اخبار محرمانه
چه کسی با ترامپ مذاکره کند؟!
چهارشنبه 25 ارديبهشت 1398 - 17:22:12
آخرین خبر تحلیل
اخبار محرمانه -
چه کسی با ترامپ مذاکره کند؟!
k ٢.٣
٠
فرارو / متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
محمود نبویان روحانی پر سروصدای عضو جبهه پایداری روز دوشنبه با مصطفی تاج زاده فعال سیاسی مشهور اصلاح طلب مناظره‌ای انجام داد و در این مناظره جمله‌ای بحث برانگیز بیان کرد که بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت. نبویان درباره مذاکره با آمریکا گفت: «مذاکره با آمریکا را حاج قاسم سلیمانی باید انجام دهد نه آقای ظریف.» به عقیده او مذاکره چین با آمریکا فرق دارد با مذاکره ظریف با آمریکا چرا که "آن‌ها به گونه‌ای حرکت می‌کنند که مذاکره به نفعشان باشد" به گزارش فرارو، در پاسخ به این اظهار نظر نبویان مصطفی تاج‌زاده از وجود دولت پنهان در ساختار سیاسی ایران سخن گفت و افزود: «از دولت پنهان صحبت می‌کنم، چون همین الان آقای نبویان گفت به جای دولت رسمی فرمانده سپاه برود با آمریکا صحبت کند.»
اظهار نظر نبویان در حالی مطرح می‌شود که هفته گذشته دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به مذاکره با ایران چراغ سبز نشان داد و گفت که دوست دارد مقام‌های ایران به او زنگ بزنند.
پس از آن اعلام شد که کاخ سفید شماره ترامپ را به سوئیس (حافظ منافع امریکا در ایران) داده تا در صورتی که مقامات ایران تمایل داشتند تماس بگیرند. کاخ سفید این اقدام را نشانه صداقت ترامپ دانست. با این حال دولت ایران می‌گوید با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها مذاکره با آمریکا بی‌معناست. مقامات ایرانی بار‌ها گفته اند که وقتی ترامپ به تعهدات دولت آمریکا پایبند نیست چه اعتباری وجود دارد که به تعهدی بعدی خود پایبند بماند. ایران می‌گوید برای بازگشت به میز مذاکره آمریکا باید حداقل به برجام بازگردد.
در حال حاضر در میان گروه‌های سیاسی کشور بخشی از مذاکره با ترامپ حمایت می‌کنند. حسن روحانی رییس جمهور نیز اخیرا اعلام کرده است که موافق مذاکره در شرایط کنونی نیست. دولت مذاکره زیر سایه تحریم و فشار را نمی‌پذیرد. انتشار سخنان نبویان در مناظره با تاج زاده واکنش‌هایی در فضای مجازی ایجاد کرده است. کاربران این سخنان را نشان دهنده رویکرد بخشی از جریان اصولگرا به مذاکره با آمریکا دانستند. جریانی که به عنوان جریان "تندرو" شناخته می‌شود.
بسیاری از کاربران می‌گویند این سخنان نشان می‌دهد که مشکل اصولگرایان مذاکره با آمریکا نیست، بلکه مشکل آن‌ها این است که چه کسی با آمریکا مذاکره کند. کاربری در این باره نوشته است "موضوع این است که سند مذاکره باید به نام آن‌ها بخورد. موفق هم نشدند می‌گویند چیزی از ارزش هایمان کم نشد."
برخی دیگر این نگاه را ناشی از رویکرد اقتدارگرایانه جبهه پایداری و تندرو‌ها می‌دانند. این دسته معتقدند رسم پایداری این است و دنبال حذف غیرخودی‌های است.
برخی دیگر نیز به ابعاد حقوقی حرف نبویان توجه کرده اند، کاربری نوشته است: «بسیار تعجب آور است کسی که سابقه حضور در جایگاه قانونگذاری کشور را دارد می‌گوید به جای ظریف باید قاسم سلیمانی مذاکره کند. مبنای حقوقی این حرف چیست؟»
ادعای عجیب نبویان درباره تحویل سلیمانی به آمریکا
اظهارات عجیب و غریب از سوی نبویان درباره محمد جواد ظریف و قاسم سلیمانی تازگی ندارد. سال 96 نبویان در سخنانی مدعی شده بود که دولت با امضای قراردادی با سازمان اف‌ای تی اف پذیرفته است که در صورت درخواست آمریکا، افراد تحت تحریم آن کشور، از جمله قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را تحویل دهد. به گفته او ظریف این تعهد را به آمریکایی‌ها داد که حاج قاسم سلیمانی را کت بسته تحویل دهد! او مدعی شده بود که نام سلیمانی در اف‌ای تی اف آمده است.
اظهارات نبویان در عین این که بسیار عجیب و غیر قابل باور بود با انتقادات فراوانی روبه رو شد. بسیاری به این نتیجه رسیدند که نبویان هیچ شناختی از سازوکار اف‌ای تی اف ندارد. سخنگوی وقت وزارت امورخارجه در توضیحی ضمن کذب خواندن اظهارات نبویان اعلام کرد "اف‌ای تی اف یک سازوکار مالی بین المللی ناظر بر عملیات بانکی است که ارتباطی به استرداد اتباع بین کشور‌ها ندارد." او افزود که استرداد افراد بین کشور‌های در قالب تعهداد دوجانبه صورت می‌گیرد و بین ایران و آمریکا معاهده استرداد مجرمین وجود ندارد.
محمد جواد ظریف نیز با اشاره به روابط خوب خود با قاسم سلیمانی از نبویان خواست عذرخواهی کند. نبویان عذرخواهی نکرد، اما کمی از مواضع خود عقب نشینی کرد. او گفت: «صحبتی از بنده پخش شد و برخی بد اخلاقی سیاسی کردند، گفته شد که من ادعا کردم که طرف مقابل تعهد داده که حاج قاسم سلیمانی را تحویل غربی‌ها بدهند. من اسناد محرمانه‌ای ندارم و تمام این اسناد غیرمحرمانه هست.» به گفته نبویان نتیجه پیوستن به اف‌ای تی اف این است که ایران باید فرمانده نیروی قدس را به آمریکا تحویل دهد چرا که از حزب الله حمایت می‌کند و اف‌ای تی اف حزب الله را گروهی تروریستی می‌داند.
سخنان نبویان و یادآوری دو ماجرا
سخنان نبویان درباره مناسب بودن سرلشکر سلیمانی برای مذاکره با آمریکا یادآور دو ماجرای مرتبط با فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران است:
1- پس از شکست داعش در عراق و سوریه با نقش آفرینی فعال سپاه قدس، در محافل اصولگرایان زمزمه‌هایی درباره رییس جمهور شدن سردار سلیمانی مطرح بود. این زمزمه‌ها پیش از انتخابات ریاست جمهوری اوج گرفت، اما نامزدی قاسم سلیمانی در انتخابات ریاست جمهوری تکذیب شد. آن ماجرا نشان می‌داد که بخشی از فعالان سیاسی اصولگرا باور دارند چهره‌ای نظامی مانند سردار سلیمانی می‌توانند عملکرد بهتری در قامت یک رییس جمهور داشته باشند. به نظر می رسد سخنان اخیر محمود نبویان نیز از این ذهنیت بر می‌آید.
2- سخنان نبویان شاید ارتباط زیادی به تحولات اخیر در وزارت خارجه از جمله استعفای محمد جواد ظریف نداشته باشد، اما نشان می‌دهد که بخشی از فعالان سیاسی که دستی در قدرت هم دارند معتقدند که سرلشکر قاسم سلیمانی می‌تواند در جایگاه یک وزیر خارجه یا یک دیپلمات ظاهر شود و با آمریکا وارد مذاکره گردد. اسفند ماه سال گذشته محمد جواد ظریف در اقدامی اعتراضی و ناگهانی از سمت خود استعفا کرد. آن استعفا همزمان با حضور بشار اسد در تهران بود. اخبار منتشر شده درباره آن نشان می‌داد که ظریف به خاطر بی اطلاعی از این سفر و جزییات آن استعفا داده است. ظریف و حسن روحانی در دیدار بشار اسد با رهبر معظم انقلاب غایب بودند و سرلشکر سلیمانی به جای وزیر خارجه در این دیدار حضور داشت. با این حال محافل اصولگرا این اتفاق را ناشی از یک عدم هماهنگی در دفتر ریاست جمهوری بوده است. ظریف پس از استعفا اعلام کرد به خاطر دفاع از جایگاه وزارت خارجه استعفا داده است. بالاخره این ماجرا با مخالفت روحانی با استعفای ظریف فروکش کرد و وزیر خارجه به سر کار خود بازگشت. سردار سلیمانی نیز در سخنانی اعلام کرد که ظریف مسئول سیاست خارجی کشور است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/98409/چه-کسی-با-ترامپ-مذاکره-کند؟!
بستن   چاپ