اخبار محرمانه
تولید سوخت غیرسمی برای موشک‌ها با فناوری ماف
سه شنبه 20 فروردين 1398 - 14:21:17
اخبار محرمانه - سوخت راکت ها و موشک های فضایی از مایعی به نام هیدرازین تشکیل شده که ماده ای سمی، سرطان زا و ناپایدار بوده و کارکردن با آن خطرناک است، اما فناوری نوین، سوختی جدید را جایگزین کرده است.
به گزارش مشرق به نقل از نیواطلس، سوخت راکت ها و موشک های فضایی از مایعی به نام هیدرازین تشکیل شده که ماده ای سمی، سرطان زا و ناپایدار بوده و کارکردن با آن خطرناک است. اما فناوری نوین سوختی جدید را جایگزین کرده است.
بیشتر بخوانید:
تکمیل پروژه UCF با تلاش متخصصان جوان ایرانی
محققان دانشگاه مک گیل کانادا موفق به تولید سوختی جدید برای راکت ها و موشک های فضایی با استفاده از فناوری ماف یا metal-organic frameworks در علم شیمی شده اند. نتیجه این کار تولید سوختی پاک تر، ایمن تر و مطمئن تر است که باعث می شود موشک های فضایی هم قابل کنترل تر باشند.

فناوری ماف یا چارچوب های فلزی – آلی تولید مواد نانومتخلخلی را ممکن می کند که از ویژگی هایی مانند مسیر سنتز ساده، داشتن ساختمان هندسی جالب و ساختارهای مولکولی متنوع و کاربردهای مختلفی مانند جذب سطحی و ذخیره سازی گازها، خواص نوری غیر خطی، خواص مغناطیسی، تبادل یون، خواص کاتالیزگری و خواص دارویی برخوردار هستند.
هیدرازین در صورت تماس با یک اکسیدکننده خارجی بلافاصله مشتعل می شود. از سوی دیگر این مایع به شدت سمی است و پوست را می سوزاند و می تواند سلامت چشمان، بینی و گلو را به خطر بیندازد. این سوخت موجب تهوع و استفراغ، تنگی نفس، بیماری های ریوی، اختلال در سیستم عصبی؛کوری موقت و حتی کما نیز می شود.
انتشار سالانه 12 هزار تن هیدرازین در جو زمین به علت حرکت موشک ها و راکت های فضایی نیز به محیط زیست آسیب می زند. از همین رو محققان با طراحی یک چارچوب فلزی – آلی مبتنی بر روی، کبالت و کادمیوم موفق شدند خواص خطرناک این مایع سوختی را مهار کنند و از آن به شیوه ای ایمن تر استفاده کنند. امید می رود تا زمان عملیاتی شدن طرح ناسا برای سفر به مریخ امکان استفاده از این سوخت فراهم شده باشد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/84550/تولید-سوخت-غیرسمی-برای-موشک‌ها-با-فناوری-ماف
بستن   چاپ