اخبار محرمانه
واکنش لندن به حکم صادره برای جاسوس انگلیسی
دوشنبه 23 ارديبهشت 1398 - 20:58:42
اخبار محرمانه - فارس / وزارت خارجه انگلیس امروز (دوشنبه) به حکم صادر شده برای یکی از عناصر مهم نفوذ فرهنگی این کشور در ایران مبنی بر 10 سال حبس به اتهام جاسوسی، واکنش نشان داد.
بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، دفتر وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد که «گزارش‌های منتشر شده مبنی بر اینکه یک کارمند ایرانی شورای بریتانیا (بریتیش کانسیل) به اتهام جاسوسی محکوم به حبس شده»، لندن را نگران کرده است.
بر اساس گزارش «گاردین»، مدیراجرایی بریتیش کانسیل نیز در این رابطه گفته است: «ما گزارش‌هایی را دیده‌ایم مبنی بر اینکه یک تبعه ایرانی که گفته می‌شود کارمند بریتیش کانسیل بوده، به حبس محکوم شده است».
وی افزود: «اگرچه ما نتوانسته‌ایم که تأیید کنیم آیا این فرد همکار ما است، اما سلامت و امنیت همکار ما همچنان مایه نگرانی اولیه ما است، همانطور که در زمان بازداشت ایشان بود. به هر حال در این رابطه با دفتر وزارت خارجه و حفظ منافع مشترک در ارتباط هستیم».
بنا بر این گزارش، شورای فرهنگی انگلیس گفته است که یکی از کارکنان این مرکز که البته «رئیس میز ایران» نبوده، سال گذشته بازداشت شده بود و این فرد در سمت پایین‌تری در انگلیس فعالیت می‌کرده و وظیفه وی معرفی آثار هنری معاصر ایران به مخاطبان انگلیسی بوده است.
یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس ضمن اعلام نگرانی لندن در رابطه با حکمی که برای این فرد در ایران صادر شده، گفت: «ما نتوانسته‌ایم هرگونه جزئیات بیشتر را در این مرحله تأیید کنیم و سریعاً به دنبال اطلاعات بیشتر هستیم».
بر اساس گزارش گروه قضایی خبرگزاری فارس، «غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی قوه قضاییه ایران امروز گفت: «یک فرد ایرانی که مسئول میز ایران در شورای فرهنگی انگلیس موسوم به بریتیش کانسل (BC) بود و با سرویس جاسوسی انگلیس همکاری داشت و مسئول طراحی و مدیریت و برنامه ریزی پروژه‌های استحاله و نفوذ فرهنگی بود، تحت رصد دستگاه‌های اطلاعاتی- امنیتی قرار و دستگیر شد.»
اسماعیلی در ادامه تأکید کرد: «این فرد در فرآیند رسیدگی به پرونده، در رابطه با نحوه جذب و همکاری با این شورایِ به اصطلاح فرهنگیِ استعمار پیر، تعالیمی که سرویس امنیتی انگلیس به او داده بود و مأموریت‌هایی که برای پروژه‌های فرهنگی به او داده بودند، اعترافات صریحی داشت و اقرار کرد و نهایتا به موجب حکم دادگاه به تحمل 10 سال حبس محکوم شد.»
بنا بر اعلام سخنگوی قوه قضاییه ایران، این فرد بیش از یکسال است که در بازداشت است و تاکنون به دلیل اینکه پرونده در مرحله تحقیقات و صدور حکم بود، خبر دستگیری وی اعلام نشده بود.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/97557/واکنش-لندن-به-حکم-صادره-برای-جاسوس-انگلیسی
بستن   چاپ