اخبار محرمانه
عقب‌نشینی نیروهای حفتر از فرودگاه طرابلس
دوشنبه 19 فروردين 1398 - 15:02:17
اخبار محرمانه - فارس / منابع خبری از خروج نیروهای شبه نظامیان موسوم به «ارتش ملی لیبی» تحت امرز خلیفه حفتر از فرودگاه طرابلس خبر می‌دهند.
درگیری نیروهای شرق و غرب لیبی امروز چهارمین روز خود را پشت سر گذاشت و درگیری‌ها در فرودگاه طرابلس شدید بود.
شبکه خبری الجزیره گزارش کرد که نیروهای دولت وفاق ملی لیبی در طرابلس (غرب) که از روز یکشنبه (دیروز) عملیات موسوم به «برکان الغضب» (آتشفشان خشم) را در پاسخ به حمله نیروهای «طبرق» (شرق) آغاز کرده‌اند، موفق شدند کنترل فرودگاه طرابلس در جنوب این شهر را پس بگیرند.
شبکه الجزیره گزارش داد که نیروهای حفتر از فرودگاه طرابلس خارج شده و تعدادی از خودروهای نظامی و سلاح خود را در فرودگاه و پشت سر خود رها کرده‌اند.
در همین ارتباط یک منبع نظامی در ارتش ملی لیبی گفت که نیروهای آنها اردوگاه الیرموک در جنوب طرابلس را تصرف کرده‌اند.
«محمد قنونو» سخنگوی نیروهای دولت وفاق ملی لیبی نیز اعلام کرد که این نیروها در راستای اجرای عملیات «برکان الغضب» (آتشفشان خشم) تا ساعاتی دیگر به سمت شهرهای جنوبی طرابلس حرکت می‌کنند.
وی در مصاحبه با وبگاه «العربی‌الجدید» گفت که نیروی هوایی وابسته به دولت وفاق ملی تا دیشب یازده بار مواضع نیروهای حفتر را هدف قرار داد.
خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مسئول فرانسوی گزارش داد که فرانسه هیچ برنامه‌ سری در لیبی ندارد.
این منبع دیپلماتیک فرانسوی افزود که فرانسه هیچ گونه هشدار قبلی درباره پیشروی نیروهای حفتر به سمت طرابلس دریافت نکرده بود.
پیش از این دولت وفاق ملی لیبی سفیر فرانسه را احضار و مراتب اعتراض خود در خصوص حمایت فرانسه از نیروهای حفتر را به وی ابلاغ کرده بود.
اتحادیه اروپا خواستار گفت‌وگوی طرف‌های لیبیایی شد
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه خواستار برقراری «آتش‌بس انسانی» در لیبی و بازگشت طرف‌های منازعه به گفت‌وگو شد.
موگرینی بر ضرورت پرهیز از هرگونه تنش نظامی و حفظ غیرنظامیان و اجرای گفت‌وگوها تأکید کرد.
وی افزود که وزرای خارجه اتحادیه اروپا امروز دوشنبه در لوکزامبورگ نشستی را برگزار و طی آن پیآمدهای بحران لیبی را بررسی خواهند کرد.
نیروهای شبه‌نظامیان موسوم به «ارتش ملی لیبی» از بامداد روز پنجشنبه (15 فروردین) پیشروی به سمت طرابلس پایتخت لیبی را آغاز کرده و درگیری‌های شدیدی بین این نیروها و نیروهای دولت وفاق ملی به وقوع پیوسته و تا کنون 32 نفر از نیروهای دولت وفاق ملی در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.
هر دو طرف درگیری، در نبرد خود از نیروی هوایی استفاده و مواضع یکدیگر را بمباران کرده‌اند. نیروهای حفتر دیروز اعلام کردند که در فاصله پنجاه کیلومتری طرابلس هدف حمله هوایی قرار گرفته‌اند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/84125/عقب‌نشینی-نیروهای-حفتر-از-فرودگاه-طرابلس
بستن   چاپ