اخبار محرمانه
خشم کنگره به‌دلیل توافقات مخفیانه هسته‌ای دولت ترامپ با عربستان
يکشنبه 18 فروردين 1398 - 23:04:08
اخبار محرمانه - باشگاه خبرنگاران / هیل در گزارشی نوشت افشای گزارش‌هایی درباره موافقت دولت ترامپ با انتقال فناوری هسته‌ای به عربستان سعودی بدون دستیابی به توافقی جامع در این زمینه، خشم قانونگذاران آمریکایی را برانگیخته است.
به گزارش نشریه هیل، افشای گزارش‌هایی درباره موافقت دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با انتقال بخشی از فناوری هسته‌ای به عربستان سعودی توسط شرکت‌های آمریکایی بدون دستیابی به توافقی جامع در این زمینه، خشم قانونگذاران آمریکایی را برانگیخته است.
این گزارش می افزاید: اعضای کنگره زمانی درباره طرح مذاکرات هسته‌ای آمریکا و عربستان نگران شدند که سعودی‌ها از پذیرش محدودیت‌هایی که مانع از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای می‌شود، سرباز زدند. اما دیری نپایید که این سوء ظن قانونگذاران آمریکایی جای خود را به خشم داد. دلیل این امر افشای گزارش‌هایی بود که نشان می‌داد دولت ترامپ بدون دستیابی به یک توافق جامع هسته‌ای با عربستان، به شرکت‌های آمریکایی اجازه داده است بخشی از فناوری هسته‌ای را در اختیار ریاض قرار دهند.
در ادامه این گزارش آمده است اعضای کنگره اکنون خواستار پاسخگویی کاخ سفید در این باره هستند. آن‌ها مخصوصا می‌خواهند بدانند که آیا دولت ترامپ از ماه اکتبر به بعد، پس از قتل وحشیانه جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه (در ماه اکتبر) نیز مجوز انتقال فناوری هسته‌ای به عربستان صادر کرده است یا خیر.
باب منندز، عضو کنگره آمریکا و عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا، در این باره گفت: نخست، جزئیاتی را (از وزارت انرژی) می‌خواهیم و بر دستیابی به چنین اطلاعاتی اصرار داریم. ما باید این اطلاعات را به دست بیاوریم. همچنین به نظرم بسیار حیاتی است که بدانیم این ماجرا چگونه اتفاق افتاده است و آیا پس از قتل خاشقجی چنین اقدامی صورت گرفته است؟
از زمان قتل خاشقجی کنگره آمریکا در حال بررسی مجدد روابط میان آمریکا و عربستان است. زیرا، همه شواهد حاکی از آن است که این قتل وحشیانه به دستور مستقیم محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، صورت گرفته است.
کنگره آمریکا چند روز پیش، طرحی را تصویب کرد که خواستار توقف حمایت نظامی این کشور از ائتلاف سعودی در جنگ علیه مردم یمن است. پیش بینی می‌شود ترامپ این مصوبه را وتو کند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/83835/خشم-کنگره-به‌دلیل-توافقات-مخفیانه-هسته‌ای-دولت-ترامپ-با-عربستان
بستن   چاپ