اخبار محرمانه
قدیمی ترین نسخه خطی صحیفه سجادیه جهان در حرم رضوی رونمایی شد
سه شنبه 20 فروردين 1398 - 19:13:21
اخبار محرمانه - پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین: سرپرست مرکز نسخ خطی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: نسخه خطی 'صحیفه سجادیه' به روایت ابن مالک در سال 416 هجری قمری کتابت شده است که قدیمی ترین نسخه خطی این کتاب در جهان به شمار می رود.
علی سوزنچی افزود: مجموعه فوق العاده نفیسی با عنوان 'صحیفه مبارکه سجادیه' مشتمل بر پنج کتاب و رساله در کتابخانه آستان قدس رضوی در مشهد نگهداری می شود که سومین کتاب از این مجموعه 'صحیفه سجادیه' به روایت 'علی ابن مالک' است که مشتمل بر 38 دعا از ادعیه صحیفه مبارکه سجادیه است و امروز رونمایی شد.
وی ادامه داد: روایت ابن مالک در هیچ منبعی معرفی نشده است و بعد از شیخ طوسی (متوفی 460 قمری) هیچ کس خبری از آن به دست نداده و نخستین نسخه شناخته شده روایت ابن مالک متعلق به کتابخانه آستان قدس رضوی است.
سرپرست مرکز نسخ خطی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: این نسخه که به خط نسخ کتابت شده است به طرز معجزه آسایی در سال 1348 شمسی هنگام اجرای طرح توسعه حرم مطهر رضوی از زیر خاک قبه مرقد شریف حضرت کشف شد.
سوزنچی با اشاره به ماجرای مخفی بودن این نسخه در زیر خاک افزود: در سال 997 قمری، شیبک خان ازبک به مشهد حمله کرد که متولی حفاظت از نسخ خطی موجود در حرم رضوی این نسخه را به همراه جزوات قرآنی و چندین اثر دیگر مخفی کرد.
وی با اشاره به غنای مجموعه نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی ادامه داد: 55 هزار نسخه خطی، 22 هزار نسخه قرآن و جزوات قرآنی، 50 هزار نسخه چاپ سنگی در مرکز نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی وجود دارد.
سرپرست مرکز نسخ خطی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: تاکنون حجم زیادی از نسخ خطی و چاپ سنگی موجود در این مرکز فهرست نویسی شده و فهرست نویسی هفت هزار نسخه دیگر باقی مانده است که بعد از اتمام و چاپ آن در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد تا از آن به عنوان مرجع استفاده کنند.
سوزنچی افزود: این سازمان 13 کتابخانه در اختیار دارد و قرار است در 60 کشور پایگاهی برای ارتباط آنلاین با پژوهشگران و در اختیار گذاشتن منابع این کتابخانه ها ایجاد شود.
وی ادامه داد: تهیه نسخه دیجیتالی از همه نسخ خطی موجود در جهان و فهرست نویسی آنها از دیگر برنامه های سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است.
* صحیفه سجادیه مظلوم واقع شده است
مسئول بنیاد صحیفه سجادیه در مشهد نیز در این مراسم گفت: صحیفه سجادیه، کتاب معرفت و توحید، انسانیت و اخلاق و نیایش نامه امام همام حضرت امام سجاد (ع) است که آن حضرت برای فرزندان خود انشاء کردند.
حسین اکبرزاده افزود: این کتاب در بین دانشمندان اسلامی به 'زبور آل محمد' و 'انجیل اهل بیت' موسوم شده است و در قرون مختلف اسلامی بسیاری از دانشمندان و راویان با اسناد متصل به نقل و روایت صحیفه کامله مبادرت ورزیده اند.
وی ادامه داد: صحیفه سجادیه به 54 زبان مختلف در سطح دنیا ترجمه شده است و بیشتر مترجمان این کتاب غیرمسلمان بوده اند و این یعنی صحیفه سجادیه در بین مسلمانان مظلوم واقع شده زیرا عنایت غیرمسلمانان به این کتاب بیشتر از ماست.
مسئول بنیاد صحیفه سجادیه در مشهد گفت: فعالیتهای علمی و پژوهشی مناسبی در خصوص صحیفه سجادیه انجام گرفته است اما هنوز اقدامی که باعث شود این کتاب مانند مفاتیح الجنان بر سر سفره معنوی مردم قرار گیرد انجام نشده است.
اکبرزاده با بیان این که صحیفه سجادیه کنونی شامل 54 دعاست افزود: ظاهر این کتاب دعاست اما باطن آن همه چیز را در خود دارد و این کتاب می تواند هدایتگر مسلمانان باشد.
وی ادامه داد: تا کنون نهضت صحیفه سجادیه خوانی در 54 مسجد در مشهد به راه افتاده است و این بنیاد پذیرای هر نوع پیشنهاد برای گسترش صحیفه خوانی و قرار گرفتن این کتاب بر سر سفره معنوی مردم است.
1922/7489

http://www.SecretNews.ir/fa/News/84738/قدیمی-ترین-نسخه-خطی-صحیفه-سجادیه-جهان-در-حرم-رضوی-رونمایی-شد
بستن   چاپ