اخبار محرمانه
حمله رسانه های آمریکایی به "سیاست خارجی فاجعه بار ترامپ"
سه شنبه 24 ارديبهشت 1398 - 18:20:39
آخرین خبر تحلیل
اخبار محرمانه -
حمله رسانه های آمریکایی به "سیاست خارجی فاجعه بار ترامپ"
k ٨.٤
٤
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
میثم سلیمانی| دو هفته گذشته را می‌توان برای سیاست خارجی دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحده فاجعه‌بار دانست. از بحث ایران و ونزوئلا گرفته تا چین و کره شمالی همگی یک شکست جدی برای رییس‌جمهور امریکا محسوب می‌شد. در هیچ‌یک حتی یک موفقیت نیم‌بند هم به دست نیامد.
شاید فاجعه‌بار‌ترین این اتفاق را بتوان بحث چین دانست. بسیاری امیدوار بودند که ایالات متحده و چین بتوانند به یک توافق تجاری مهم دست پیدا کنند تا بازار از بیم جنگ تجاری میان دو کشور خلاص شود. اما این اتفاق رخ نداد و عملا مذاکرات میان طرفین به شکست انجامید و بازار به‌شدت نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد. بسیاری در این بین معتقدند که ضعف ترامپ باعث شد تا نتوانند با چین به توافق برسند. وال‌استریت‌ژورنال در تحلیلی عنوان کرد زمانی مذاکرات میان چین و امریکا منحرف شد که پکن از واکنش‌ها و رفتارهای دونالد ترامپ به این نتیجه رسیده بود که می‌تواند امتیازات بیشتری از امریکا بگیرد.
به نوشته سایت سالن، اگرچه کماکان مذاکرات میان طرفین بناست ادامه پیدا کند اما انتظارات به طور قابل‌توجهی تغییر کرده است. شاید تا یک هفته پیش‌ فرض بر این بود که مذاکره‌کنندگان به یک معامله و توافق رسیده‌اند اما در حال حاضر دو طرف سعی دارند جلوی این اتفاق را بگیرند.
در حال حاضر حتی برخی کارشناسان معتقدند که افزایش تعرفه‌ها از سوی دونالد ترامپ یک اشتباه محاسباتی است، چرا که سیاست افزایش تعرفه کالاهای چینی بیش از اینکه به چین آسیب برساند به کسب و کار، کارگران و مصرف‌کنندگان امریکایی آسیب وارد می‌کند.
اما پس از چین می‌توان به موضوع ونزوئلا پرداخت. دولت دونالد ترامپ بسیار امیدوار بود تا بتواند با اقداماتی که انجام می‌دهد سرنوشت نیکولاس مادورو، رییس‌جمهور ونزوئلا را یکسره کند تا خوان گوایدو به عنوان رییس‌جمهور خودخوانده و مورد حمایت امریکا مسند امور را در دست بگیرد. طی چند روز گذشته خوان گوایدو و امریکا با تصور اینکه حمایت ارتش را برای سرنگونی مادورو در اختیار دارند تصمیم به کودتا علیه مادورو گرفتند اما این کودتا به شکست انجامید و حتی موقعیت گوایدو در ونزوئلا به‌شدت تضعیف شد و اطرافیان وی نیز دستگیر شدند و آینده ونزوئلا را به‌شدت مبهم کرد.
واشنگتن پست در مقاله‌ای نوشت هرچند به دولت مادورو و مشروعیت آن انتقادات زیادی وجود دارد اما تکرار سیاست‌های قدیمی امریکا در امریکای لاتین یک شکست شرم‌آور برای دونالد ترامپ و تیم امنیت ملی او بود.
ترامپ و تیم او در ونزوئلا یک شکست جدی را متحمل شدند چرا که هیچ‌یک از محاسبات آنها روی افراد درست نبود. نه کودتایی شکل گرفت و نه اعتراضات گسترده مردمی که گوایدو مدعی آن بود پشت سر وی نبود. از همین رو هیچ چیز طبق برنامه پیش نرفت. اما در طرف مقابل مادورو کشور را ترک نکرد و دو مقام ونزوئلایی که طبق گفته بولتون بنا بود برای برکناری مادورو اقدامات لازم را به عمل آورند به مادورو وفادار ماندند و مادورو وفاداری ارتش به او را به رخ امریکا کشید.
اما دیگر شکست دونالد ترامپ به بحث کره شمالی باز می‌گردد. دونالد ترامپ سرمایه‌گذاری فراوانی روی به نتیجه رساندن و توافق خلع سلاح با کره شمالی انجام داده بود. بسیاری امیدوار بودند که دو طرف پس از دهه‌ها خصومت به یک توافق برای پایان بحران در شبه جزیره کره دست پیدا کنند اما به نظر می‌رسید که همه‌چیز تغییر کرده است. ترامپ که ابتدا کیم جونگ اون رهبر کره شمالی را مرد موشکی می‌نامید حالا او را مرد دوست‌داشتنی می‌داند که توانسته رابطه دوستانه و شخصی با وی پیدا کند. او عملا برای رسیدن به توافق خلع سلاح سعی می‌کند همه‌چیز را در کره شمالی نادیده بگیرد و حتی مرگ شهروند امریکایی که به حالت کما از کره شمالی به امریکا بازگردانده شد را نیز نادیده گرفت و حتی بحث پرداخت هزینه‌های بیمارستانی آن از سوی امریکا به کره شمالی مطرح شد. اما دونالد ترامپ امیدوار بود که با دو نشست بتواند به یک توافق صلح با کره شمالی برسد. ترامپ تصور می‌کرد که ایجاد روابط شخصی با کیم می‌تواند این گره را باز کند اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداد. کره‌ای‌ها نیز این احساس را داشتند که می‌توانند امتیازی جدی را از ترامپ دریافت کنند چرا که معتقد بودند او به این توافق در داخل امریکا نیازمند است. حالا نه تنها اعتبار ترامپ برای این صلح تا حد زیادی از بین رفته بلکه اکنون کره شمالی از ضعف دونالد ترامپ در برابر این کشور استفاده می‌کند. در این بین کره شمالی حتی دو موشک را آزمایش کرد اما دونالد ترامپ هیچ موضع تندی اتخاذ نکرد و آن را ناقض اعتماد میان طرفین ندانست. این درحالی بود که پیش از آن موضع دونالد ترامپ این بود که پیونگ یانگ نباید هیچ‌گونه آزمایش موشکی یا هسته‌ای انجام دهد. در حال حاضر می‌توان گفت که سیاست ترامپ در کره شمالی نیز به شکست انجامیده است و یک شکست دیگر را برای رییس‌جمهور امریکا که تمام‌قد برای حل بحران وارد مذاکره شده بود به ثبت رساند.
اگر بخواهیم علاوه بر این چند هفته شکست‌های دیگر دونالد ترامپ را نیز اضافه کنیم به لیست بلندبالایی در این زمینه برخورد می‌کنیم. دونالد ترامپ با وجود علاقه شخصی که به ولادیمیر پوتین داشت و تلاش کرد تا رابطه میان امریکا و روسیه را با چند دیدار به ریل عادی‌سازی روابط بازگرداند اما هنوز این اتفاق رخ نداده است. اکنون در هیچ نقطه‌ای گام جدی برای حل مسائل دو کشور برداشته نشده است. همچنین ترامپ وعده داد که نیروهای امریکایی را از سوریه و افغانستان خارج کند اما باز هم این اتفاق رخ نداد. حتی اگر در کارنامه ترامپ بحث شکست داعش را نیز در نظر بگیریم واقعیت آن است که ارتش تا حد زیادی همان استراتژی دولت اوباما را در شکست داعش در پیش گرفت و ترامپ هیچ برنامه مخفی که در طول دوران انتخاباتی وعده آن را داده بود برای شکست داعش ارایه نکرد. جنیفر کافارلا از موسسه مطالعات جنگ امریکا به ووکس می‌گوید: هر موفقیتی که دولت ترامپ در برابر داعش به دست آورده در واقع محصول رویکرد دولت اوباما در این زمینه بوده که در دوره ترامپ به بار نشسته است.
حتی در بحث ایران نیز اگر به سیاست خارجی امریکا نگاه کنیم شاهد یک شکست دیگر در سیاست خارجی امریکا هستیم. استفان کالینسون در سی‌ان‌ان می‌نویسد، هرچند زمانی که دونالد ترامپ از توافق برجام خارج شد باعث محبوبیت وی در حزب جمهوریخواه شد اما اکنون عواقب این تصمیم منجر به افزایش تنش میان ایران و امریکا شده و این ترس در ایالات متحده به وجود آمده که ایران و امریکا وارد یک جنگ شوند. سیاست امریکا فشار حداکثری به ایران به لحاظ اقتصادی است اما اکنون پس از یک سال از خروج امریکا ایران نیز بخشی از تعهدات خود را نسبت به برجام کاهش داده است. امریکایی‌ها نگران موقعیت نیروهای خود در منطقه شده‌اند که بیش از هر زمانی آسیب‌پذیر هستند. با این حال تیم امنیت ملی و سیاست خارجی ترامپ مدعی هستند که با فشار قصد دارند رفتار ایران را تغییر دهند. به نوشته کالینسون تجربه نشان داده است که این نوع سیاست‌های امریکا در خاورمیانه همواره فاجعه‌بار و اغراق‌آمیز بوده است و همواره مشخص شده هیچ درک درست و آشنایی از اقداماتی که در برابر یک کشور در خاورمیانه انجام می‌دهند ندارند و مشخص نیست تیم ترامپ درس‌های گذشته را آموخته است یا نه. در حال حاضر اگر استراتژی دولت امریکا آن‌گونه که اعلام می‌کند، تغییر رفتار ایران در منطقه باشد تاکنون موفق نشده و اگر استراتژی دیگری همچون براندازی را در سر می‌پروراند که این موضوع نیز در عمل شکست خورده است.
بنابراین با یک نگاه می‌توان دریافت کارنامه ترامپ در سیاست خارجی چیزی جز شکست‌های پی ‌در پی در مناطق مختلف جهان نبوده است اما نتیجه‌گیری برای تغییر رفتار چه زمانی صورت خواهد گرفت مشخص نیست و شاید دولت ترامپ علاقه‌مند باشد به شکست‌های پی‌درپی کماکان ادامه دهد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/98008/حمله-رسانه-های-آمریکایی-به-"سیاست-خارجی-فاجعه-بار-ترامپ"
بستن   چاپ