اخبار محرمانه
معاون بین‌الملل جشنواره فیلم فجر: بدون اسپانسر‌ نمی‌توانستیم جشنواره را برگزار کنیم
پنجشنبه 5 ارديبهشت 1398 - 21:17:46
اخبار محرمانه - باشگاه خبرنگاران / امیر اسفندیاری معاون بین‌الملل سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره خروجی‌های جشنواره جهانی فجر طی چند سال اخیر که از جشنواره ملی جدا شده گفت: هم اکنون در حال برگزاری سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر و پنجمین دوره‌ای هستیم که جدا از جشنواره ملی و مستقل برگزار می‌شود، طبیعتا اولین دوره برگزاری دوره خوبی نبود، اما سالی که به دبیری میر کریمی پیش رفت علی رغم همه مشکلات بهتر برگزارشد.
وی افزود:در این چهار سال رشد خوبی داشتیم و اتفاقات خوب و مثبتی برای سینمای ایران و تعاملاتی که قرار است بین فیلمسازان ایرانی و خارجی انجام شود، افتاده است.
معاون بین‌الملل سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر بیان کرد: یکی از بخش‌های مثبتی که در سال اول اضافه شد بخش دارالفنون بود که از همان سال مازیار میری مدیریتش را بر عهده گرفت و خیلی خوب پیش رفت و فیلمسازان جوان و خوبی در اینجا تربیت شدند، جوان‌هایی که انتخابشان پروسه‌ای را طی خواهد کرد و باید به جز آشنا بودن به زبان انگلیسی، سابقه فعالیت سینمایی مانند ساخت فیلم کوتاه داشته باشند همچنین محدودیت سنی هم برای این جوانان در نظر گرفته شده تا بتوانند به عنوان فیلم ساز جوان به کارشان ادامه بدهند.
وی ادامه داد: یکی از بچه‌هایی که سه سال گذشته در دارالفنون تربیت شده بود امسال در جشنواره، فیلم دارد که این اتفاق خوب و قابل تاملی است.
اسفندیاری بیان کرد: همزمان با اضافه شدن دارالفنون اضافه به جشنواره، بسیاری از کارگاه‌های علمی هم به جشنواره اضافه شدند یکی از اتفاقات مهم، برگزاری کارگاه علمی بود که واقعا این حجم از کارگاه‌های تخصصی بی سابقه بوده و من در هیچ جشنواره‌ای در دنیا ندیدم.
این مدیر گفت: در بخش باشگاه هواداران و کارگاه‌های علمی نیز پیشرفت‌های خوبی داشتیم.
وی افزود: ورکشاپ‌های داخلی و نمایش‌های آزاد به سلیقه سازی مخاطبان ایرانی کمک کرده، یعنی آن‌ها با دیدن فیلم‌های جشنواره و با اطلاعاتی که به دست می‌آورند با فیلم‌های جشنواره‌ای آشنا می‌شوند.
اسفندیاری گفت: مخاطبان این جشنوراه خیلی محدود هستند و مثل جشنواره ملی مخاطبان گسترده‌ای نداریم بنابراین برای آن‌ها انتخاب فیلم‌ها حساب شده و دقیق است و تمایل دارند که از همه ژانر‌ها و بخش‌ها در جشنواره وجود داشته باشد که این رویکرد باعث شده استقبال خوبی داشته باشند یعنی امسال که زیر فشار‌های عجیب غریب اقتصادی بودیم به لحاظ تغییرات ارزش پول و گرفتاری‌هایی که شامل کار‌های بین المللی می‌شود و بعد از آن نیز تحریم و فشار‌های فرهنگی اتفاقات خوبی رقم می خورد.
وی اضافه کرد: با همه اوصاف و سختی‌ها شاهد حضور مهمانان فراوان و شاخص هستیم. این مهمان‌ها در این جشنواره کارگاه خواهند داشت و اثر علمی خودشان را به نمایش خواهند گذاشت.
معاون بین‌الملل سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: بازار فیلم امسال نسبت به دوره گذشته با وجود فشار‌های اقتصادی و سیاسی نیز پیشرفت خوبی داشته است همچنین در بخش جلوه‌های ویژه نیز نتیجه‌های خوبی به دست آمد و زحمات زیادی برای ارائه آن کشیده شد.
وی در خصوص جداسازی جشنواره جهانی از ملی فجر گفت: زمانی که این دو جشنواره ادغام شود زحماتی که برای بخش جهانی می‌افتاد دیگر دیده نمی‌شود و زیر سایه بخش ملی محسوب می شود.
اسفندیاری در خصوص بخش اسپانسری این جشنواره و صحبت‌های میرکریمی درباره احتمال خصوصی کردن آن گفت: ممکن است این اتفاق رخ دهد، اما نیاز به برنامه ریزی درست دارد البته امسال هم برای برگزاری جشنواره از اسپانسر‌ها استفاده شده است که خیلی متعدد هم هستند وگرنه با همان بودجه‌ای که برای این جشنواره در نظر گرفته شده بود نمی‌توانستیم جشنواره را برگزار کنیم.
وی افزود:در مجموع باید مستقل شود و تمام بودجه توسط اسپانسر‌ها تامین شود که این نیاز به یک پروسه طولانی دارد.
اسفندیاری درباره تاثیر و اتفاقاتی که پس جداسازی دو جشنواره در عرصه بین الملل برای سینمای ایران رخ داده، بیان کرد: بیست و دومین دوره بازار در حال برگزاری است اولین سالی که بازار به وجود آمد قصد داشتیم که به وجه تجاری سینما‌ی ایران کمک کند و در ابتدا اینگونه شروع شد که محصولات سینمای ایران فقط برای خارجی‌ها عرضه شود بعد غرفه دار‌های خارجی هم اضافه شدند و اتفاقات خوبی رخ داد البته سوال مرسومی وجود دارد که در هیچ جای دنیا اینگونه نیست یعنی در ایران سوال می‌کنند که «حالا چقد فروختی؟» قطعا کسانی که غرفه دار هستند نمی‌گویند چقدر فروش داشتند، اما از گردش مالی می‌توان متوجه موضوع شد.
وی افزود: آن زمان‌، گردش مالی حداقل دو سه میلیون دلار بود و الان هم فکر می‌کنم که اتفاق خوب و در سطح بالاتری افتاده است.
اسفندیاری در پاسخ به سوالی درباره اینکه مشترک سازی تولید به کجا‌ رسیده و اکران به معنای واقعی در کشور‌های خارجی، ادامه داد: البته تاثیرات جهانی هم بر آن وجود دارد، ولی به شرط اینکه شما بازار هدفتان را بشناسید و طبق آن هدفگذاری کنید از سویی اگراین اتفاق نیفتد و فقط راجع به عرضه جهانی سینمای ایران صحبت کنیم طبیعتا هیچ بازده‌ای نخواهد داشت، چون در خود اروپا هم حدود شصت درصد بازار در خدمت مونوپولی هالیوود است و حدود بیست و دو در صد نیز مال خود اروپاست یعنی آن‌هایی که حساسیت دارند که در این میان چیزی حدود دو سه درصد برای بقیه دنیا باقی می‌ماند که شامل هند و چین و ایران و کره می‌شود بنابراین باید بازار را شناخت و براساس آن تصمیم گرفت.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/89203/معاون-بین‌الملل-جشنواره-فیلم-فجر--بدون-اسپانسر‌-نمی‌توانستیم-جشنواره-را-برگزار-کنیم
بستن   چاپ