اخبار محرمانه
سرمقاله جمهوری اسلامی/ تحلیل سیاسی هفته
پنجشنبه 26 ارديبهشت 1398 - 10:22:56
آخرین خبر تحلیل
اخبار محرمانه -
سرمقاله جمهوری اسلامی/ تحلیل سیاسی هفته
٢٠
٠
جمهوری اسلامی / « تحلیل سیاسی هفته » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
یک دهه از ماه پرخیر و برکت رمضان را پشت‌سر گذاشتیم ولی هنوز نیمه پرفضیلت این ماه یعنی طلوع طلعت بی‌مثال حُسن جمال الهی، کریم اهل بیت عصمت و طهارت، حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام فرا نرسیده است. خوشا به حال کسانی که در این ماه، سفره‌های احسانی به نام این باب رحمت یزدان پهن کرده و به تاسی از این امام کریم، نیازمندان را دستگیری کرده و به یاری مستمندان می‌شتابند و قطره‌های اشک از گونه‌ نمناک افراد بی‌بضاعت پاک می‌کنند.
در این هفته کمبود و گرانی کاغذ آنچنان حاد شد که کار گروه ساماندهی کاغذ تشکیل و تصمیماتی را برای مقابله با آن اتخاذ کرد. در جلسه‌ای نیز که به همین منظور با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و برخی دست‌اندرکاران اقتصادی و فرهنگی برگزار شد، دکتر جهانگیری وعده داد با انجام سه اقدام، به کمک مطبوعات و ناشران بیاید. نخست آنکه دستور داد ظرف دو هفته کاغذهای انبار شده در گمرکات ترخیص شده و بدست مطبوعات برسد. دوم آنکه در راستای ساماندهی برای تولید کاغذ داخلی، کارخانه‌های تولید کاغذ با ظرفیت موردنیاز فعال شوند. سومین وعده معاون اول این بود که ارز کاغذ نشر و مطبوعات در سال جاری 4200 تومانی باقی بماند.
اینکه آیا این وعده‌ها به موقع عملی خواهند شد و نفسِ به شماره افتاده مطبوعات، صنعت چاپ و نشر و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی را احیا خواهد کرد یا نه، باید گفت که مطبوعاتی‌ها از همین روز دوشنبه شمارش معکوس برای ترخیص و توزیع کاغذهای انبار شده در گمرکات را عملیاتی کرده و برای حل مشکل کاغذ، روزشماری می‌کنند.
در چنین شرایطی و در ماه بهار قرآن، هفته جاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلای تهران گشایش یافت که امسال برگزاری آن بلافاصله پس از نمایشگاه کتاب، دومین فضای فرهنگی را به روی علاقمندان حوزه فرهنگ و کتاب الهی گشود. این نمایشگاه تا پایان هفته آینده عصرها و شب‌ها پذیرای حضور خانواد‌ه‌ها، مشتاقان معارف دینی و قرآن‌پژوهان خواهد بود.
در این هفته گرانی لجام گسیخته کالاها در بازار همچنان ادامه داشت که سهم عمده‌ای از آن را دلال‌ها و واسطه‌ها برعهده دارند و بخش دیگری نیز به تب مردم برای خرید بیشتر باز می‌گردد. واقعیت اینست که در این زمینه مردم نیز بی‌تقصیر نیستند زیرا با گرایش به خریدهای هیجانی، تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار را برهم زده و راه را برای گرانی بیشتر باز می‌کنند. به اعتقاد کارشناسان، خریدهای هیجانی و چشم‌گرسنه برخی‌ها در شرایط تحریم، آفت اقتصاد است زیرا در زمانی که باید تمرکز بر تعادل در بازار و توزیع متناسب کالاها باشد، گرایش به خرید بیشتر، شایعه‌سازان و سوءاستفاده‌کنندگان را در ایجاد تلاطم در بازار کمک می‌کند.
در این هفته نیز ارسال پیام واحد حمایت از تصمیم دولت در کاهش تعهدات برجامی نشان داد جریان‌های سیاسی در ایران فارغ از هر نگرشی، در آینه برجام به دنبال منافع ملی بوده و در صورت کدر شدن این آینه و دیده نشدن آن منافع، در کناره‌گیری تدریجی از برجام هم یک‌صدا و هم‌رای خواهند بود.
هفته گذشته، همزمان با گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام و تعلل اروپا، کاسه صبر ایران هم لبریز شد و روز چهارشنبه 18 اردیبهشت، شورای عالی امنیت ملی در بیانیه‌ای اعلام کرد ایران براساس بندهایی از قرارداد برجام، تعهدات هسته‌ای خود را در چارچوب این تفاهم کاهش خواهد داد. رئیس‌جمهور هم پس از انتشار بیانیه شورای عالی امنیت ملی در توضیحاتی، ساز و کار تصمیم تازه ایران را توضیح داد و تاکید کرد ایران از برجام خارج نشده است اما در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا هم ساکت نخواهد نشست.
ساعاتی پس از اعلام تصمیم ایران، واکنش‌های داخلی و خارجی به آن در صدر خبرهای جهان قرار گرفت. در میان سردرگمی‌های آشکار اروپا و آمریکا در برابر اقدام تازه ایران، صدای واحد حمایت از این تصمیم در داخل کشور قابل توجه بود. متاخرترین واکنش‌ها به اقدام ایران در کاهش تعهدات برجامی از سوی نمازگزاران روز جمعه بود. ائمه جمعه و نمازگزاران در اکثر شهرهای ایران در شعارها و بیانیه‌هایی از اقدام دولت و شورای عالی امنیت ملی در مقابله با عهدشکنی‌های کاخ سفید حمایت کردند. در کنار این اعلام‌های رسمی و البته مردمی، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی حامی اقدام دولت در مقطع کنونی بودند. چهره‌های سیاسی و نظامی هم ضمن تاکید بر حقوق ایران در برجام، اقدام دولت در کاهش دادن تعهدات برجام را درست ارزیابی کردند.
در این هفته، مسئولان و کارگزاران نظام با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با تاکید بر ضرورت تقوای مسئولان بویژه در «رسیدگی به امور مردم، رعایت بیت‌المال و اجتناب از اشرافیت» به بیان وظایف اساسی مسئولان سه قوه برای حل مشکلات اقتصادی و رونق تولید پرداخته و با اشاره به اقدامات خبیثانه آمریکا برای «تغییر محاسبات و تسلیم شدن مسئولان» و نیز «فاصله گرفتن مردم از نظام» افزودند: گزینه قطعی ملت ایران در مواجهه با دشمن، مقاومت در همه زمینه‌هاست، چرا که مذاکره با دولت کنونی آمریکا سم مضاعف است. البته جنگی نخواهد شد بلکه برخورد، برخورد اراده‌هاست و در این زمینه، اراده ملت ایران و نظام اسلامی قوی‌تر از دشمن است و به فضل الهی این بار هم پیروز خواهیم شد.
ایشان با تاکید بر اینکه علاوه بر دولت، مردم نیز باید برای حل مسائل اقتصادی، نقش‌آفرینی کنند، گفتند: مردم با خرید محصولات داخلی و استمرار حمایت از کالای ایرانی، پرهیز از اسراف، توجه نکردن به شایعات در فضای مجازی و زیاده‌روی نکردن در خرید، می‌توانند به رونق تولید کمک کنند.
رهبر انقلاب در ادامه سخنان خود، در تبیین طراحی آمریکایی‌ها در شرایط فعلی گفتند: آنها تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا با فشارهای شدید اقتصادی، اولاً نظام محاسباتی مسئولان را به گونه‌ای تغییر دهند تا آنان مجبور به تسلیم شوند و ثانیاً مردم را در مقابل نظام قرار دهند. ایشان با تاکید بر اینکه طراحی و محاسبه آمریکا همانند محاسبات چهل سال گذشته غلط است و به نتیجه هم نخواهند رسید، افزودند: آمریکایی‌ها این بار نیز قطعاً شکست خواهند خورد و در این موضوع تردیدی نیست.
بررسی تحولات خارجی هفته را با تحولات تازه در جنگ یمن و حمله پهپادی نیروهای یمنی به تاسیسات نفتی عربستان آغاز می‌کنیم که بازتاب زیادی در رسانه‌های منطقه و بین‌المللی داشت.
در پی اوجگیری جنایات رژیم ریاض و ائتلاف همدستش علیه ملت یمن، مبارزان یمنی خطوط انتقال نفت در دو ایستگاه پمپاژ نفت متعلق به عربستان را در منطقه «ینبع» با هفت پهپاد مورد حمله قرار دادند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن در تشریح این عملیات گفت خطوط لوله‌ای که هدف قرار دادیم روزانه سه میلیون بشکه نفت را انتقال می‌داد. مسئول یمنی، این حمله را پاسخ به جنایات سعودی عنوان و تاکید کرد که قادریم عملیات‌هایی را در سطح گسترده‌تر در عمق خاک کشورهای متجاوز انجام دهیم.
رژیم عربستان که انتظار این حمله متهورانه و کم‌سابقه نیروهای یمنی را نداشت، برای فرار از رسوایی این شکست نظامی، به هیاهوی تبلیغاتی، جنجال‌سازی و فرافکنی روی آورد.
حملات نیروهای یمنی به پایگاه‌های متجاوزان در حالی صورت گرفت که جنبش انصارالله یمن از بخش‌هایی از بندر الحدیده در چارچوب پایبندی به توافق صلح سوئد عقب‌نشینی کرد تا حسن‌نیت این جنبش در پاسخ به تلاش‌های صلح‌جویانه بین‌المللی ثابت کند.
وقوع چند انفجار در بندر الفجیره امارات، رخداد دیگری بود که این هفته بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد. اوایل هفته جاری، پس از گذشت 15 ساعت، منابع رسمی امارات به وقوع چند انفجار در بندر الفجیره اعتراف کردند. اماراتی‌ها سرمایه‌گذاری فراوانی در این بندر کرده‌اند و با کشیدن یک لوله انتقال به طول 370 کیلومتر از ابوظبی، تلاش نموده‌اند تا به گونه‌ای تنگه هرمز را دور بزنند و از این نظر حادثه اخیر، اهمیت پیدا می‌کند. رسانه‌های امارات تصویر چهار کشتی را منتشر کردند که در این حادثه آسیب دیده است.
آمریکا چندی قبل کشورهای نفت‌خیز عرب را تهدید کرد که اگر ما نبودیم شما حتی یک هفته هم در کاخ‌هایتان نبودید. از این نظر بعید نیست که جناح تندرو در آمریکا برای دوشیدن بیشتر کشورهای حاشیه خلیج فارس به چنین صحنه‌سازی‌هایی متوسل شده باشد. از سوی دیگر باند ماجراجو در رژیم صهیونیستی، امارات و عربستان ممکن است برای شعله‌ور کردن ناامنی در منطقه و نشانه گرفتن انگشت اتهام به سوی ایران به این ترفند دست زده باشند. مشارکت گسترده امارات در جنگ یمن شاید انگیزه‌ای باشد که یمنی‌ها دست به این انتقام بزنند.
لازم است در چنین فضای مبهمی که زمینه سوءاستفاده صهیونیستها، آمریکا و عوامل منطقه‌ای آنها فراهم است نیروهای داخلی کشورمان از اظهارنظرهای نسنجیده که می‌تواند آب به آسیاب دشمن بریزد خودداری کنند.
این هفته ارتش سوریه عملیات گسترده‌ای را با هدف آزادسازی استان ادلب به عنوان آخرین پایگاه گروه‌های تروریستی آغاز کرد. چهار سال است که گروه‌های تروریستی ادلب واقع در شمال غرب سوریه را محل تاخت و تاز خود کرده‌اند و فعالیت این گروه‌ها در ماه‌های اخیر شدت گرفته است. نخست‌وزیر سوریه در آغاز این عملیات گفت عملیات آزادسازی ادلب آغاز شده و علیرغم بازی غرب و دولتهای حامی تروریستها، هیچ مانعی نمی‌تواند آنرا متوقف کند.
ادلب که چند سال قبل، استانی امن به شمار می‌آمد با هجوم 14 هزار تروریست از سراسر جهان با همدستی دولتهای استعمارگر، به اشغال تروریستها درآمد.
طی دو سال گذشته و در پی عملیات همه‌جانبه ارتش سوریه و جبهه مقاومت اسلامی، بقایای تروریستهای شکست‌خورده رهسپار ادلب شدند و این استان به مرکز تجمع تروریستها تبدیل شده است.
با توجه به توانمندی نیروهای سوریه در آزادسازی اکثر مناطق تحت اشغال تروریستها، انتظار می‌رود استان ادلب نیز در آینده نزدیک از چنگ تروریستها آزاد شود.
این هفته در ادامه بحران ونزوئلا، گوایدو رهبر مخالفان دولت طی نامه‌ای به فرمانده نظامی آمریکا آشکارا خواستار مداخله نظامی واشنگتن برای براندازی دولت مادورو شد.
آمریکا پس از آنکه به هر ابزاری برای ساقط کردن حکومت مادورو در ونزوئلا متوسل شد ولی شکست خورد، برای جبران ناکامی و رسوایی خود در ونزوئلا، به دنبال استفاده از قدرت نظامی خود است و درخواست گوایدو می‌تواند راه را برای دخالت مستقیم نظامی هموار کند.
سیاست آمریکا در ونزوئلا، ماهیت واقعی این دولت را آشکارتر کرده و این واقعیت را پیش چشم جهانیان قرار داده است که ادعاهای واشنگتن در حمایت از دموکراسی و مفاهیمی از این دست، شعار و فریبی بیش نبوده و آمریکا هر جا که منافعش اقتضا کند همه این ادعاها را زیرپا می‌گذارد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/98729/سرمقاله-جمهوری-اسلامی--تحلیل-سیاسی-هفته
بستن   چاپ