اخبار محرمانه
تحلیل کارشناسان رسانه‌های عربی از حادثه «الفجیره»
سه شنبه 24 ارديبهشت 1398 - 13:41:43
اخبار محرمانه - برخی تحلیلگران یا روزنامه‌نگاران عربی در خصوص حادثه در نزدیکی بندر «الفجیره» در امارات به شکننده بودن امنیت دریایی امارات اشاره کردند.
به گزارش مشرق، حادثه بندر الفجیره که امارات آن را «اقدام خرابکارانه» برای چهار کشتی توصیف کرد، عکس‌العمل‌هایی مختلف و در برخی موارد متضادی را در میان تحلیلگران و نویسندگان جهان عرب در پی داشت.
«یاسر ابوهلاله» مدیر پیشین شبکه الجزیره، در صفحه توئیتر خود با بیان اینکه شکننده بودن وضعیت امارات پس از انفجارهای الفجیره کاملا مشهود است، صبح دوشنبه (دیروز) نوشت: انور قرقاش [وزیر مشاور در امور خارجه امارات] که روزانه در خصوص لیبی، یمن و قطر می‌نویسد، سکوت کرده و پس از اعلام شبکه المیادین، یک منبع رسمی از طریق خبرگزاری رسمی امارات (وام) این حادثه را تکذیب کرد.
بیشتر بخوانید:
پشت پرده انفجار نفتکش‌ها چیست؟/ آیا الفجیره نسخه اماراتی 11 سپتامبر است؟
انفجارهای فجیره خواب از سر شیوخ مرتجع پراند
پرسش‌های بی‌پاسخ حادثه بندر فجیره
تعداد کشتی‌های آسیب‌دیده در فجیره
او در ادامه نوشت که پس از اذعان وزارت خارجه امارات و صدور بیانیه رسمی در خصوص این حادثه سؤالات بسیاری باقی مانده است که باید پاسخ داده شود. ابوهلاله سؤالات خود را اینگونه مطرح کرد که «اقدام خرابکارانه چیست؟ به وسیله پهپاد بود؟ یا موشک بالستیک یا مین دریایی یا عملیات انتحاری؟ متهم حادثه کیست؟ تصاویر انفجار کجاست؟».
«علی مراد» خبرنگار لبنانی نیز به بُعد دیگری از این حادثه پرداخته و نوشته است که سوای جزئیات انفجار و اینکه چه کسی پشت این حادثه ایستاده، «نتیجه‌گیری دیگری وجود دارد که نباید از آن غافل شد و آن اینکه امارات که برای دست‌اندازی به سواحل دریای عرب و خلیج عدن و شاخ آفریقا و دریای سرخ تلاش می‌کند، مشخص شد که امنیت سواحل خودش متزلزل است».
«عبدالرحمن الراشد» مدیر پیشین شبکه العربیه و ستون‌نویس کنونی روزنامه سعودی الشرق الاوسط نیز با ادعای اینکه حادثه الفجیره کار ایران بوده، نوشته است که این عملیات یک کار تبلیغاتی کوچک بود که هدفش دور شدن از درگیری مستقیم است.
«بن عبدالصالح محمد فتاح» روزنامه‌نگار مغربی، نیز حادثه الفجیره را یک ضربه استراتژیک به اقتصاد امارات به وسیله هدف قرار دادن امنیت و ثبات این کشور دانست.
«مهنا الحبیل» دیگر تحلیلگر عرب‌زبان ساکن کانادا نیز با رد هرگونه درگیری جنگ میان ایران و آمریکا مدعی شد که حادثه الفجیره و عقب‌نشینی نیروهای یمنی از بندر الحدیده نشانه جنگ نیست بلکه مقدمات مذاکره است. او نوشت: «بله! ترامپ اقدامات عجیب و غریب زیادی انجام می‌دهد اما منافع را در نظر می‌گیرد و بیش از اینکه به جنگ نیاز داشته باشد به یک نمایش نیاز دارد».
«محمد البنعلی» نویسنده قطری نیز ذیل این پست توئیتری نوشته است: «متأسفانه برخی از روی کوته‌فکری گمان می‌کنند که جنگ همان بازی ویدئویی است، اگر نیروگاه بوشهر منفجر شود فقط عربستان سعودی و عمان می توانند آب دریا را برای آشامیدن تصفیه کنند اما باقی کشورهای خلیج [فارس] مخازن آبشان برای یک ماه هم جواب نخواهد داد».

«انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات، نیز پس از گذشت بیش از 24 ساعت سکوت، در اولین واکنش خود به حادثه الفجیره، بدون اشاره به هیچ یک از جوانب این حادثه، مدعی شد: «حمایت و پشتیبانی بسیار بالایی که از امارات در پی حادثه خرابکارانه عامدانه برای چهار کشتی در آب‌های اقلیمی ما رخ داد، نشان دهنده مواضع مثبت امارات در حمایت از صلح و ثبات است.»
او در پایان نوشته خود با بیان اینکه تحقیقات در حال انجام است و حقایق به زودی روشن خواهد شد، نوشت: ما تحلیل و نتیجه‌گیری خودمان را داریم.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/97935/تحلیل-کارشناسان-رسانه‌های-عربی-از-حادثه-«الفجیره»
بستن   چاپ