اخبار محرمانه
فرمانده عملیات نینوا: داعش هرگز به عراق بازنمی‌گردد
چهارشنبه 25 ارديبهشت 1398 - 13:57:09
اخبار محرمانه - فارس / فرمانده عملیات نینوا در عراق گفت رژیم هایی که هزینه‌های صدها میلیاردی برای داعش کرده بودند، اکنون با بزرگنمایی درباره برخی حوادث در نینوا سعی دارند بازگشت داعش به عراق را القا کنند.
سرلشکر «نجم الجبوری»، فرمانده عملیات نینوا در عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اوضاع امنیتی و عملیات نظامی در استان‌ نینوا و شهر موصل را تشریح کرد.
الحشد الشعبی در نینوا حضور دارد
وی درباره وضعیت حضور نیروهای الحشد الشعبی در مناطق آزاد شده از وجود داعش گفت: درباره حضور یا عدم حضور این نیروها فرمانده کل نیروهای مسلح تصمیم می‌گیرد و در مورد استان نینوا نیروهای الحشد الشعبی در دورترین نقاط غرب نینوا مثل البعاج حضور داشتند که فرمانده کل نیروهای مسلح نیروهای ارتش را جایگزین آنها کرد، اما هنوز الحشد الشعبی در داخل استان حضور دارد و عقب نشینی نکرده است.
فرمانده عراقی درباره وضعیت امنیتی در نینوا و استان‌های آزاد شده و دلایل بازگشت مجدد حملات تروریستی به آنجا گفت: استان نینوا زیر ذره بین رسانه‌ها قرار دارد از همین رو درباره اتفاقات کوچک در آنجا هم بزرگنمایی می‌شود که این امر به دلیل گستردگی استان و جمعیت چهار میلیونی آن است، درست است بقایای داعش حضور دارند و مسئولیت حملاتی را هم برعهده می‌گیرند اما در حدی نیست که رسانه‌ها اغراق می‌کنند.
وی افزود: گهگاهی حمله‌ای به یک روستا یا جزیره کوچک و دورافتاده یا خانواده‌ای مشخص روی می‌دهد؛ اما این اتفاقات دلیلی برای رسانه‌ها نیست که بگویند استان در معرض سقوط است و داعش مجددا آنجا را تحت سیطره خود گرفته است، چون این مغایر با واقعیت امنیتی است که با گذشته بسیار متفاوت است و مردم در موصل و دیگر شهرها و روستاها نقش بزرگی در عملیات امنیتی دارند.
موصل از امن‌ترین شهرهای عراق است
وی در پاسخ به سوالی درباره حملات موصل گفت: امروز موصل که پایتخت خلافت داعش بود، از امن‌ترین شهرهای عراق شده است این را نه فقط ما بلکه گزارش‌های امنیتی موجود در وزارت دفاع و وزارت کشور عراق و حتی در اداره نیروهای ائتلاف هم گواهی می‌دهند، این استان حتی پایین ترین آمار را در جرایم کیفری بین استان‌های عراق ثبت کرده است.
رژیم‌های حامی داعش در تقلای بازگشت این گروهک هستند
الجبوری درباره اینکه چه کسانی از بزرگنمایی درباره حوادث موصل نفع می‌برند، گفت: بوق‌های حامی داعش و کشورهایی که صدها میلیارد دلار برای داعش هزینه کردند و امروز در حسرت و پشیمانی به سر می‌برند، همچنین طرف‌هایی بیگانه که امنیت و ثبات عراق و به ویژه موصل به مذاقشان خوش نمی‌آید، این طرف‌ها اقدام به بزرگنمایی درباره اوضاع امنیتی نینوا می‌کنند در حالی که در هیچ کجای دنیا یک طرح امنیتی بی نقص وجود ندارد.
این فرمانده عراقی درباره مناطق وجود مخفیگاه‌های بقایای داعش در کشورش گفت: گروه‌های بسیار کوچکی از داعشی‌ها در مناطق بیابانی بین نینوا و استان الانبار و مناطقی پراکنده حضور دارند که وضعیت درستی نداشته و تحت تعقیب نیروهای امنیتی هستند.
وی با رد گزارش‌ها درباره وجود مقادیر زیادی مین‌های کاشته شده در مناطق موصل گفت: شهر موصل از مین‌های کاشته پاکسازی شده و فقط شاید در بیابان‌های اطراف آن یافت شود که این درباره همه جنگ‌ها صدق می‌کند.
داعش 99 درصد از پایگاه مردمی خود را از دست داده
الجبوری درباره نقشه حاکمیت عراق برای بازنگشتن داعش به این کشور گفت: داعش در سوریه و عراق کاملا نابود شده و تنها عناصر شکست خورده از آن باقی مانده است، اوضاع کاملا با 2014 فرق می‌کند، آن موقع دلایلی برای بروز داعش وجود داشت، مردمی هم که آنها را قبول داشتند تعدادشان اندک بود اما با حمله به شهرهای عراق بر یارانشان افزوده شد اما هم اینک داعش بیش از 99 درصد از پایگاه مردمی خود در عراق را از دست داده است، یعنی سلیقه کلی مردم عراق تغییر کرده است و این یک معامله واقعی است با وجود اینکه شمار نیروهای امنیتی در سال 2014 بیشتر از شمار کنونی آنهاست.
وی افزود: دستگاه امنیتی و نظامی عراق یقین حاصل کرده که به تنهایی قادر به رویارویی با دشمن نیست و باید از حمایت مردمی برای مقابله با هر شکاف امنیتی برخوردار باشد از همین رو امروز رابطه میان ملت و دستگاه امنیتی و نظامی بسیار خوب است و مردم مخالف داعش و ایده‌های تروریستی آن هستند.
این فرمانده عراق همکاری نیروهای خود با پیشمرگه‌های کُرد را عالی خواند و گفت: دو طرف از هماهنگی اطلاعاتی و پست‌های امنیتی مشترکی برخوردارند.
الجبوری پایان عملیات نظامی بزرگ در عراق را رد کرد و گفت: هنوز عملیات نظامی بزرگ ارتش عراق ادامه دارد، ما با فرماندهی عملیات جزیره در الانبار همکاری داریم و همچنین با عملیات صلاح الدین که طی آن بقایای داعش را در بیابان‌ها تحت پیگرد قرار می‌دهیم، نیروی هوایی ارتش هم عملیات کماندویی را علیه اهداف مشخصی انجام می‌دهد که در آن از هواپیماهای ائتلاف کمک می‌گیریم، کما اینکه عملیات‌های دیگری در مناطق پراکنده عراق وجود دارد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/98198/فرمانده-عملیات-نینوا--داعش-هرگز-به-عراق-بازنمی‌گردد
بستن   چاپ