اخبار محرمانه
زنان در ژاپن امپراطور می‌شوند؟
دوشنبه 19 فروردين 1398 - 12:51:32
اخبار محرمانه - ایسنا / کناره‌گیری امپراتور آکیهیتو از تاج‌وتخت سلطنت ژاپن در اواخر ماه جاری میلادی، نگرانی‌ها در خصوص آینده خاندان سلطنتی ژاپن را به دلیل الزام قوانین این کشور به امپراتور شدن مردان و ممنوع بودن امپراتوری زنان و وجود تنها یک پسر 12 ساله به عنوان ولیعهد آینده در خاندان سلطنتی افزایش داده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در وضعیت فعلی سرنوشت خاندان امپراتوری ژاپن به دست هیساهیتوی 12 ساله، برادرزاده ولیعهد فعلی ناروهیتو، به عنوان آخرین مرد واجد شرایط به ارث بردن تاج و تخت ژاپن افتاده است و چنانچه هیساهیتو در آینده فرزند پسری نداشته باشد سلسله امپراتوری مردان در طی قرن‌های گذشته در ژاپن شکسته خواهد شد.
براساس یک قانون مربوط به سال 1947، زنان مجاز به رسیدن به تاج‌وتخت در امپراتوری ژاپن نیستند. براساس همین قانون، شاهزاده آیکو، دختر 17 ساله ناروهیتو و تنها فرزند وی، نمی‌تواند وارث تاج‌وتخت شود.
با این حال نگرش مردم ژاپن نسبت به این قانون متفاوت است و بخش عمده‌ای از این مردم خواهان تغییر این قانون به منظور اجازه به امپراتور شدن زنان در این کشور هستند.
یک نظرسنجی که اخیراً از سوی روزنامه ژاپنی یومیوری شیمبون در ماه‌های اکتبر و نوامبر انجام شد نشان داد، حدود دو سوم ژاپنی‌ها از اصلاح این قانون به منظور دادن حق امپراتور شدن به زنان در خاندان سلطنتی حمایت می‌کنند.
میزوهو، یک دختر حدودا 30 ساله ساکن توکیو به خبرگزاری فرانسه گفت: برای من سوال است که چرا شاهزاده آیکو نمی‌تواند وارث تاج و تخت شود؟ اگر دلیلش تنها به خاطر دختر بودن او است من فکر می‌کنم چنین دلیلی در عصر فعلی غیرموجه است. چرا ما اجازه نمی‌دهیم همچون ملکه الیزابت که در انگلیس تاج‌وتخت را به دست دارد، زنان در کشور ما به تاج‌وتخت برسند؟
بر اساس قوانین فعلی ژاپن، اعضای زن خاندان امپراتوری اگر با یک فرد عادی و خارج از سلطنت ازدواج کنند جایگاه سلطنتی خود را از دست خواهند داد و این مورد اخیراً در نامزدی یکی از نوه‌های دختر آکیهیتو به نام شاهزاده ماکو با یک پسر هم‌دانشگاهی‌اش مشاهده شد.
در تاریخ امپراتوری ژاپن تاکنون هشت بار زنان امپراتور شده‌اند که البته آخرین مورد آن مربوط به امپراتور "گوساکوراماچی" در حدود 250 سال قبل است.
بر اساس تاریخ افسانه‌ای خاندان امپراتوری ژاپن، این خاندان برآمده از الهه خورشید "آماتراسو" است.
هنگامی که پارلمان ژاپن درسال 2017 قانون اجازه به کناره‌گیری امپراتور آکیهیتوی سالخورده را تصویب کرد، از دولت ژاپن خواست "سریعاً" به بررسی اصلاحاتی برای آن که پسران زنان خاندان سلطنتی هم اجازه امپراتور شدن را پیدا کنند بپردازد.
دولت ژاپن اعلام کرده که بحث درباره این اصلاحات بعد از تاریخ اول مه که در آن ناروهیتو تاج‌وتخت را به دست می‌گیرد آغاز می‌شود.
دولت ژاپن تصمیم گرفته تنها مردان بزرگسال خاندان سلطنتی در مراسم واگذاری تاج‌وتخت شرکت کنند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/84030/زنان-در-ژاپن-امپراطور-می‌شوند؟
بستن   چاپ