اخبار محرمانه
واکنش وزرای خارجه E3 به تصمیم برجامی ایران
دوشنبه 23 ارديبهشت 1398 - 21:06:19
اخبار محرمانه - فارس / وزیر خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان در واکنش به تصمیم اخیر ایران برای توقف برخی تعهدات ذیل برجام در پی بدعهدی واشنگتن و همپیمانانش، تأکید کرد که نباید ایران را مجدداً در مسیر هسته‌ای شدن قرار داد.
ماس: توافق هسته‌ای با ایران برای امنیت اروپا ضروری است
«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان همچنین امروز دوشنبه پیش از آغاز نشست شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل در جمع خبرنگاران با اشاره به مباحثی که امروز در نشست مطرح می‌شود گفت: «درباره ایران و توافق هسته‌ای صحبت خواهیم کرد و در اروپا اتفاق نظر داریم که این توافق برای امنیت ما ضروری است.»
وزیر خارجه آلمان همچنین گفت: «هیچکس نمی‌خواهد که ایران بمب اتم داشته باشد و (چنین چیزی) هدف توافق است.» وی با اشاره به اینکه این بهترین توافقی بود که به دست آمد گفت که (اروپا) همچنان از اجرای توافق حمایت می‌کند و امروز هم در این مورد رایزنی خواهد شد.
ماس در ادامه گفت: «ما در ماه‌های گذشته گام‌های سازنده‌ای را به ویژه درباره کانال مالی اینستکس برداشته‌ایم تا این کانال اجرایی شده و به بهره‌ برداری برسد تا برجام همچنان اجرا شود.» وی همچنین با اشاره به اقدامات اخیر ایران درباره برجام هم گفت: «برای ما مهم است که نقش ایران در منطقه را زیر نظر داشته باشیم. ما با نقش ایران در سوریه و برنامه موشک بالستیک این کشور موافق نیستیم اما این توافق مهمترین مبنا است تا در آینده با ایران رفتار شود.»
جرمی هانت: باید اطمینان حاصل کنیم که در نهایت ایران را مجدداً به مسیر هسته‌ای شدن بازنمی گردانیم
وزیر خارجه انگلیس در واکنش به تصمیم اخیر ایران برای توقف برخی تعهدات ذیل برجام در پی بدعهدی واشنگتن و همپیمانانش، تأکید کرد که نباید ایران را مجدداً در مسیر هسته‌ای شدن قرار داد.
«جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس در واکنش به فشارهای آمریکا به ایران و متعاقباً تصمیم ایران برای توقف برخی تعهداتش ذیل برجام تأکید کرد که نباید ایران را مجدداً در مسیر هسته‌ای شدن قرار داد.
خبرنگار روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» از «بروکسل»، محل برگزاری نشست کشورهای اروپایی درباره ایران، گزارش کرد، هانت در خصوص اقدامات اخیر واشنگتن در اعزام ناوگروه ضربتی «یو اس اس آبراهام لینکلن» به خلیج‌فارس گفت: «ما بسیار درباره وقوع تصادفی یک درگیری به واسطه افزایش تنش‌هایی که واقعاً از جانب هر دو طرف ناخواسته است، نگرانیم و این نگرانی را با شرکای اروپایی و با مایک پامپئو در میان گذاشته‌ایم».
این مقام انگلیسی تصریح کرد: «و من فکر می‌کنم که ما به یک دوره آرامش نیاز داریم تا اطمینان حاصل شود که همه به افکار طرف مقابل پی ببرند».
هانت در ارتباط با اظهارات اخیر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران در زمینه توقف برخی از تعهدات ایران ذیل برجام در نتیجه بدعهدی‌های واشنگتن و همپیمانان اروپایی این کشور گفت:« و مهم‌تر از همه، ما باید اطمینان حاصل کنیم که در نهایت ایران را مجدداً به مسیر هسته‌ای شدن بازنمی گردانیم....این یک گام بزرگ در جهت اشتباه است».
اصرار فرانسه بر ماندن ایران در برجام
وزیر خارجه فرانسه تأکید کرد، اروپا همچنان بر باقی ماندن ایران در توافق هسته‌ای (برجام) تأکید دارد.
«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه نیز امروز (دوشنبه) بیانیه اخیر ایران درباره توافق هسته‌ای (برجام) را نگران‌کننده خواند و تأکید کرد که اروپا همچنان بر باقی ماندن ایران در این توافق اصرار دارد.
بنا بر گزارش شبکه «اسکای نیوز»، لودریان همچنین با اشاره به ضرب‌العجل دو ماهه‌ای که ایران برای کشورهای باقیمانده در برجام و انام تعهدات آنها ذیل این توافق معین کرده، گفت: «صحبت ایران از ضرب‌العجل در رابطه با توافق هسته‌ای غیرقابل قبول است».
با گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، شورای عالی امنیت ملی ایران چهارشنبه (18 اردیبهشت‌ماه) در بیانیه‌ای اعلام کرد قصد دارد «در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام» برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف کند.
جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه به کشورهای باقی‌مانده در برجام 60 روز فرصت داده برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی اقدام کنند.
در بیانیه اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی ضمن رد ضرب‌الاجل 60 روزه ایران عنوان کردند: «قویاً به ایران توصیه می‌کنیم از انجام اقداماتی که موجب تشدید مشکلات می‌شود، خودداری کند.»

http://www.SecretNews.ir/fa/News/97573/واکنش-وزرای-خارجه-E3-به-تصمیم-برجامی-ایران
بستن   چاپ