اخبار محرمانه
ادعای انگلیس: 226 مجوز فروش سلاح به عربستان صادر نشد
چهارشنبه 25 ارديبهشت 1398 - 13:54:01
اخبار محرمانه - ایرنا / صادرات سلاح در کل اروپا را در اختیار دارد گفت که سال گذشته 226 مجوز صادرات سلاح به عربستان به دلیل احتمال استفاده از آن برای نقض حقوق بشر پذیرفته نشد.
«جرمی هانت» این سخنان را در پاسخ به سؤال نماینده‌ای مطرح کرد که از او درباره علت تداوم همکاری تسلیحاتی انگلیس و عربستان به‌رغم اقدامات وحشیانه عربستان در ماجرای جمال خاشقچی و اعدام 37 نفر از شهروندان این کشور، پرسید.
عربستان سعودی 37 نفر از شهروندان این کشور را با عنوان آنچه اتهام تروریستی و ارتباط با تروریسم خواند، اعدام کرد. اعدام‌های اخیر در شهرهای مکه، مدینه و ریاض و همچنین در استان عمدتاً سنی قصیم و در استان شرقیه محل سکونت اکثریت اقلیت شیعه این کشور، انجام ‌شده است.
وزیر امورخارجه انگلیس اعدام‌های اخیر در عربستان را اقدامی «وحشیانه» خواند و گفت که نگرانی لندن را دراین‌باره به عادل الجبیر وزیر مشاور در امورخارجه عربستان، منتقل کرده است.
هانت افزود، مسائل زیادی است که ما را درباره وضعیت حقوق بشر در عربستان نگران می‌کند و آن را صریحاً بیان می‌کنیم. اما بایستی این مساله را هم مدنظر قرار دهیم که باید با برخی از کشورهای خاورمیانه برای برقراری ثبات و امنیت رابطه داشته باشیم و نفوذ عربستان در آتش‌بسی که در آستانه اجرایی شدن در یمن است بسیار حائز اهمیت است.
او در ادامه و درباره صادرات سلاح به عربستان هم به قوانینی اشاره کرد که سال 2000 توسط رابین کوک وزیر امورخارجه وقت انگلیس به اجرا گذاشته شد و مدعی شد: ما مجوز صادرات سلاح را زمانی که نقض قوانین بشردوستانه رخ دهد نمی‌دهیم. اما قضاوت آن بر عهده نهاد تسلیحاتی و نه یک سیاستمدار است .
انگلیس از زمان آغاز جنگ یمن که علاوه بر آمار بالای تلفات، ده‌ها هزار زخمی و ویرانی در این کشور مسلمان به‌جای گذاشته، مجوز فروش حدود پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.
این کشور همچنین دو سال قبل پیش‌نویس قرارداد فروش 48 جنگنده تایفون را در جریان سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به لندن امضاء کرده است.
تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته از سوی کارزار علیه تجارت اسلحه نشان می‌دهد که اکثر مردم انگلیس با همکاری تسلیحاتی کشورشان با ریاض مخالف هستند. بر اساس این نظرسنجی تنها 6 درصد مردم انگلیس حامی همکاری‌های تسلیحاتی لندن با ریاض بوده و مابقی یعنی 94 درصد به‌شدت با این همکاری مخالف‌ هستند.
رهبران احزاب سیاسی مخالف دولت انگلیس به تازگی در نامه‌ای به وزیر امورخارجه این کشور خواستار قطع همکاری‌های تسلیحاتی لندن با ریاض شدند.
در این نامه که از سوی رهبران احزاب کارگر، لیبرال دمکرات، پلید کمرو، حزب سبز و حزب ملی اسکاتلند به امضاء رسید، آمده است که دولت انگلیس از تمام ابزاری که در اختیار دارد برای واردکردن فشار بر دولت عربستان استفاده نکرده تا این کشور به قوانین ابتدایی حقوق بشر احترام بگذارد.
نویسندگان این نامه با اشاره به این مطلب که آلمان، اسپانیا، دانمارک، کانادا، کنگره آمریکا، شورای حقوق بشر سازمان ملل و اتحادیه اروپا، همکاری‌های تسلیحاتی خود با ریاض را قطع کرده‌اند، می‌افزاید: دولت انگلیس به لحاظ اخلاقی شایسته سرزنش است که سیاست خود را در این رابطه تغییر نداده و در عوض به‌صورت فعالانه با سایر کشورهای خارجی لابی می‌کند، تا همکاری‌های تسلیحاتی خود با ریاض را از سر گیرند.
در این نامه رفتار عربستان در یمن بی مسئولانه و وحشیانه خوانده و تأکید شده است که همکاری‌های تسلیحاتی با عربستان تا انجام تحقیقات کامل درباره جنایات جنگی صورت گرفته بایستی تعلیق شود.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/98190/ادعای-انگلیس--226-مجوز-فروش-سلاح-به-عربستان-صادر-نشد
بستن   چاپ