اخبار محرمانه
خدمت بزرگ ترامپ به ریاض
پنجشنبه 29 فروردين 1398 - 10:49:53
اخبار محرمانه - رئیس جمهوری آمریکا با وتوی قطعنامه ضد سعودیِ کنگره، بار دیگر خون کودکان یمنی را با دلارهای سعودی معامله کرد.
به گزارش مشرق، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا اخیراً خدمت بزرگ دیگری به سعودی‌ها کرده است. درهمین راستا، رئیس‌جمهوری آمریکا قطعنامه فراحزبی کنگره مبنی بر لزوم خاتمه بخشیدن به حمایت نظامی این کشور از ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن را وتو کرد.
سنا در ماه میلادی مارس به نسبت آرا 54 به 46 و در اقدامی که به منزله زیر سوال بردن اتحاد ترامپ و عربستان سعودی بود؛ به این لایحه رأی مثبت داد حال آنکه مجلس نمایندگان نیز در اوایل ماه میلادی جاری (آوریل)، به نسبت آرا 247 به 176، آن را پذیرفت.
بیشتر بخوانید:
شلیک 3 فروند موشک زلزال به مواضع مزدوران سعودی
ترامپ قطعنامه ضد سعودی کنگره را وتو کرد
ترامپ در توضیح دلایل رد درخواست کنگره مدعی شد: این قطعنامه تلاشی خطرناک و غیر ضروری در راستای تضعیف اختیارات قانونی من است و زندگی شهروندان و نظامیان آمریکایی را در زمان حال و آینده به مخاطره می‌اندازد. وی همچنین مدعی شد که درگیری در یمن راهی ارزان و کم هزینه برای ایران است تا آمریکا و متحدانش را به دردسر بیندازد!
«لورنس ترایب» استاد حقوق دانشگاه هاروارد در این خصوص می‌گوید: «هیچ راهی وجود ندارد که بتوان فهمید اقدام ترامپ در حمایت از عربستان و وتو کردن مصوبه کنگره برای قطع کمک به ریاض در جنگ یمن، تا چه حد کودکان یمنی را به قحطی نزدیک تر کرده و زندگی آمریکایی‌ها را در خطر قرار داده است. آیا این اقدام به موجب منافع مالی ترامپ و کوشنر در عربستان سعودی انجام شده است»؟
تلاش برای حفظ رونق بازار فروش تسلیحات
واقعیت آن است که رئیس جمهوری آمریکا که یک تاجر است تا سیاستمدار و دیپلمات، در بیان علت اصلی وتوی قطعنامه کنگره درخصوص حمایت‌های نظامی واشنگتن از ریاض، مسیر فرافکنی را در پیش گرفته است. این فرد تاجرمسلک برای فریب افکار عمومی مدعی تضعیف اختیارات خود توسط کنگره شده و مدعی است که به همین دلیل قطعنامه آن را رد کرده است.
این ادعا درحالی مطرح می‌شود که دلیل رد قطعنامه کنگره توسط رئیس جمهوری آمریکا مسأله دیگری است. واقعیت آن است که ترامپ به رونق بازار فروش تسلیحات ایالات متحده آمریکا به می‌اندیشد و نه تضعیف اختیاراتش توسط نمایندگان کنگره. ترامپ به خوبی می‌داند که توقف حمایت‌های تسلیحاتی از عربستان سعودی، تا چه حدی می‌تواند فروش تسلیحات واشنگتن را در عرصه منطقه و بین الملل، کاهش دهد، چراکه عربستان سعودی از بزرگترین خریداران این تسلیحات محسوب می‌شود.
بر همین اساس، پر واضح است که رئیس جمهوری تاجرمسلک ایالات متحده آمریکا نگران از رونق افتادن بازار فروش تسلیحات خود است و نه چیز دیگری. از همین روی، وی به فریب افکار عمومی در خصوص اقدامش در وتوی قطعنامه ضد سعودی کنگره متوسل شده است؛ مسأله ای که البته بر افکار عمومی پوشیده نیست.
رقابت با شرکای غربی برای دریافت دلارهای بیشتر!
نکته دومی که در این خصوص وجود دارد این است که ایالات متحده آمریکا به ریاست جمهوری ترامپ به هیچ وجه نمی‌خواهد از رقابت تسلیحاتی با شرکای غربی‌اش در یمن عقب بیفتد. طبق آخرین گزارش‌ها، بخش عمده تسلیحاتی که سعودی علیه مردم بی گناه و بی دفاع یمن استفاده می‌کند، متعلق به فرانسه و انگلیس نیز هست. به همین دلیل ایالات متحده آمریکا نمی‌خواهد با قطع حمایت‌های نظامی به ریاض، راه را برای شرکای فرانسوی و انگلیسی اش باز کند.
درهمین ارتباط، نقش فرانسه و انگلیس در فروش تسلیحات نظامی به سعودی‌ها واضح است و آمریکا نمی‌خواهد که از مسابقه فروش سلاح به سعودی عقب بماند. درهمین ارتباط، یک رسانه فرانسوی با دستیابی به یک سند محرمانه نظامی، از توسل ائتلاف متجاوز سعودی به تسلیحات فرانسوی پرده برداشت که در سال 2018 خریداری و به طور گسترده علیه مردم یمن استفاده شده است.
نتیجه حاصل از تحقیق مشترکی که از سوی رادیو فرانسه و نهادهای مردم‌نهاد انجام شد؛ افشاگر پنهان‌کاری دولت پاریس درباره استفاده گسترده از تسلیحات این کشور در تجاوز علیه یمن است. رادیو فرانسه به اسناد طبقه‌بندی‌شده‌ای دست یافته که تاریخ آن به سال 2018 میلادی بازمی‌گردد و به فروش تسلیحاتی نظیر تانک، بالگرد و جنگنده به عربستان سعودی و امارات اشاره دارد که جزئی از ائتلاف متجاوز علیه یمن هستند.
این اسناد حاکی از آن است که برخی از تسلیحات در مناطق شهری یمن به کار رفته‌اند که از این میان می‌توان به 2 رزم‌ناو و یک فروند ناوچه موشک‌انداز اشاره کرد که در محاصره دریایی یمن از آنها استفاده شده است. این گزارش در حالی افشا می‌شود که فلورانس پارلی وزیر دفاع فرانسه در ماه میلادی فوریه مدعی شده بود که این کشور اخیراً هیچ سلاحی که قابلیت استفاده در جنگ یمن را داشته باشد؛ نفروخته است.
بدین ترتیب، ایالات متحده آمریکا می‌خواهد در رقابت با شرکای غربی خود همچون فرانسه و انگلیس، در مقایسه با آنها، به دلارهای بیشتری در ازای فروش تسلیحاتی نظامی به ریاض دست پیدا کند.
گاوی باید شیر بیشتری از آن دوشید
اما نکته بعدی در این خصوص، به تلاش رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا برای دوشیدن بیشتر شیر سعودی باز می‌گردد. پیشتر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در این خصوص گفته بود: «آل سعود برای ما همچون گاوی شیرده اند که هروقت دیگر نتواند به ما دالر وطلا بدهد آنگاه دستور ذبح آن را صادر می کنیم».
ترامپ با همین رویکرد خود در قبال سعودی‌ها در ماه مِی سال 2017 موفق شده بود یک قرارداد تسلیحاتی بزرگ با مقامات ریاض به امضا برساند؛ قراردادی که همچنان ازجمله گرانقیمت ترین توافقات در عرصه بین الملل محسوب می‌شود و براساس آن، ریاض به میزان 110 میلیارد دلار از واشنگتن تسلیحات خریداری می‌کند.
از همین روی، رئیس جمهوری آمریکا معتقد است که برای دوشیدن بیشتر مقامات سعودی گاهی نیاز است امتیازاتی نیز به آنها داده شود. وتوی قطعنامه ضد سعودی کنگره ازجمله این دست امتیازات محسوب می‌شود که رئیس جمهوری آمریکا برای دوشیدن بیشتر شیر سعودی‌ها، آن را به ریاض اعطا کرد.
معامله خون کودکان یمنی با دلارهای سعودی
ناگفته پیداست که وتوی قطعنامه کنگره ایالات متحده آمریکا مبنی بر ممنوعیت فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی، نتیجه‌ای جز افزایش کشتار مردم بی دفاع و بی گناه یمن نخواهد داشت. این اقدام رئیس جمهوری آمریکا زمینه را برای جنایت‌های بیشتر سعودی علیه یمن‌ها با سلاح آمریکایی، فراهم می‌کند.
علاوه براین، به تبع افزایش جنایت‌های سعودی علیه مردم یمن، وضعیت حقوق بشری در این کشور نیز بیش از پیش رو به وخامت خواهد نهاد و عامل این مسأله نیز به اقدام ضد حقوق بشری رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا باز می‌گردد.
درهمین ارتباط، «الهام عمر» نماینده مسلمان کنگره آمریکا در واکنش به اقدام اخیر ترامپ در حمایت از تجاوزات عربستان سعودی در یمن اظهار داشت: این اقدام زندگی میلیون‌ها شهروند یمنی از جمله کودکان را در معرض خطر قرار می‌دهد و جایگاه آمریکا در جهان را از بین می‌برد. وی با بیان این مطلب افزود: این یک ضرورت اخلاقی است که کنگره، وتوی دونالد ترامپ را نادیده بگیرد.
براساس آنچه که گفته شد، کاملاً واضح به نظر می‌رسد که رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا همچنان قصد دارد جان مردم یمن را قربانی هدف خود در به دست آوردن دلارهای کثیف ناشی از فروش تسلیحات خود به ریاض می‌کند؛ البته آمریکایی‌ها حتی در دوران پیش از ترامپ هم همین تصمیم را گرفته بودند؛ معامله خون کودکان یمنی با دلارهای سعودی.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/86035/خدمت-بزرگ-ترامپ-به-ریاض
بستن   چاپ