اخبار محرمانه
گوترش: کمیته تحریم به خشونت جنسی توجه کند
سه شنبه 3 ارديبهشت 1398 - 21:06:47
اخبار محرمانه - ایرنا / دبیرکل سازمان ملل متحد خشونت جنسی را عاملی برای شعله ور ماندن درگیری ها دانست و از شورای امنیت و کمیته تحریم آن خواست تا به این مساله در تصمیم گیری ها توجه جدی داشته باشند.
آنتونیو گوترش روز سه شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع خشونت جنسی در درگیری برگزار شد، این درخواست را مطرح کرد.
وی افزود: نشان داده شده است که خشونت های جنسی به صورت تعمدی به عنوان یک تاکتیک جنگی برای ترور مردم، غیر انسانی کردن گروه ها و بی ثبات کردن جوامع مورد استفاده قرار می گیرند، به طوری که برای اصلاح آن سالها یا حتی دهه ها تلاش لازم است.
دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: سازمان های محلی جامعه مدنی که بسیاری از آنها سازمان های زنانه است، در خط مقدم تلاش های ما برای محافظت و فراهم کردن جبران خسارات ناشی از این جنایات هستند که از حمایت و توجه قوی ما هم برخوردارند.
گوترش اضافه کرد: در حال حاضر صلحبانان سازمان ملل متحد آموزش های لازم را برای جلوگیری از خشونت جنسی در جنگ و پاسخ به آنها دریافت می کنند اما با وجود تمام این تلاش ها، واقعیت بر روی زمین تغییر نکرده است. خشونت جنسی همچنان یک ویژگی وحشتناک از درگیری های سراسر جهان است.
وی با یادآوری اینکه در طول زندگی حرفه ای خود مساله خشونت جنسی در مناطق جنگی از جمهوری دمکراتیک کنگو تا یوگسلاوی سابق را شنیده شده است، اظهار کرد: در سال گذشته در بنگلادش، پناهندگان روهینگیا گفتند که پیش از فرارشان، گروه های جنایتکار، به زنان و دختران در خانه هایشان تجاوز کردند.
دبیرکل سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: به همین دلیل رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ و من در اوایل امسال متعهد شدیم تا تلاش های خود را برای جلوگیری و پایان دادن به این جنایات و قرار دادن قربانیان و بازماندگان در مرکز پاسخگویی ما، به کار گیریم.
گوترش از دولتها هم خواست بیش از پیش به این مساله توجه داشته باشند و از بازماندگان این جنایات حمایت کنند.
وی تصریح کرد: ما باید بپذیریم که خشونت های جنسی در درگیری تا حد زیادی بر زنان و دختران تاثیر می گذارد، زیرا این مساله با مسائل گسترده تری همچون نابرابری جنسیتی و تبعیض ارتباط نزدیک دارد. بنابراین، پیشگیری باید بر مبنای ترویج حقوق زنان و برابری جنسیتی در همه حوزه ها، قبل، در طول و پس از مناقشه باشد.
دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد: ما باید ارتباط میان خشونت های جنسی را در درگیری ها با برابری جنسیتی، تبعیض و خشونت های افراطی و تروریسم به رسمیت بشناسیم.
گوترش توضیح داد: افراط گرایان و تروریست ها اغلب ایدئولوژی های خود را در اطراف تحریم زنان و دختران ایجاد می کنند و از خشونت جنسی به روش های مختلفی همچون ازدواج اجباری تا بردگی جنسی استفاده می کنند.
وی افزود: خشونت جنسی به شعله ور ماندن درگیری ها کمک می کند و به شدت بر چشم انداز صلح پایدار تاثیر می گذارد. من این شورا را تشویق می کنم که پیشگیری از خشونت جنسی مرتبط با جنگ را در تمام قطعنامه های مربوط به کشور خود و در دستور کار عملیات صلح قرار دهد.
دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: همچنین تشویق می کنم که مساله خشونت جنسی مرتبط با جنگ را به طور کامل در کار کمیته های تحریم قرار دهید؛ و برای جلوگیری از این جنایات، در ابتکارات خود برای اصلاح بخش های امنیتی و قضایی هم مد نظر داشته باشید.
گوترش اضافه کرد: توصیه های من شامل افزایش حمایت از مقامات ملی به منظور اصلاح قوانین، افزایش ظرفیت آنها برای بررسی و محاکمه این جنایات، و حفاظت از بازماندگان تا بتوانند بدون شرم و ترس از مجازات، شهادت دهند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/88397/گوترش--کمیته-تحریم-به-خشونت-جنسی-توجه-کند
بستن   چاپ