اخبار محرمانه
رونمایی ترکیه از گرگ دریا
دوشنبه 23 ارديبهشت 1398 - 22:26:57
اخبار محرمانه - فارس / رسانه‌های ترکیه از آغاز بزرگ‌ترین رزمایش دریایی این کشور تحت عنوان «گرگ دریا» خبر دادند، رزمایشی که تا چهارم خرداد با 131 ناو جنگی، 57 هواپیما و 33 بالگرد ادامه می‌یابد.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در بحبوحه تنش‌های ترکیه با یونان بر سر اختلافات درباره برخی جزایر واقع در شرق دریای اژه، بزرگ‌ترین رزمایش دریایی ترکیه در دریاهای سیاه، مدیترانه و اژه از امروز دوشنبه آغاز شد.
به نوشته خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، رزمایش «گرگ دریا 2019» که بزرگ‌ترین رزمایش دریایی این کشور است را تا 25 می(4 خرداد) در مناطق شرقی مدیترانه، دریای اژه و دریای سیاه ادامه خواهد داد.
بنا بر گزارش رسانه‌های ترکیه‌ای، 131 ناو جنگی، 57 هواپیما و 33 بالگرد در این رزمایش شرکت می‌کنند.
آغاز رزمایش گرگ دریا در بحبوحه تنش‌های اخیر بین ترکیه و یونان بر سر عدم پایبندی این کشور اروپایی به آنچه که آنکارا شرایط غیرنظامی جزایر واقع در شرق دریای اژه خوانده، انجام شده است.
سخنگوی وزارت خارجه ترکیه روز گذشته در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از مواضع یونان، خطاب به ناتو گفته بود، کشتی‌ها و قایق‌های جنگی ناتو حین عملیات در دریای اژه نباید برای سوختگیری و بازدید از بنادر واقع در جزایر شرق اژه استفاده کنند.
پیش‌تر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه هم در سخنانی اظهار داشت، ثبات در قبرس و شرق دریای مدیترانه تنها با حفظ حقوق ترکیه و تُرک‌های قبرس‌نشین حاصل می‌شود.
جزیره قبرس بیش از چهار دهه است که به دو بخش «تُرک‌نشین» در شمال و «یونانی‌نشین» در جنوب تقسیم شده و تلاش‌ها برای اتحاد دو قبرس به دلیل مسائل مختلف از قبیل اختلافات آنکارا و آتن به شکست انجامیده است. گفته می‌شود که حدود 20 هزار نظامی ترکیه در این کشور مستقرند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/97692/رونمایی-ترکیه-از-گرگ-دریا
بستن   چاپ