اخبار محرمانه
محموله 700 کیلوگرمی اورانیوم غنی‌شده از انگلیس راهی آمریکا شد
يکشنبه 15 ارديبهشت 1398 - 20:03:04
اخبار محرمانه - باشگاه خبرنگاران / محموله‌ای به وزن 700 کیلوگرم حاوی اورانیوم بسیار غنی‌شده در راستای یک پروژه مشترک از انگلیس به آمریکا فرستاده شد.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، اداره خلع سلاح هسته‌ای انگلیس و اداره امنیت ملی هسته‌ای وزارت انرژی آمریکا پروژه‌ انتقال حدود 700 کیلوگرم اورانیوم بسیار غنی شده از سایتی هسته ای در شمال اسکاتلند به آمریکا را به پایان رساندند.
این مقادیر اورانیوم به فرودگاه ویک در اسکاتلند منتقل و با جت‌های حمل و نقل نظامی بوئینگ سی 17 به آمریکا ارسال شدند. محموله‌های اورانیوم غنی شده از سال 2016 به عنوان بخشی از تعهد لندن به نشست امنیت هسته‌ای که سال گذشته در واشنگتن برگزار شد، از سایت هسته ای دونری به خارج از اسکاتلند منتقل شده است.
اورانیوم‌های غنی شده در آمریکا در راکتور‌های هسته‌ای مورد فرآوری قرار می‌گیرند. محصول بدست آمده، برای استفاده در راکتور‌های تحقیقاتی به منظور تولید ایزوتوپ‌های پزشکی به اروپا برگرداننده می‌شود. رئیس اداره خلع سلاح هسته‌ای انگلیس اعلام کرد تکمیل موفقیت آمیز این کار پیچیده برای انتقال اورانیوم بسیار غنی شده، یک مرحله مهم در برنامه ریزی برای انحلال و پاکسازی سایت دونری در اسکاتلند است.
سایت دونری که در دهه 1990 میلادی مواد هسته‌ای را از دیگر کشور‌ها برای بازفرآوری دریافت می‌کرد، پس از ارسال ذخایر خود به خارج از اسکاتلند تخریب شد. براساس توافق بدست آمده در سال 2012 پسماند‌های کشور‌های استرالیا، بلژیک، آلمان و ایتالیا که در این سایت مورد فرآوری قرار گرفته بودند، باید به کشور‌های مبدا برگردانده شوند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/93702/محموله-700-کیلوگرمی-اورانیوم-غنی‌شده-از-انگلیس-راهی-آمریکا-شد
بستن   چاپ