اخبار محرمانه
جنگ روانی جدید "تیم B" علیه ایران
سه شنبه 24 ارديبهشت 1398 - 17:53:33
آخرین خبر تحلیل
اخبار محرمانه -
جنگ روانی جدید "تیم B" علیه ایران
k ٧.٨
٠
تابناک / متن پیش رو در تابناک منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روزنامه «نیویورک تایمز» روز سه شنبه نوشت، پاتریک شاناهان کفیل وزارت دفاع آمریکا برنامه به‌روزشده نظامی را ارائه کرد که در آن اعزام 120 هزار نظامی آمریکایی به خاورمیانه در نظر گرفته می شود تا در صورتی که ایران ساخت سلاح هسته ای را تسریع بخشد و یا به نظامیان آمریکایی حمله کند، با ایران مقابله کند.
نیویورک تایمز گزارش داد که در جلسه ای که به دعوت جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ تشکیل شده بود گروهی از فرماندهان نظامی و روسای سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا شرکت داشتند و هدف و دستور کار آن بررسی طرح بروز رسانی شده وزارت دفاع آمریکا برای مقابله نظامی احتمالی با ایران بوده است.
به نوشته نیویورک تایمز پیش از این جلسه، بولتون از وزارت دفاع آمریکا خواسته بود طرحی بروزرسانی شده برای مقابله با فعالیت‌ها و اقدامات نظامی احتمالی ایران علیه منافع آمریکا در منطقه آماده کند که پاتریک شاناهان کفیل ریاست پنتاگون این طرح اولیه را به جلسه پنج‌شنبه گذشته ارایه کرده است.
بر اساس این طرح اولیه، پیشنهاد شده در صورت اقدام نظامی احتمالی ایران علیه منافع آمریکا در منطقه و یا تسریع فعالیت‌های هسته‌ای این کشور در صورت خروج از برجام تعداد 120 هزار نیروی نظامی جدید ایالات متحده آمریکا به منظور مقابله نظامی احتمالی با ایران در منطقه مستقر شوند. این بزرگ‌ترین تجمع نظامی نیروهای آمریکایی در منطقه از زمان حمله به عراق در سال 2003 خواهد بود.
نیویورک تایمز ارایه این طرح بروزرسانی اولیه را در راستای پیشبرد برنامه‌های تندروهای جنگ‌طلب در کابینه ترامپ به ویژه جان بولتون دانسته است که بنا به نوشته این روزنامه از زمان دولت جورج دبلیو بوش آرزوی مداخله نظامی آمریکا علیه ایران را در سر می‌پرورانده است.
با این حال به نوشته نیویورک تایمز طی روزها و هفته‌های گذشته هم مقامات ایالات متحده آمریکا و هم ایران تاکید کرده‌اند که قصد جنگ با یکدیگر را ندارند.
به نوشته نیویورک تایمز هنوز مشخص نیست که این طرح اولیه پنتاگون تا چه میزان با اقبال نظر دونالد ترامپ مواجه شود؛ او که در جریان کارزار انتخاباتی خود بارها شعار خروج نظامیان آمریکا از افغانستان و عراق را داده و در دسامبر سال گذشته نیز در اظهاراتی بی‌مقدمه و غیرمنتظره در مکالمه تلفنی خود با اردوغان، از خروج فوری نیروهای نظامی آمریکا از سوریه خبر داده بود؛ هر چند که گروه بزرگی از مقامات و فرماندهان نظامی و امنیتی آمریکا با این ایده مخالفت کردند و بعدها ترامپ نظر خودش را درباره خروج فوری از سوریه تعدیل کرد.
به نوشته نیویورک تایمز اختلافات شدیدی در درون دولت ترامپ درباره نحوه مقابله با ایران وجود دارد. برخی از مقامات ارشد آمریکایی معتقدند ارایه طرح‌های مقابله با ایران همچون طرح اخیر پنتاگون با وجودی که در مرحله اولیه قرار دارد، نشان می‌دهد که تهدیدات ناشی از ایران برای آمریکا چقدر خطرناک است؛ اما برخی دیگر از مقامات، که خواستار حل وفصل دیپلماتیک و مسالت‌آمیز تنش‌های کنونی هستند، معتقدند که اعزام اخیر ادوات نظامی به منطقه یک روش تاکتیکی برای هشدار به ایران در برابر اقدامات احتمالی آتی این کشور علیه منافع آمریکاست.
بسیاری از ناظران اعلام این تصمیم از سوی آمریکایی ها را در راستای تشدید عملیات روانی علیه ایران قلمداد می کنند. عملیات روانی که با هدف ارعاب تصمیم سازان ایرانی و پذیرش خواسته های آمریکا از سوی تهران انجام می شود.
در همین راستا، برخی دیگر از ناظران خبر اعزام 120 هزار نیروی آمریکایی به خاورمیانه را در راستای اقدامات خودسرانه جان بولتون در غیاب مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور قلمداد می کنند. پمپئو که هم اکنون در روسیه به سر می برد، علی رغم آنکه خود رویکرد ضد ایرانی تندی دارد، اما با تشدید تنش ها میان ایران و آمریکا مخالف است و به همین جهت اختلافاتی با بولتون در مورد پرونده ایران دارد.
لذا به نظر می رسد، بولتون از فرصت عدم حضور پمپئو در آمریکا استفاده کرده و در یک اقدام خودسرانه خبر اعزام 120 هزار نیروی آمریکایی به خاورمیانه را با هدف تشدید عملیات روانی علیه ایران رسانه ای کرده است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/97982/جنگ-روانی-جدید-"تیم-B"-علیه-ایران
بستن   چاپ