اخبار محرمانه
عابدینی: فرانسه اسب تروای آمریکا در اتحادیه اروپا است
سه شنبه 24 ارديبهشت 1398 - 09:31:03
اخبار محرمانه - ایسنا / یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که که فرانسه در قبال جمهوری اسلامی ایران به ویژه در موضوع هسته‌ای کارنامه خوبی ندارد، گفت: فرانسوی‌ها در مسیر برجام نه فقط بلوغ سیاسی نشان ندادند، بلکه همانند یک بچه شرور با موضوع برخورد کردند و به صورت مستمر کارشکنی کرده‌اند.
حسن عابدینی در گفت‌وگو با ایسنا درباره اظهارات اخیر وزیر امور خارجه فرانسه که اقدام ایران در متوقف کردن برخی از تعهدات برجامی را «واکنش بد» توصیف کرده و از تهران خواسته تا «بلوغ سیاسی» خود را نشان دهد، اظهار کرد: باید بدانند توافق‌نامه برجام یک توافق بین‌المللی بین 1+5 است که با تأیید شورای امنیت سازمان ملل در چارچوب قطعنامه 2231 عملاً به یک توافق جهانی تبدیل شده و همه کشورها وظیفه دارند به تعهداتی که در مقابل آن برعهده‌شان گذاشته شده عمل کنند.
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک کشور مسئول و کشوری که پایبند به تعهدات است، از بدو اجرای برجام تمامی سعی و تلاش خود را به کار برده تا به تمامی تکالیفی که بر عهده‌اش گذاشته شده عمل کند، 14 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که در همه آن‌ها تاکید شده ایران به تمامی تکالیفش عمل کرده، موید این قضیه است.
این کارشناس مسائل سیاسی همچنین گفت: اما از سوی دیگر کشورهای مقابل هم وظایفی دارند که باید به آن‌ها عمل کنند، به ویژه ایالات متحده آمریکا، فرانسه و انگلیس که در زمره کشورهای دارنده امتیاز وتو هستند، اصولاً باید به این کشورها بیش از دیگر کشورها نسبت به پای‌بندی به حفظ و حرمت قطع‌نامه‌های شورای امنیت پایبند باشند اما می‌بینیم که آمریکا نه فقط پشت پا زده به قطعنامه شورای امنیت و به صورت یک جانبه و بدون استدلال منطقی از برجام خارج شده بلکه سایر کشورها را تشویق می‌کند تا از برجام خارج شوند.
عابدینی افزود: بنابراین درباره آنچه وزیر خارجه فرانسه می‌گوید، باید به این نکته توجه کرد که فرانسه در قبال جمهوری اسلامی ایران به ویژه در موضوع هسته‌ای کارنامه بسیار سیاهی دارد، در سال 1354 ایران 10 درصد از سهام کارخانه غنی سازی اورودیف پاریس را خریداری کرد اما طی این سال‌ها نه فقط یک گرم اورانیوم غنی شده به ایران ندادند بلکه ایران را با توجه به پولی که بابت خرید سهام پرداخته بود و بهره آن با یک چالش جدی مواجه کردند.
وی یادآور شد: نکته دیگر این است که طی سال‌های 1382 تا 1384 سه کشور اروپایی با ایران وارد مذاکره شده و در چارچوب قراردادها یا توافق‌های سعد آباد تهران؛ بروکسل و پاریس یکسری تعهداتی را در قبال ایران بر عهده گرفتند اما دیدیم که به هیچ‌یک از این تعهدات هم وفادار نماندند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: بعد از آن در دور جدید مذاکرات که در سال 92 شروع شد، شاهد بودیم که فرانسه به‌عنوان پلیس بد به صورت مستمر در مسیر تحقق برجام سنگ‌اندازی کرد و طی این مدت هم که قرار بود تحریم‌ها برداشته شود و حتی موضوع اس پی وی و بعد اینستکس مطرح شد، دیدیم که فرانسوی‌ها نه فقط بلوغ سیاسی نشان ندادند، بلکه همانند یک بچه شرور با موضوع برخورد کردند و به صورت مستمر اقدام به کارشکنی کردند.
عابدینی خاطرنشان کرد: بنابراین وقتی کشوری می‌تواند دیگران را به خویشتنداری و بلوغ سیاسی تشویق کند که خودش به این مرحله رسیده باشد اما می‌بینیم که فرانسه به‌عنوان اسب تروای آمریکا در اتحادیه اروپا عمل می‌کند و تقریباً سیاست‌های آمریکا را که بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در چارچوب برگزیت چندان محلی از اعراب ندارد، پیش می‌برد.
وی تاکید کرد: خوب است وزیر خارجه فرانسه یک بار دیگر کارنامه پاریس را از ابتدای موضوع هسته‌ای تا الان مرور کرده و بعد قضاوت کند که خودش به این بلوغ سیاسی دست پیدا کرده است یا خیر.
این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه اظهار کرد: باید در نظر داشت اتحادیه اروپا دست کم طی دو دهه گذشته نشان داده که از یک استقلال رأی برخوردار نیست و جایی که مخیّر باشد بین منافع آمریکا و منافع سایر کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران حتماً طرف آمریکا را خواهد گرفت.
عابدینی تصریح کرد: نکته دوم این است که ما نباید تفاوت چندانی بین سیاست خارجی اتحادیه اروپا و آمریکا قائل شویم، درست است که به صورت تاکتیکی و در برخی از مواقع این‌ها ممکن است روی کاغذ یا در لفظ اختلاف‌هایی با یکدیگر داشته باشند، اما در عمل به دلیل در هم تنیدگی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، امنیتی و دیپلماتیک دو سوی آتلانتیک اراده‌ای برای استقلال رأی از آمریکا در اتحادیه اروپا ندارند.
وی افزود: نکته سوم هم این است که دو کشور بزرگ اتحادیه اروپا یعنی انگلیس و فرانسه از هم پیمانان جدی آمریکا هستند، انگلیس به صورت سنتی و متأسفانه فرانسه هم بعد از روی کار آمدن دولت‌های 7-8 سال گذشته به ویژه بعد از ژاک شیراک استقلال رأی‌شان به شدت صدمه دیده، بنابراین به نظر نمی‌رسد که این‌ها به تعهداتشان وفادار بمانند، اگر این‌ها به تعهدات شأن وفادار می‌ماندند طبعاً برجام به این مرحله نمی‌رسید خیلی زودتر مسائل و مشکلات قابل حل بود.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/97887/عابدینی--فرانسه-اسب-تروای-آمریکا-در-اتحادیه-اروپا-است
بستن   چاپ