اخبار محرمانه
کشف 140 هزار تن شکر احتکاری در یک انبار!
چهارشنبه 25 ارديبهشت 1398 - 21:14:08
اخبار محرمانه - مشرق / معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: درب انبار یک شرکت نیشکری با حکم دادستان شکسته و مشاهده شد که 140 هزار تن شکر خام و سفید در یک مجتمع این شرکت احتکار شده است.
یزدان سیف اظهار کرد: قیمت شکر در مقایسه با روزهای قبل کاهش یافته است ولی برخی تمایل ندارند که این اتفاق بیفتاد به همین منظور در شبکه اجتماعی تلگرام اقدام به جو سازی می کنند تا قیمت شکر ارزان نشود.این مقام مسئول اظهار داشت: مشکل کمبود شکر در بازار نداریم و آن چیزی که مشکل است جو سازی در برخی از شبکه های اجتماعی است.
وی با بیان اینکه موجودی شکر شرکت بازرگانی دولتی در حال حاضر 413 هزار تن است گفت: مصرف ماهانه شکر در کشور 180 هزار تن است برای همین مظور روزانه حدود 8 هزار تن شکر وارد بازار می شود؛ از نیمه فرودین 98 اجازه فروش 350 هزار تن شکر صادر شده است.
کشف 140 هزار تن شکر احتکاری در یک انبار
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به برخی از سوداگری ها در بازار شکر ادامه داد: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان برای یک شرکت 199 میلیارد تومان پرونده تشکیل داد. درب انبار این شرکت با حکم دادستان شکسته شد و مشاهده شد 140 هزار تن شکر خام و سفید در یک مجتمع این شرکت احتکار شده است.
وی تصریح کرد: 7 کارخانه نیشکری در کشور وجود دارد که با وجود داشتن 240 هزار تن شکر، موجودی خود را به صورت قطره چکانی در بازار توزیع و در واقع بازار را مدیریت میکنند.
سیف با تاکید بر تامین نیاز کشور به شکرگفت: در اردیبهشت ماه سال جاری 400 هزار تن شکر به کشور وارد شد و 200 هزار تن دیگر توسط چهار کشتی‌تا آخر ماه به کشور وارد میشود.
940 هزار تن شکر به کشور وارد شد
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه سالانه حدود 2 میلیون و 200 هزارتن شکر در کشور مصرف می‌شود گفت: از اسفند ماه سال گذشته تا به امروز در مجموع 940 هزار تن شکر توسط دولت به کشور وارد شده و 800 هزار تن نیز شکر توسط بخش خصوصی با ارز 4200 تومانی واردات داشته است.
سیل حدود 500 هزار تن شکر را از بین برد
وی افزود: رقم 2 میلیون و 200 هزار تن شکر مصرفی کشور در داخل تولید میشود و خودکفا هستیم اما به دلیل خسارت سیل 400 تا 500 هزار تن از محصول ما از دست رفت به همین منظور برای تامین کسری واردات انجام شد.
وی اظهار داشت: در سال 96، دو میلیون و سی هزار تن شکر در کشور تولید کردیم و ظرفیت تولید دو میلیون و دویست هزار تن شکر وجود دارد اما سیل بخشی از محصول را از بین برد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سیل باعث شد که میزان برداشت شکر برای سال آینده نیز کاهش یابد به طوری که 500 میلیارد تومان تولید کنندگان نیشکر خسارت وارد شده است.
وی اظهار داشت که نوسانات بازار محصولات کشاورزی در دنیا امری کاملاً طبیعی است اما وظیفه داریم دامنه این نوسانات را کم کنیم.
مردم برای خرید شکر به میادین میوه مراجعه کنند
سیف گفت: در حال حاضر به فور شکر در میادین میوه و تره بار توزیع می‌شود مردم می توانند برای خرید این محصول به این مکان ها مراجعه کنند.
وی در پاسخ به اینکه راهکاری برای توزیع این شکر در خرده فروشی ها وجود ندارد گفت: شرکت بازرگانی دولتی ایران در گذشته 120 هزار عامل توزیع در کشور داشت که با دولت قرار داشتند و حتی بخش از موجود شکر در اختیار آنها بود اما امرز این سازوکار وجود ندارد.
سیف گفت: به اتاق اصناف تهران اعلام شد که اعضای خود را معرفی کنید تا شکر در اختیار آنها قرار گیرد اما با پاسخ منفی آنها رو به رو شدیم و خواهان اعطای این محصول به اتحادیه ها شدند. اتحادیه ها نیز برای خرید این محصول، تقاضای فروش غیرنقدی کردند که این امر خلاف نصقانون است، اما با اعتبار خود 200 تن شکر به صورت چکی در اختیار آنها قرار گرفت.
هیئت های مذهبی برای دریافت شکر دولتی مراجعه کنند
وی اظهار داشت: اصناف باید ساختار خود را برای توزیع محصولاتی که دولت به قیمت مصوب در اختیار آنها می گذارد، آماده کنند.فروشگاههای زنجیره ای نیز سازو کار توزیع شکر به صورت فله را ندارند اما این محصول به وفور در میادین میوه و تره بار توزیع میشود.
سیف گفت: هیئت برای شب های قدر میتوانند با آوردن نامه از تبلیغات اسلامی، شکر مورد نیاز خود را دریافت کنند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/98518/کشف-140-هزار-تن-شکر-احتکاری-در-یک-انبار!
بستن   چاپ