اخبار محرمانه
قدیمی‌ترین مجسمه فردوسی را ببینید + تصاویر و جزئیات
چهارشنبه 25 ارديبهشت 1398 - 15:30:09
اخبار محرمانه - پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین: به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، مشهور است که فردوسی در پنجم محرم سال 316 هجری (27 بهمن سال 296 یزدگردی) سرودن شاهنامه را آغاز کرده و در بیستم رجب سال 350 هجری (برابر روز ارد بیست و پنجم ماه سپندارمذ سال 330 یزدگردی) احتمالا در هشتادسالگی خود آن را به پایان برده است.
به همین دلیل، 25 اردیبهشت در تقویم رسمی کشور روز بزرگداشت فردوسی و زبان فارسی نامگذاری شده است. هر چند درباره تاریخ دقیق تولد او اختلاف وجود دارد اما سال 329 هجری به عنوان سال ولادت شاعر ملی ایران تثبیت و پذیرفته شد.
نخستین تلاش‌ها برای گرامیداشت فردوسی به عنوان بزرگترین شاعر پارسی‌گو در هزارمین سال تولدش در1313 شمسی صوت گرفت.
در همین سال، 410 دانشجوی ایرانی که در اروپا تحصیل می‌کردند، گلریزانی میان خود انجام دادند و با پول حاصل از آن، ساخت یک مجسمه را به مجسمه‌سازی فرانسوی به نام «لورنزی» سفارش دادند. این هنرمند فرانسوی برای تصور چهره فردوسی، اشعاری از شاهنامه را مطالعه کرد و بر اساس آن، مجسمه‌ای از او ساخت.

این مجسمه دو سال بعد یعنی در 1315 به ایران فرستاده شد و در 28 خرداد همان سال مقابل دانشکده ادبیات دانشگاه تهران قرار گرفت. این دانشکده هم‌اکنون در میدان بهارستان (پشت ساختمان وزارت ارشاد) به باغ‌موزه نگارستان تبدیل شده و مجسمه فردوسی مقابل ورودی موزه مکتب کمال‌الملک قرار دارد.

انتهای پیام/

http://www.SecretNews.ir/fa/News/98273/قدیمی‌ترین-مجسمه-فردوسی-را-ببینید---تصاویر-و-جزئیات
بستن   چاپ