اخبار محرمانه
کریمی قدوسی: طرح اصلاح‌طلبان بسیار انقلابی‌تر از طرح ماست
سه شنبه 20 فروردين 1398 - 19:40:17
اخبار محرمانه - اعتماد / نمایندگان مجلس که ساعاتی پس از تصمیم ترامپ و قرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی جلسه علنی داشتند، در حمایت از سپاه، لباس سبز بر تن کردند و برخی از اعضای سه فراکسیون سیاسی در نطق‌هایی که داشتند به حمایت از سپاه پرداختند.
این شاید یکی از کم‌نظیرترین صحنه‌هایی بود که نشان از وحدت گروه‌های سیاسی در مجلس داشت و همین موضوع هم باعث شد که جواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد بعد از گفت‌وگو با صداوسیما به سوالاتم پاسخ دهد، در حالی که پیش از این، زمانی که متوجه می‌شد خبرنگار یک رسانه اصلاح‌طلب هستم و می‌خواهم با او گفت‌وگو کنم پاسخی به سوالاتم نمی‌داد و رسانه‌ام را رسانه زنجیره‌ای عنوان می‌کرد. البته در این میان یک بار هم که برای خودم جای تعجب داشت به سوالاتم پاسخ داده بود، اما آن تنها گفت‌وگوی من با جواد کریمی‌قدوسی بود.
او درمصاحبه درخواست کرد که دیگر از عنوان دلواپس تندرو و... برای او استفاده نکنم. حتی در پایان به درخواست گفت‌وگوی تصویری هم پاسخ مثبت داد، البته به شرطی که به حواشی و گذشته پرداخته نشود.
در این گفت‌وگو که قرار بود محورش اقدام خصمانه آمریکا و قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی باشد، کریمی قدوسی به حصر هم اشاره کرد و گفت: اگر این‌قدر اصرار به رفع حصر نمی‌شد تا کنون حصر برداشته شده بود.
در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:
*آقای کریمی قدوسی، امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تمامی نمایندگان موضع واحدی در مقابل آمریکا گرفتند و در حمایت از سپاه پاسداران لباس سبز بر تن کردند. به نظر شما چگونه می‌توان وحدت ملی و همبستگی که بر سر قرار گرفتن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی ایجاد شده را حفظ کرد؟
امروز، روز تجلی مظاهر فرهنگی و اعتقادی ملت ایران در برابر جبهه استکبار جهانی بود که به جنگ فرهنگ، دین و سبقه تاریخی ما آمد. در این سبقه و در این عقبه تمدنی تمام اقوام ایران، تمام مذاهب، تمام گویش‌ها، تمام چهره‌ها و تمام جریانات سهم دارند؛ شهید دادند و حضور داشتند. ما هر چه داریم در چارچوب ایران اسلامی برایش تعریف داریم و این تعارف فرهنگی ما تعاریف قرین و مشترکی است.
جناح‌ها هیچ نقشی در تعریف این مبانی فرهنگی نداشتند، بلکه جایگاهی در این تعریف نقش داشت که همان ذات ایرانی، اسلامی و انقلابی ما است که در چنین مواقعی تجلی خود را نشان می دهد. واقع قضیه هم این است که همانطور که ثابت شده ایرانی‌ها در مواقعی که دشمنا‌ن‌شان چنگ و دندان به آنها نشان دادند کنار هم بودند. ما هیچ وقت در تاریخمان نداریم که اقوام‌مان با هم سر جنگ داشته باشند و بخواهند خون هم را بریزند.
ما بحث‌های سیاسی، انتقادی، اقتصادی و مدیریتی داریم که همه این‌ها را عادی می‌دانم. در جایی که دشمن در این بحث‌ها نقش نداشته باشد بحث‌ها عادی است. ذات دنیا بر پایه همین بحث‌ها پایه‌گذاری شده است. پیشرفت جوامع اسلامی در پی مشورت، بحث و گفت‌وگو و اختلاف نظر است. اگر خداوند تبارک و تعالی غیر از این اراده داشت جور دیگر انسان و این عالم را خلق می‌کرد.
لذا ما هیچ وقت این بحث‌ها را حمل بر مسائل دشمنی نکرده‌ایم. بارها هم من در مواضع خودم گفته‌ام ما یک نظامی داریم که محورش اسلام، ملت ایران، قانون اساسی، رهبری و نظام امامت است و او همه را به اختلاف دیدگاه فرا می‌خواند.
اسلام هیچ وقت در پی حذف یک جریان نیست و تاکنون هم به این شکل نبوده است و باید این بحث‌ها هم باشد و جای این بحث‌ها هم همینجا، در مجلس است. مردم به جای اینکه در کوچه و خیابان بحث کنند نمایندگانشان را می‌فرستند تا در اینجا بحث کنند. گاهی اوقات هم تند می‌شویم و داد و فریاد می‌زنیم که تمامی اینها عادی است.
همان مبانی که امروز در مجلس مطرح بود می‌تواند در خصوص رونق تولید ملی هم مطرح شود. امروز آقای وکیلی از آن طرف و بنده هم از این طرف، پیشنهاد دادیم که روی افزایش بهره‌دهی و رونق تولید متحد شویم و این بهترین راه مبارزه با آمریکا است.
امروز بنده طرح سه فوریتی اصلاح‌طلبان برای مقابله متقابل با آمریکا را امضا کردم. البته طرح دو فوریتی خودمان- فراکسیون ولایی- را هم برای مقابله با آمریکا امضا کردیم. اما طرح اصلاح‌طلبان بسیار انقلابی‌تر از طرح ما است. طرح ما دیپلماتیک است و در جلسه فراکسیون ولایت هم گفتم که این طرح دیپلماتیک است، اما در طرح فراکسیون امید آمده که باید سربازان آمریکایی تعقیب و دستگیر شوند.
*اولین‌بار بود که شما طرح اصلاح‌طلبان را امضا می‌کردید؟
خیر، من هر وقت طرحی به این شکل بیاید امضا می‌کنم. طرح‌های بسیاری بوده که آنها آورده‌اند و من هم امضا کردم. اما امروز آوردند و گفتند که این تند است اما من گفتم که این طرح با منطق و مشی من بیشتر می‌خواند. بنابراین این طرح سه فوریتی اصلاح‌طلبان به منظور مقابله با آمریکا را هم امضا کردم. به‌خاطر نمایش دادن هم نبوده بلکه اعتقادم بود.
آمریکا با تروریست اعلام کردن سپاه اعلام جنگ کرده است. ما نمی‌گوییم با آمریکا سر جنگ داریم اما زمانی که در مقابل دین ما ایستاده‌اند همان‌طور که امام فرمود ما هم در مقابل دنیای تو می‌ایستیم.
*برای ماندگار شدن انسجام و وحدتی که در حال حاضر ایجاد شده است، چه باید کرد؟
باید اقدامات عملی داشته باشیم. ما امروز می‌گوییم بزرگ‌ترین مشکل مردم معیشت است و همه می‌خواهیم ارزش پول ملی تقویت شود و تولید و اشتغال رونق پیدا کند. این موضوعات از آن مسائلی است که می‌تواند بحث مشترک ما باشد. ما باید طرح عملی داشته باشیم.
*یعنی روی این موارد با یکدیگر گفت‌وگو کنید...
زمانی که بحث مذاکره بود و گفتند با مذاکره مشکلات حل می‌شود و الحمدلله نقد کردیم و آن سوء‌نقدها را رد کرد، اما الان نتیجه را دیدیم. ما نمی‌خواهیم به عقب برگردیم و روی زخم کسی نمک بپاشیم.
می‌گوییم الان که ترامپ برگشت و دستی که رفت با مذاکره مشکل را حل کند شب گذشته مصوبه شورای عالی امنیت ملی را هم تصویب کرد که آمریکایی‌ها در این منطقه تروریست هستند و باید تعقیب شوند.
آقای ظریف که روزی قدم می‌زد... امروز می‌گوید که سازمان ارتش امریکا تروریست است.
*پس از این به بعد شاهد انسجام ملی خواهیم بود؟
باید باشیم. این- آمریکا- مهم‌ترین فصل اختلاف نظرها بود که فکر می‌کنم به صورت عملی اختلاف نظرها برطرف شد. در حال حاضر همه به‌خصوص رسانه‌های هر دو طرف بیایند با ما که مصاحبه می‌کنند نروند بزنند یک عضو دلواپس تندرو و فلان... بیایند و با هم بنشینیم و طرح‌های مشترک بدهیم، بعد ببینید مردم چه فداکاری می‌کنند و چه عشقی نشان می‌دهند. این کارها شدنی است و خیلی زود می‌توانیم در کشور تحول ایجاد کنیم.
*شما قصد دارید گامی در جهت حل اختلافات بردارید؟
حقیقت قضیه اینکه بنده در این دوره کمتر طرح نوشتم. چون نگاهی از قبل روی من بود و اگر طرحی که کاملا به نفع اقتصاد کشور بود می‌نوشتم می‌گفتند چون آقای کریمی نوشته هیچ کسی امضا نکند. من یک نفر هستم و یک نفر نمی‌تواند کاری کند بلکه باید تصمیم جمعی باشد.
*پیشنهاد شما چیست؟
پیشنهاد من این است که جلسات مشترک سه فراکسیون برگزار شود. بحث های قبلی را کنار بگذارند و روی رونق تولید ملی کار مشترک انجام دهیم و این اولین گام در جهت انسجام باشد. حتی اگر نیاز به لایحه است به دولت بگوییم دو لایحه در این زمینه بفرست.
ما 40 هزار واحد صنعتی تعطیل داریم و می‌بینیم که اوضاع اقتصاد ما در حال فراز و نشیب است. راه‌حل‌های بسیار سهل‌الوصولی داریم که شدنی است و بودجه و جذب و استخدام هم نمی‌خواهد بلکه فقط اگر این موارد را تبدیل به قانون انقلابی کنیم کشور متحول می‌شود.
*شما قائل به گفت‌وگوی ملی هستید؟
گفت‌وگوی ملی برای رونق تولید ملی می‌تواند باشد.
یعنی اینگونه اختلافات حل می‌شود؟
خود به خود... اگر این مسائل درست شود و همه بیایند خیلی از مسائل حل می‌شود.
من بارها در خصوص قصه حصر که بعضی از دوستان هم مطرح می‌کنند گفتم که این‌قدر حصر حصر نکنید. هر چه شما اصرار کنید این گره کورتر می‌شود. ول کنید خود به خود حل می‌شود. اگر اینها پیگیری نمی‌کردند امروز حصر برداشته شده بود. برای اینکه حصر را به یک موضوع امنیتی تبدیل کرده‌اند.
*البته در حال حاضر تغییراتی انجام شده است...
من باورم بود و سبک کار نظام را می‌دانستم.
*شما توصیه کردید که حصر را رها کنند؟
بله، به آقای تابش چندین بار گفتم که ول کن حل می‌شود. همان دولت قبل هم حل می‌شد اما زمانی که آن را تبدیل به یک معضل می‌کنید به این شکل می‌شود. نظام اسلامی این موارد را حل می‌کند و هیچ مشکلی نیست.
یکی از مبانی اختلاف هم آمریکا بود که حل شد. یک نفر امروز در مجلس پیدا نشد که لباس سبز مقاومت را نپوشیده باشد. دیگر از این بالاتر؟ این تجلی روح سیدالشهدا است که پیامش به قلب ما این بود که شما 40 سال است پای این انقلاب حسینی ایستاده‌اید و 300 هزار شهید داده‌اید، امروز من شما را تنها نمی گذارم که دنیا شما را تروریست اعلام کند و با قلب‌های شما امروز کاری می‌کنم که دیدید کردم و الا کی می‌آمد ظرف چند ساعت اینجور لباس بپوشد، موضع مشترک بگیرد و حرکت مشترک بزند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/84763/کریمی-قدوسی--طرح-اصلاح‌طلبان-بسیار-انقلابی‌تر-از-طرح-ماست
بستن   چاپ