اخبار محرمانه
چه کسانی در معرض فشار خون بالا قرار دادند؟
سه شنبه 24 ارديبهشت 1398 - 08:31:35
اخبار محرمانه - استوار گفت: شیوع فشارخون بالا در روستاها بیش از مناطق بوده که احتمالا به دلیل سبک تغذیه مردم در روستاها به وجود آمده است.
به گزارش مشرق، افشین استوار رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در نشست نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد سلامت، موسسات خیریه و گروه‌های جهادی با موضوع بسیج ملی فشارخون ، اظهار کرد: فشارخون، یکی از مهمترین تهدیدکننده‌های سلامتی در تمام دنیا معرفی شده که زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر را مهیا می‌کند.
بیشتر بخوانید:
آمار خطرناک مبتلایان به فشار خون در کشور
24 اثر و فایده انجام "حجامت" بر سلامت بدن
وی با بیان اینکه بیماری‌های قلبی، عروقی، سرطان، دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی، شایع‌ترین بیماری‌های غیرواگیر به شمار می‌آیند، افزود: فشارخون بالا به عنوان یک ریسک فاکتور عامل بیش از 10 میلیون مرگ و میر در سراسر دنیاست. علاوه بر این در کشور ما در سال 96 بالغ بر 97 هزار مرگ ناشی از فشارخون برآورد شده است و این روند همچنان رو به افزایش است.
یک سوم جمعیت بزرگسالان ایران از فشارخون بالا رنج می‌برند
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه فشارخون، اصلی‌ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی، بیماری‌های مزمن کلیه و سکته مغزی در ایران و جهان است، ادامه داد: براساس پیمایش ملی در سال 95، حدود یک سوم جمعیت بزرگسالان (30 سال به بالا) ایران از فشارخون بالا رنج می‌برند و از میان حدود 15 میلیون بیمار مبتلا به فشارخون در کشور، فقط 60 درصد از آنها، در مورد فشارخون خود آگاهی دارند؛ یعنی حدود 6 تا هفت میلیون بیمار مبتلا به فشارخون در کشور، از این موضوع آگاه نیستند. از طرفی، فقط نیمی از این افراد برای کنترل بیماری خود، دارو دریافت می‌کنند. یعنی فقط 19 درصد از بیماران مبتلا به فشارخون در کشور، این بیماری را شناسایی کرده و دارو مصرف می‌کنند.
استوار بیان کرد: از سال 1990 تا 2016، شیوع پرفشاری خون در ایران، حدود سه برابر شده و پیش بینی می‌شود که این روند ادامه پیدا کرده و در سال‌های آینده، به چهار برابر افزایش پیدا کند.
شیوع فشارخون بالا به فرهنگ بومی و نوع تغذیه‌ بستگی دارد
وی با بیان اینکه شیوع فشارخون در استان‌های مختلف، بسته به فرهنگ بومی مردم و نوع تغذیه‌ای که دارند، متفاوت است، افزود: شیوع فشارخون در روستاها بیش از مناطق است و این موضوع احتمالا به دلیل سبک تغذیه مردم در روستاها، به وجود آمده است.
استوار افزود: چنانچه در کنترل و شناسایی فشارخون مداخله نکنیم، در آینده‌ای نزدیک، وضعیت بسیار بدتری را شاهد خواهیم بود. فشارخون، اصلی‌ترین عامل قابل مداخله و تغییر در ابتلا به بیماری غیرواگیر محسوب شده و چنانچه کنترل شود، از بار سنگین بیماری‌های غیرواگیر در کشور نیز کاسته شده و بسیاری از اهداف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر، همچون، کاهش 25 درصدی مرگ و میرهای زودرس، کاهش 30 درصدی متوسط مصرف نمک در جامعه، فراهم آوری 80 درصدی به تکنولوژی‌ها و داروهای اساسی قابل فراهم برای درمان بیماری‌های غیرواگیر و کاهش 25 درصدی شیوع فشارخون بالا در کشور، محقق می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین، سازمان جهانی بهداشت، شاخص‌هایی را برای پیشگیری و کنترل بار فشارخون در کشورها بیان کرده است که شامل میزان شیوع فشارخون بالا، میانگین فشارخون جامعه، میزان مصرف نمک در جوامع و دسترسی به دارو و تکولوژی موردنیاز است.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت درخصوص اهداف بلندمدت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای کنترل فشارخون، تصریح کرد: کاهش شیوع فشارخون بالا در جامعه، کاهش میانگین فشارخون سیستولیک و دیاستولیک در جامعه، کاهش میانگین مصرف نمک در جامعه، افزایش دسترسی به داروهای اساسی برای درمان فشارخون بالا، افزایش دسترسی به فشارسنج استاندارد در سیستم‌های بهداشتی و درمانی، کاهش نسبی بیمارانی که از فشارخون خود مطلع نیستند، افزایش نسبی بیمارانی که فشارخون آن‌ها شناسایی شده و تحت درمان قرار دارد، افزایش پوشش مراقبت‌های بیماران مبتلا به فشارخون بالا در نظام مراقتب‌های اولیه بهداشتی، افزایش آگاهی افراد بزرگسال از عوامل خطر ابتلا به فشارخون، کاهش عوامل خطر ابتلا به فشارخون بالا، برابری در دسترسی و کیفیت خدمات برای پیشگیری و کنترل بیماری فشارخون، از جمله اهداف بلندمدت وزارت بهداشت برای کنترل و کاهش فشارخون در کشور است.
وی با اشاره به برگزاری بسیج ملی کنترل فشارخون بالا در کشور، گفت: وزارت بهداشت براساس اهداف بلندمدتی که در راستای کنترل و پیشگیری فشارخون در دستور کار دارد، درصدد است با استفاده از ظرفیت تمامی نهادها و مشارکت مردم و جامعه مدنی، بسیج ملی کنترل فشارخون را سطح کشور برگزار کند.
مشارکت‌ مردمی؛‌ حلقه طلایی بسیج ملی کنترل فشارخون بالا
استوار در پایان تاکید کرد: ممکن است که وزارت بهداشت در مقطعی موفق شود فشارخون تمامی افراد را مورد سنجش قرار دهد، اما این موضوع مقطعی و موقت نیست، بلکه برنامه‌ای درازمدت و همه جانبه است که بدون مشارکت تمامی دست اندرکاران و ذی نفعان امکان پذیر نیست. بنابراین، یکی از کارکردهای این کمپین نیز جلب مشارکت‌های مردمی است، در این راستا، همکاری و مشارکت سازمان‌های مردم نهاد سلامت، موسسات خیریه و گروه‌های جهادی، می‌تواند در نهادینه سازی و اجرای موفق‌تر این اقدام بزرگ تاثیرگذار باشد. تاکنون تمامی بیمارستان‌ها درخصوص راه اندازی ایستگاه سنجش فشارخون اعلام آمادگی کرده اند، همچنین، بسیج جامعه پزشکی، سازمان نظام پزشکی، بسیج‌های دانشجویی و انجمن علمی و تخصصی پزشکی نیز آماده همکاری با این کمپین هستند و این موضوع نشان می‌دهد که اهمیت موضوع کنترل فشارخون بر همگان روشن است. بنابراین، علاوه بر افزایش آگاهی و شناسایی موارد جدید فشارخون، جلب مشارکت‌های مردمی و مدنی، بزرگ‌ترین دستاورد وزارت بهداشت از راه اندازی این بسیج ملی خواهد بود.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/97853/چه-کسانی-در-معرض-فشار-خون-بالا-قرار-دادند؟
بستن   چاپ