اخبار محرمانه
هجوم «خانم قشنگ»ها به مشهد
سه شنبه 24 ارديبهشت 1398 - 08:31:34
اخبار محرمانه - پروانه‌هایی که به شهر مشهد و خراسان رضوی آمده‌اند، برای معدودی از گیاهان دارویی مانند پنیرک و گل‌گاوزبان تهدید هستند، بنابراین می‌توانند به‌عنوان آفت گیاهان دارویی مطرح باشند.
به گزارش مشرق ، فاطمه حلاج نیا اظهار کرد: امسال به خاطر بارندگی‌های خوب و سرسبز شدن مراتع، شاهد حضور بیشتر پروانه‌ها به خراسان رضوی هستیم.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی یادآور شد: این پروانه‌ها بیشتر از علف‌های هرز در طبیعت استفاده می‌کنند و به‌عنوان آفت محصولات زراعی محسوب نمی‌شوند اما برای معدودی از گیاهان دارویی مانند پنیرک و گل‌گاوزبان تهدید هستند، بنابراین می‌توانند به‌عنوان آفت گیاهان دارویی مطرح باشند.
حلاج نیا بابیان اینکه تا این لحظه گزارشی از خسارت پروانه‌ها در خراسان رضوی نشده است، افزود: درعین‌حال در مناطقی که احتمال آسیب به محصولات زراعی وجود داشته بعضی کشاورزان اقدام به سم‌پاشی پیشگیرانه کرده‌اند، چراکه لارو پروانه‌ها با سرعت زیادی روی زمین به سمت گیاهان حرکت می‌کنند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: برای مبارزه با این پروانه در مزارع گیاهان دارویی در مراحل اولیه لاروی این حشره باید با استفاده از سموم بیولوژیک اقدامات پیشگیرانه را انجام داد.
حلاج نیا خاطرنشان کرد: این پروانه‌ها از گونه Venessa است که به «خانم قشنگ» هم معروف‌اند، تا زمانی که بارندگی‌ها تداوم داشته باشد و محیط مرطوب باشد و به‌تبع آن گل‌ها و گیاهان وحشی و علف‌های هرز در مزارع و مراتع سبز باشند این پروانه‌ها در مشهد و سایر نقاط استان ماندگار هستند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/97852/هجوم-«خانم-قشنگ»ها-به-مشهد
بستن   چاپ