبرد ایران در توسعه همکاری‌های اقتصادی با عراق، رسیدن به عدد 20 میلیارد دلار در سال 1400 است.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در همایش تجاری ایران و عراق که امروز در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد گفت: طی سال‌های اخیر همکاری اقتصادی دو کشور روند روبه رشدی داشته بطوریکه حجم معاملات در مجموع به 12 میلیارد دلار رسیده است.
وی ادامه داد: راهبرد ما در زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی، رسیدن به عدد 20 میلیارد دلار در سال 1400 است که تحقق این مهم، نقش بسزایی در توسعه کمی و کیفی روابط و ارتقای شاخص‌های اقتصادی مناسبات دو کشور دارد. در حال حاضر محصولات پلیمری و فرآورده‌های نفتی و کالا‌های تولیدی و برق و گاز مهمترین کالای صادراتی ایران به عراق است.
بیشتر بخوانید: افزایش مبادلات تجاری ایران و عراق به 20 میلیارد دلار تا سال 1400/ شهرک مشترک مرزی احداث می‌شود
جهانگیری افزود: فشار‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا برای ایجاد محدودیت در مناسبات دولت و مردم ایران و دولت و مردم عراق، بر خلاف منافع دو کشور است. ایران و عراق تصمیم گرفته اند در این منطقه پرآشوب و پرمنازعه، روابطی دوستانه، مستحکم و مبتنی بر منافع مشترک داشته باشند. خوشبختانه همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق، در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است.
وی تصریح کرد: ایران، عراق جدید را پُلی برای همکاری و شراکت همه کشور‌هایی می‌داند که به استقلال و حاکمیت ملی این کشور پایبند هستند و به خواست و رأی ملت عراق احترام می‌گذارد. در این مسیر برای سرعت بخشیدن به توسعه عراق آماده همکاری دوجانبه و چندجانبه منطبق با سیاست‌های دولت عراق هستیم.
جهانگیری ادامه داد: عراق برای عبور از چالش‌های پیش رو و پیگیری روند سیاسی مبتنی بر مردم سالاری و استقرار و ثبات سیاسی وارد مرحله بازسازی خود شده است و ایران، کشور عراق را کشوری ثروتمند و برخوردار از اهمیت جغرافیایی و کشوری دوست برای خود می‌داند.
معاون اول رئیس جمهوری گفت: خوشبختانه حضور فعالان اقتصادی در کشور در این همایش نشان داد که این فعالان خواهان توسعه همکاری بین دو کشور هستند و از این امر خرسندم.
جهانگیری بیان کرد: خرسندم که کشور همسایه عراق از نبرد با داعش سربلند بیرون آمده و کشور ما آمادگی همه جانبه همکاری با این کشور است که امیدواریم زیر ساخت های آن هم مرتفع شود.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/83781/جهانگیری--حجم-تجارت-ایران-و-عراق-تا-1400-به-20-میلیارد-دلار-خواهد-رسید
بستن   چاپ